Public schools; flexibility and misguidance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/726 |
Resumo: | This paper discusses the concepts of "constitutional principle" and "public education" regarding public educational policies in Brazil. It clarifies the meaning of "public education" as stated in the basic regulation of Brazilian educational public policy - LDB - Lei de Diretrizes e Bases. The paper shows that there is a contradiction in the Brazilian public universities. Some of the courses provided in the area of Education are being paid for by the students. This has been made possible through institutional associations with the universities' foundations. This private policy has been implemented by the same officials and professors, who are, allegedly, defendants of the constitutional principle of public education. These servants had indeed manifested in the past their opinion against the charging of students enrolled in public universities. |
id |
CESGRANRIO_b70c279b4322d10d0a7363c1bd175dd3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/726 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Public schools; flexibility and misguidanceEnsiñanza pública gratuita: flexibilidades y desviosEnsino público gratuito: flexibilidades e desviosPolitica educativa; Enseñanza pública gratuita; Legislacion educacionalEducational policy; Free public education; Legislation lawPolitica educacional; Ensino público gratuito; Legislação educacionalThis paper discusses the concepts of "constitutional principle" and "public education" regarding public educational policies in Brazil. It clarifies the meaning of "public education" as stated in the basic regulation of Brazilian educational public policy - LDB - Lei de Diretrizes e Bases. The paper shows that there is a contradiction in the Brazilian public universities. Some of the courses provided in the area of Education are being paid for by the students. This has been made possible through institutional associations with the universities' foundations. This private policy has been implemented by the same officials and professors, who are, allegedly, defendants of the constitutional principle of public education. These servants had indeed manifested in the past their opinion against the charging of students enrolled in public universities.Este artículo discute la enseñanza pública gratuita y los conceptos de principio constitucional y de gratuidad. Aclara como se aplica el Principio de la Gratuidad en la enseñanza pública y enumera como este se presenta en el texto da LDB. Por último, señala una gran contradiccion en la Educacion Superior, ya que estas mismas Instituciones de Enseñanza Superior pública y sus miembros — gestores y docentes — que se manifiestan públicamente contra la discusion de cobro de mensualidades o servicios para estudiantes de los cursos superiores, en nombre de una enseñanza pública gratuita y de calidad, cobran mensualidades en los cursos de Educacion Superior por estas mantenidas, utilizando subterfugios como las fundaciones de apoyo.O presente artigo discute o ensino público gratuito e os conceitos de principio constitucional e de gratuidade. Esclarece como se aplica o Principio da Gratuidade ao ensino público e enumera como este se apresenta no texto da LDB. Ao final, aponta uma grande contradicao na Educação Superior, uma vez que as mesmas Instituicoes de Ensino Superior públicas e seus membros — gestores e docentes — que se manifestam publicamente contra a discussao de cobranca de mensalidades ou servicos para estudantes dos cursos superiores, em nome de um ensino público gratuito e de qualidade, cobram mensalidades nos cursos da Educação Superior por elas mantidas, utilizando-se de subterfúgios como as fundacoes de apoio.Fundação CesgranrioChrispino, Alvaro2005-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/726Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 47 (2005): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 217-2341809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-15T14:59:22Zoai:ojs.localhost:article/726Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-15T14:59:22Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public schools; flexibility and misguidance Ensiñanza pública gratuita: flexibilidades y desvios Ensino público gratuito: flexibilidades e desvios |
title |
Public schools; flexibility and misguidance |
spellingShingle |
Public schools; flexibility and misguidance Chrispino, Alvaro Politica educativa; Enseñanza pública gratuita; Legislacion educacional Educational policy; Free public education; Legislation law Politica educacional; Ensino público gratuito; Legislação educacional |
title_short |
Public schools; flexibility and misguidance |
title_full |
Public schools; flexibility and misguidance |
title_fullStr |
Public schools; flexibility and misguidance |
title_full_unstemmed |
Public schools; flexibility and misguidance |
title_sort |
Public schools; flexibility and misguidance |
author |
Chrispino, Alvaro |
author_facet |
Chrispino, Alvaro |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chrispino, Alvaro |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Politica educativa; Enseñanza pública gratuita; Legislacion educacional Educational policy; Free public education; Legislation law Politica educacional; Ensino público gratuito; Legislação educacional |
topic |
Politica educativa; Enseñanza pública gratuita; Legislacion educacional Educational policy; Free public education; Legislation law Politica educacional; Ensino público gratuito; Legislação educacional |
description |
This paper discusses the concepts of "constitutional principle" and "public education" regarding public educational policies in Brazil. It clarifies the meaning of "public education" as stated in the basic regulation of Brazilian educational public policy - LDB - Lei de Diretrizes e Bases. The paper shows that there is a contradiction in the Brazilian public universities. Some of the courses provided in the area of Education are being paid for by the students. This has been made possible through institutional associations with the universities' foundations. This private policy has been implemented by the same officials and professors, who are, allegedly, defendants of the constitutional principle of public education. These servants had indeed manifested in the past their opinion against the charging of students enrolled in public universities. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-04-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/726 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/726 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 47 (2005): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 217-234 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832032953794560 |