Sex education in official documents: a brief analysis: uma breve análise

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira Cerqueira, Cristiane
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pereira de Lima Mendes, Maricleide
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6998
Resumo: The discussion of sex education in the school context can contribute significantly to the reduction of violence motivated by issues related to gender and sexuality. This discussion needs to go beyond purely biological issues, addressing several other themes, such as body, pleasure, consent and violence, in addition to issues of gender, sexuality and diversity. Given this importance, our objective in this study was to analyze how official educational documents foment the inclusion of discussions and orientations about sex education in Brazil. This was a qualitative research of a documental and bibliographic nature. We found from this work that, through the determinations set forth in the official documents, it sought to impose a pattern of invisibility and silencing of control and regulation of the theme of sexuality.  
id UEMG-2_5d00887b89a9fc9e97f9fac2d4a5eeb5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6998
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Sex education in official documents: a brief analysis: uma breve análise La educación sexual en los documentos oficiales: un breve análisis: uma breve análise Educação sexual nos documentos oficiais: : uma breve análise EnseñanzaLegislación educativaLa sexualidadTeachingEducational LegislationSexualityEnsinoLegislação EducacionalSexualidadeThe discussion of sex education in the school context can contribute significantly to the reduction of violence motivated by issues related to gender and sexuality. This discussion needs to go beyond purely biological issues, addressing several other themes, such as body, pleasure, consent and violence, in addition to issues of gender, sexuality and diversity. Given this importance, our objective in this study was to analyze how official educational documents foment the inclusion of discussions and orientations about sex education in Brazil. This was a qualitative research of a documental and bibliographic nature. We found from this work that, through the determinations set forth in the official documents, it sought to impose a pattern of invisibility and silencing of control and regulation of the theme of sexuality.  El debate sobre la educación sexual en el contexto escolar puede contribuir significativamente a la reducción de la violencia motivada por cuestiones relacionadas con el género y la sexualidad. Este debate debe ir más allá de las cuestiones puramente biológicas, abordando otros temas, como el cuerpo, el placer, el consentimiento y la violencia, además de las cuestiones de género, sexualidad y diversidad. Dada esta importancia, en este estudio nos propusimos analizar cómo los documentos educativos oficiales fomentan la inclusión de discusiones y orientaciones sobre educación sexual en Brasil. Esta investigación fue cualitativa de carácter documental y bibliográfico. Comprobamos a partir de este trabajo que, a través de las determinaciones dispuestas en los documentos oficiales, se buscó imponer un patrón de invisibilidad y silenciamiento de control y regulación del tema de la sexualidad.  A discussão sobre educação sexual no contexto escolar pode contribuir de forma significativa para a diminuição das violências motivadas por questões relativas a gênero e sexualidade. Essa discussão precisa ir além das questões puramente biológicas, abordando diversas outras temáticas, como corpo, prazer, consentimento e violência, além das questões de gênero, sexualidade e diversidade. Diante desta importância, tivemos como objetivo neste estudo analisar como os documentos educacionais oficiais fomentam a inclusão das discussões e orientações sobre educação sexual no Brasil. Esta pesquisa foi qualitativa de natureza documental e bibliográfica. Constatamos a partir deste trabalho que, através das determinações dispostas nos documentos oficiais, se buscava impor um padrão de invisibilidade e silenciamento de controle e regulamentação da temática sexualidade.EDUEMG2023-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/699810.36704/eef.v26i49.6998Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6998/4678Copyright (c) 2023 Cristiane de Oliveira Cerqueira, Maricleide Pereira de Lima Mendesinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira Cerqueira, CristianePereira de Lima Mendes, Maricleide2023-07-24T13:39:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6998Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-07-24T13:39:55Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Sex education in official documents: a brief analysis: uma breve análise
La educación sexual en los documentos oficiales: un breve análisis: uma breve análise
Educação sexual nos documentos oficiais: : uma breve análise
title Sex education in official documents: a brief analysis: uma breve análise
spellingShingle Sex education in official documents: a brief analysis: uma breve análise
de Oliveira Cerqueira, Cristiane
Enseñanza
Legislación educativa
La sexualidad
Teaching
Educational Legislation
Sexuality
Ensino
Legislação Educacional
Sexualidade
title_short Sex education in official documents: a brief analysis: uma breve análise
title_full Sex education in official documents: a brief analysis: uma breve análise
title_fullStr Sex education in official documents: a brief analysis: uma breve análise
title_full_unstemmed Sex education in official documents: a brief analysis: uma breve análise
title_sort Sex education in official documents: a brief analysis: uma breve análise
author de Oliveira Cerqueira, Cristiane
author_facet de Oliveira Cerqueira, Cristiane
Pereira de Lima Mendes, Maricleide
author_role author
author2 Pereira de Lima Mendes, Maricleide
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira Cerqueira, Cristiane
Pereira de Lima Mendes, Maricleide
dc.subject.por.fl_str_mv Enseñanza
Legislación educativa
La sexualidad
Teaching
Educational Legislation
Sexuality
Ensino
Legislação Educacional
Sexualidade
topic Enseñanza
Legislación educativa
La sexualidad
Teaching
Educational Legislation
Sexuality
Ensino
Legislação Educacional
Sexualidade
description The discussion of sex education in the school context can contribute significantly to the reduction of violence motivated by issues related to gender and sexuality. This discussion needs to go beyond purely biological issues, addressing several other themes, such as body, pleasure, consent and violence, in addition to issues of gender, sexuality and diversity. Given this importance, our objective in this study was to analyze how official educational documents foment the inclusion of discussions and orientations about sex education in Brazil. This was a qualitative research of a documental and bibliographic nature. We found from this work that, through the determinations set forth in the official documents, it sought to impose a pattern of invisibility and silencing of control and regulation of the theme of sexuality.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6998
10.36704/eef.v26i49.6998
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6998
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i49.6998
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6998/4678
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Cristiane de Oliveira Cerqueira, Maricleide Pereira de Lima Mendes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Cristiane de Oliveira Cerqueira, Maricleide Pereira de Lima Mendes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
2317-0093
10.36704/eef.v26i49
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782695215104