Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245 |
Resumo: | This paper discusses the methodological strategies used to meet the challenge of establishing indicators to compose the impact evaluation of an in-service teacher training program called “Letra e Vida”. This program was implemented in the school system of the state of Sao Paulo, from 2003 to 2006, in order to improve the practice of literacy teachers working in the early years of elementary school. Preceding the methodological discussion, some concepts are discussed based on contributions from the academic literature, such as the notion of indicators, types of indicators, and their properties, as well as the political and technical aspects underlying the definition of indicators, which might support the evaluation of educational programs. |
id |
CESGRANRIO_c6de815f77bfbe4048365edf8a0ec48e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/245 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges.Indicadores para la evaluacion de programas educativos: desafios metodologicos.Indicadores para avaliação de programas educacionais: desafios metodologicosIndicadores educativos; Evaluacion de programas; Formacion docenteIndicadores educacionais; Avaliação de programas; Formação de professoresEducational indicators; Program evaluation; Teacher trainingThis paper discusses the methodological strategies used to meet the challenge of establishing indicators to compose the impact evaluation of an in-service teacher training program called “Letra e Vida”. This program was implemented in the school system of the state of Sao Paulo, from 2003 to 2006, in order to improve the practice of literacy teachers working in the early years of elementary school. Preceding the methodological discussion, some concepts are discussed based on contributions from the academic literature, such as the notion of indicators, types of indicators, and their properties, as well as the political and technical aspects underlying the definition of indicators, which might support the evaluation of educational programs.Este artículo analiza las estrategias metodologicas utilizadas para cumplir con el reto de establecer indicadores con los que componer la evaluacion del impacto de un programa de capacitacion para profesores en servicio el Programa Letra y Vida. Este programa se implemento en la red de enseñanza del estado de Sao Paulo, durante el periodo 2003-2006, con objetivo de mejorar la practica de aquellos docentes alfabetizadores que trabajan en los primeros años de Enseñanza Primaria. Precediendo la discusion metodologica, se discuten, basandose en las contribuciones de la literatura, la nocion de indicadores, de sus tipos y sus propiedades, asi como los aspectos tecnicos y politicos que subyacen en la definicion de dichos indicadores y que pueden apoyar la evaluacion de los programas educativos.Este artigo discute as estrategias metodologicas utilizadas para enfrentar o desafio de estabelecer indicadores para compor a avaliação de impacto de um programa de formação de professores em servico, o Programa Letra e Vida. Este programa foi implementado na rede de ensino do Estado de Sao Paulo, no periodo de 2003 a 2006, com o proposito de aprimorar a pratica de professores alfabetizadores atuantes nos primeiros anos do Ensino Fundamental. Antecedendo a discussao procedimental, e apresentada, com base em contribuicoes da literatura, a nocao de indicador, seus tipos e propriedades, bem como os aspectos politicos e tecnicos – que estao subjacentes à definicao de indicadores – que possam subsidiar a avaliação de programas educacionais.Fundação CesgranrioBauer, AdrianaSousa, Sandra Zakia2015-01-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 86 (2015): Revista Ensaio Jan./Mar.; 259-2841809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245/329https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245/htmlDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:11Zoai:ojs.localhost:article/245Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:11Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges. Indicadores para la evaluacion de programas educativos: desafios metodologicos. Indicadores para avaliação de programas educacionais: desafios metodologicos |
title |
Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges. |
spellingShingle |
Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges. Bauer, Adriana Indicadores educativos; Evaluacion de programas; Formacion docente Indicadores educacionais; Avaliação de programas; Formação de professores Educational indicators; Program evaluation; Teacher training |
title_short |
Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges. |
title_full |
Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges. |
title_fullStr |
Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges. |
title_full_unstemmed |
Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges. |
title_sort |
Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges. |
author |
Bauer, Adriana |
author_facet |
Bauer, Adriana Sousa, Sandra Zakia |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Sandra Zakia |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bauer, Adriana Sousa, Sandra Zakia |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indicadores educativos; Evaluacion de programas; Formacion docente Indicadores educacionais; Avaliação de programas; Formação de professores Educational indicators; Program evaluation; Teacher training |
topic |
Indicadores educativos; Evaluacion de programas; Formacion docente Indicadores educacionais; Avaliação de programas; Formação de professores Educational indicators; Program evaluation; Teacher training |
description |
This paper discusses the methodological strategies used to meet the challenge of establishing indicators to compose the impact evaluation of an in-service teacher training program called “Letra e Vida”. This program was implemented in the school system of the state of Sao Paulo, from 2003 to 2006, in order to improve the practice of literacy teachers working in the early years of elementary school. Preceding the methodological discussion, some concepts are discussed based on contributions from the academic literature, such as the notion of indicators, types of indicators, and their properties, as well as the political and technical aspects underlying the definition of indicators, which might support the evaluation of educational programs. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-01-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245/329 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245/html |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 86 (2015): Revista Ensaio Jan./Mar.; 259-284 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832029959061504 |