Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418 |
Resumo: | The Student Aid Program (Pape) of the Universidade Federal de São Paulo is designed to assist students with a per capita family income of up to 1.5 minimum wages to guarantee their stay in the university. The resources come from the National Program of Student Assistance (Pnaes). The article analyzes the efficiency of Pape and the possible impacts on academic performance. To do so, the evasion and the coefficients of academic achievement between Pape participants and non-participants with the same income profile were compared. The results show that among Pape participants the percentage of evaders is lower and the coefficient of performance is larger and less dispersed. We conclude that the program has been efficacious to ensure the permanence of vulnerable students and to promote conditions of better academic performance, but to preserve it, it is necessary to expand its resources and transform the Pnaes into State policy. |
id |
CESGRANRIO_764e08c933b2a31ec13d7bcccb389734 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/2418 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São PauloEvaluación de impacto del programa de permanencia estudiantil de la Universidade Federal de São PauloAvaliação de impacto do Programa de Permanência Estudantil da Universidade Federal de São PauloEvaluation of Public Policies; Pnaes; Student Stay; Academic Achievement; Higher EducationEvaluación de Políticas Públicas; Pnaes; Permanencia Estudantil; Rendimiento Académico; Enseñanza SuperiorEducacao; Avaliacao; Planejamento e Politica EducacionalAvaliação de políticas públicas; Pnaes; Permanência estudantil; Desempenho acadêmico; Ensino SuperiorThe Student Aid Program (Pape) of the Universidade Federal de São Paulo is designed to assist students with a per capita family income of up to 1.5 minimum wages to guarantee their stay in the university. The resources come from the National Program of Student Assistance (Pnaes). The article analyzes the efficiency of Pape and the possible impacts on academic performance. To do so, the evasion and the coefficients of academic achievement between Pape participants and non-participants with the same income profile were compared. The results show that among Pape participants the percentage of evaders is lower and the coefficient of performance is larger and less dispersed. We conclude that the program has been efficacious to ensure the permanence of vulnerable students and to promote conditions of better academic performance, but to preserve it, it is necessary to expand its resources and transform the Pnaes into State policy.El Programa de Ayuda Estudiantil (Pape) de la Universidad Federal de São Paulo está diseñado para ayudar a los estudiantes con un ingreso familiar per cápita de hasta 1.5 salarios mínimos para garantizar su permanencia en la universidad. Los recursos provienen del Programa Nacional de Asistencia Estudiantil (Pnaes). El artículo analiza la eficiencia de Pape y los posibles impactos en el rendimiento académico. Para ello, compara la evasión y los coeficientes de ingresos entre los participantes de Pape y los no participantes con el mismo perfil de ingresos. Los resultados muestran que, entre los participantes de Pape, el porcentaje de deserción es menor y que el coeficiente de ingresos es mayor y menos disperso. Se concluye que el programa ha sido eficaz en garantizar la permanencia de estudiantes vulnerables y en promover condiciones para un mejor desempeño académico, sin embargo, para preservarlo sería necesario ampliar sus recursos y transformar el Pnaes en política de Estado.O Programa de Auxílio Para Estudantes (Pape), da Universidade Federal de São Paulo, destina-se à assistência de estudantes com renda familiar per capita de até a 1,5 salário mínimo para garantir sua permanência na universidade. Os recursos vêm do Programa Nacional de Assistência Estudantil (Pnaes). O artigo analisa a eficácia do Pape e os possíveis impactos sobre o desempenho acadêmico. Para tanto, são comparados a evasão e os coeficientes de rendimento entre os participantes do Pape e os não participantes com perfil de renda igual. Os resultados mostram que, entre os participantes do Pape, o percentual de evadidos é menor e que o coeficiente de rendimento é maior e menos disperso. Conclui-se que o programa tem sido eficaz para garantir a permanência de estudantes vulneráveis e para promover condições de melhor desempenho acadêmico, porém, para preservá-lo, seria preciso ampliar seus recursos e transformar o Pnaes em política de Estado.Fundação CesgranrioCespedes, Juliana GarciaMinhoto, Maria Angélica PedraOliveira, Suzana Cristina Pereira deRosa, Anderson da Silva2021-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/241810.1590/s0104-403620210002902418Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 1067-10911809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418/1463https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418/1464https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418/1465BrasilcronologicaPopulacionalDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-09T20:55:26Zoai:ojs.localhost:article/2418Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-11-09T20:55:26Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo Evaluación de impacto del programa de permanencia estudiantil de la Universidade Federal de São Paulo Avaliação de impacto do Programa de Permanência Estudantil da Universidade Federal de São Paulo |
title |
Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo |
spellingShingle |
Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo Cespedes, Juliana Garcia Evaluation of Public Policies; Pnaes; Student Stay; Academic Achievement; Higher Education Evaluación de Políticas Públicas; Pnaes; Permanencia Estudantil; Rendimiento Académico; Enseñanza Superior Educacao; Avaliacao; Planejamento e Politica Educacional Avaliação de políticas públicas; Pnaes; Permanência estudantil; Desempenho acadêmico; Ensino Superior |
title_short |
Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo |
title_full |
Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo |
title_fullStr |
Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo |
title_full_unstemmed |
Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo |
title_sort |
Impact Evaluation of the Student Permanence Program of the Universidade Federal de São Paulo |
author |
Cespedes, Juliana Garcia |
author_facet |
Cespedes, Juliana Garcia Minhoto, Maria Angélica Pedra Oliveira, Suzana Cristina Pereira de Rosa, Anderson da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Minhoto, Maria Angélica Pedra Oliveira, Suzana Cristina Pereira de Rosa, Anderson da Silva |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cespedes, Juliana Garcia Minhoto, Maria Angélica Pedra Oliveira, Suzana Cristina Pereira de Rosa, Anderson da Silva |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evaluation of Public Policies; Pnaes; Student Stay; Academic Achievement; Higher Education Evaluación de Políticas Públicas; Pnaes; Permanencia Estudantil; Rendimiento Académico; Enseñanza Superior Educacao; Avaliacao; Planejamento e Politica Educacional Avaliação de políticas públicas; Pnaes; Permanência estudantil; Desempenho acadêmico; Ensino Superior |
topic |
Evaluation of Public Policies; Pnaes; Student Stay; Academic Achievement; Higher Education Evaluación de Políticas Públicas; Pnaes; Permanencia Estudantil; Rendimiento Académico; Enseñanza Superior Educacao; Avaliacao; Planejamento e Politica Educacional Avaliação de políticas públicas; Pnaes; Permanência estudantil; Desempenho acadêmico; Ensino Superior |
description |
The Student Aid Program (Pape) of the Universidade Federal de São Paulo is designed to assist students with a per capita family income of up to 1.5 minimum wages to guarantee their stay in the university. The resources come from the National Program of Student Assistance (Pnaes). The article analyzes the efficiency of Pape and the possible impacts on academic performance. To do so, the evasion and the coefficients of academic achievement between Pape participants and non-participants with the same income profile were compared. The results show that among Pape participants the percentage of evaders is lower and the coefficient of performance is larger and less dispersed. We conclude that the program has been efficacious to ensure the permanence of vulnerable students and to promote conditions of better academic performance, but to preserve it, it is necessary to expand its resources and transform the Pnaes into State policy. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418 10.1590/s0104-403620210002902418 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0104-403620210002902418 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418/1463 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418/1464 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2418/1465 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil cronologica Populacional |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 1067-1091 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832030581915648 |