Public schools; flexibility and misguidance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chrispino, Alvaro
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/726
Resumo: This paper discusses the concepts of "constitutional principle" and "public education" regarding public educational policies in Brazil. It clarifies the meaning of "public education" as stated in the basic regulation of Brazilian educational public policy - LDB - Lei de Diretrizes e Bases. The paper shows that there is a contradiction in the Brazilian public universities.  Some of the courses provided in the area of Education are being paid for by the students. This has been made possible through institutional associations with the universities' foundations. This private policy has been implemented by the same officials and professors, who are, allegedly, defendants of the constitutional principle of public education. These servants had indeed manifested in the past their opinion against the charging of students enrolled in public universities.
id CESGRANRIO_b70c279b4322d10d0a7363c1bd175dd3
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/726
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Public schools; flexibility and misguidanceEnsiñanza pública gratuita: flexibilidades y desviosEnsino público gratuito: flexibilidades e desviosPolitica educativa; Enseñanza pública gratuita; Legislacion educacionalEducational policy; Free public education; Legislation lawPolitica educacional; Ensino público gratuito; Legislação educacionalThis paper discusses the concepts of "constitutional principle" and "public education" regarding public educational policies in Brazil. It clarifies the meaning of "public education" as stated in the basic regulation of Brazilian educational public policy - LDB - Lei de Diretrizes e Bases. The paper shows that there is a contradiction in the Brazilian public universities.  Some of the courses provided in the area of Education are being paid for by the students. This has been made possible through institutional associations with the universities' foundations. This private policy has been implemented by the same officials and professors, who are, allegedly, defendants of the constitutional principle of public education. These servants had indeed manifested in the past their opinion against the charging of students enrolled in public universities.Este artículo discute la enseñanza pública gratuita y los conceptos de principio constitucional y de gratuidad. Aclara como se aplica el Principio de la Gratuidad en la enseñanza pública y enumera como este se presenta en el texto da LDB. Por último, señala una gran contradiccion en la Educacion Superior, ya que estas mismas Instituciones de Enseñanza Superior pública y sus miembros — gestores y docentes — que se manifiestan públicamente contra la discusion de cobro de mensualidades o servicios para estudiantes de los cursos superiores, en nombre de una enseñanza pública gratuita y de calidad, cobran mensualidades en los cursos de Educacion Superior por estas mantenidas, utilizando subterfugios como las fundaciones de apoyo.O presente artigo discute o ensino público gratuito e os conceitos de principio constitucional e de gratuidade. Esclarece como se aplica o Principio da Gratuidade ao ensino público e enumera como este se apresenta no texto da LDB. Ao final, aponta uma grande contradicao na Educação Superior, uma vez que as mesmas Instituicoes de Ensino Superior públicas e seus membros — gestores e docentes — que se manifestam publicamente contra a discussao de cobranca de mensalidades ou servicos para estudantes dos cursos superiores, em nome de um ensino público gratuito e de qualidade, cobram mensalidades nos cursos da Educação Superior por elas mantidas, utilizando-se de subterfúgios como as fundacoes de apoio.Fundação CesgranrioChrispino, Alvaro2005-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/726Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 47 (2005): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 217-2341809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-15T14:59:22Zoai:ojs.localhost:article/726Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-15T14:59:22Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Public schools; flexibility and misguidance
Ensiñanza pública gratuita: flexibilidades y desvios
Ensino público gratuito: flexibilidades e desvios
title Public schools; flexibility and misguidance
spellingShingle Public schools; flexibility and misguidance
Chrispino, Alvaro
Politica educativa; Enseñanza pública gratuita; Legislacion educacional
Educational policy; Free public education; Legislation law
Politica educacional; Ensino público gratuito; Legislação educacional
title_short Public schools; flexibility and misguidance
title_full Public schools; flexibility and misguidance
title_fullStr Public schools; flexibility and misguidance
title_full_unstemmed Public schools; flexibility and misguidance
title_sort Public schools; flexibility and misguidance
author Chrispino, Alvaro
author_facet Chrispino, Alvaro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Chrispino, Alvaro
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Politica educativa; Enseñanza pública gratuita; Legislacion educacional
Educational policy; Free public education; Legislation law
Politica educacional; Ensino público gratuito; Legislação educacional
topic Politica educativa; Enseñanza pública gratuita; Legislacion educacional
Educational policy; Free public education; Legislation law
Politica educacional; Ensino público gratuito; Legislação educacional
description This paper discusses the concepts of "constitutional principle" and "public education" regarding public educational policies in Brazil. It clarifies the meaning of "public education" as stated in the basic regulation of Brazilian educational public policy - LDB - Lei de Diretrizes e Bases. The paper shows that there is a contradiction in the Brazilian public universities.  Some of the courses provided in the area of Education are being paid for by the students. This has been made possible through institutional associations with the universities' foundations. This private policy has been implemented by the same officials and professors, who are, allegedly, defendants of the constitutional principle of public education. These servants had indeed manifested in the past their opinion against the charging of students enrolled in public universities.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-04-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/726
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/726
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 47 (2005): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 217-234
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032953794560