Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Donaldo Bello de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519
Resumo: The article is part of the field of public policies for Basic Education in Spain, focusing on the problems concerning their planning. From an exhaustive documental survey, covering certain academic and scientific productions published in this country (1978-2016), this work draws a quantitative balance and its evolution based on the categories: Educational Planning and Plans for Education. As a main conclusion, this article identifies: i) repercussions of the supranational regulation processes, translated by the growing decline of interest in studies related to educational planning and, at the same time, rise of studies that only discuss goals of Education Plans; ii) the planning fragmentation in a series of punctual plans, almost always disconnected among each other, and also; iii) a little participatory process in the construction of these plans, therefore, on the sidelines of their discussion and socio-political elaboration. 
id CESGRANRIO_f1d47fa8f3c8bf564f8a071caf973cba
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2519
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016Planificación y Planes para la Educación Básica en España: evolución de la producción académica y científica 1978-2016Planejamento e Planos de Educação na Espanha: evolução da produção acadêmica e científica 1978-2016Educational Planning; Educational Plans; Basic Education; SpainPlanificación de la Educación; Planes de Educación; Educación Básica; EspañaEducação; Administração da educaçãoPlanejamento da Educação; Planos de Educação; Educação Básica; EspanhaThe article is part of the field of public policies for Basic Education in Spain, focusing on the problems concerning their planning. From an exhaustive documental survey, covering certain academic and scientific productions published in this country (1978-2016), this work draws a quantitative balance and its evolution based on the categories: Educational Planning and Plans for Education. As a main conclusion, this article identifies: i) repercussions of the supranational regulation processes, translated by the growing decline of interest in studies related to educational planning and, at the same time, rise of studies that only discuss goals of Education Plans; ii) the planning fragmentation in a series of punctual plans, almost always disconnected among each other, and also; iii) a little participatory process in the construction of these plans, therefore, on the sidelines of their discussion and socio-political elaboration. El artículo se refiere al campo de las políticas públicas de Educación Básica en España, centrándose en la problemática de su planificación. Basado en una encuesta documental exhaustiva, que cobre una cierta producción académica y científica publicada en este país (1978-2016), delinea un balance cuantitativo y su evolución en función de las categorías Planificación de la Educación y Planes para la Educación. Como conclusión principal, identifica: i) repercusiones de procesos de regulación supranacionales, traducidos por la creciente disminución del interés en estudios relacionados con la planificación de la Educación y, al mismo tiempo, el aumento de estudios que solo discuten objetivos del Planes de Educación; ii) fragmentación de la planificación en una serie de planes específicos, casi siempre sin relación entre sí; y, aún, iii) procesos participativos de construcción de estos planes, por lo tanto, aparte de su discusión y elaboración sociopolítica. O artigo inscreve-se no campo das políticas públicas de Educação Básica na Espanha, com foco na problemática do seu planejamento. A partir de levantamento documental exaustivo, cobrindo certa produção acadêmica e científica publicada neste país (1978-2016), traça um balanço quantitativo e sua evolução com base nas categorias Planejamento da Educação e Planos para a Educação. Como principal conclusão, identifica: i) repercussões dos processos de regulação supranacionais, traduzidos pelo crescente declínio do interesse por estudos relativos ao planejamento da Educação e, a um só tempo, ascensão de estudos que unicamente discutem metas de Planos de Educação; ii) fragmentação do planejamento em uma série de planos pontuais, quase sempre desvinculados entre si; e, ainda, iii) processos pouco participativos de construção desses planos, portanto, à margem de sua discussão e elaboração sociopolítica. Fundação CesgranrioCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior / Ministério da Educação (Capes/MEC) / Programa de Capacitação Docente (Procad) da Sub-Reitoria de Pós-graduação e Pesquisa da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (SR2/Uerj).Souza, Donaldo Bello de2021-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/251910.1590/s0104-40362020002802519Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 110 (2021): Revista Ensaio Jan./Mar.; 70-891809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519/1290https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519/1291https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519/1292EuropaDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-26T15:37:36Zoai:ojs.localhost:article/2519Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-04-26T15:37:36Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016
Planificación y Planes para la Educación Básica en España: evolución de la producción académica y científica 1978-2016
Planejamento e Planos de Educação na Espanha: evolução da produção acadêmica e científica 1978-2016
title Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016
spellingShingle Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016
Souza, Donaldo Bello de
Educational Planning; Educational Plans; Basic Education; Spain
Planificación de la Educación; Planes de Educación; Educación Básica; España
Educação; Administração da educação
Planejamento da Educação; Planos de Educação; Educação Básica; Espanha
title_short Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016
title_full Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016
title_fullStr Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016
title_full_unstemmed Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016
title_sort Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016
author Souza, Donaldo Bello de
author_facet Souza, Donaldo Bello de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior / Ministério da Educação (Capes/MEC) / Programa de Capacitação Docente (Procad) da Sub-Reitoria de Pós-graduação e Pesquisa da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (SR2/Uerj).
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Donaldo Bello de
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Educational Planning; Educational Plans; Basic Education; Spain
Planificación de la Educación; Planes de Educación; Educación Básica; España
Educação; Administração da educação
Planejamento da Educação; Planos de Educação; Educação Básica; Espanha
topic Educational Planning; Educational Plans; Basic Education; Spain
Planificación de la Educación; Planes de Educación; Educación Básica; España
Educação; Administração da educação
Planejamento da Educação; Planos de Educação; Educação Básica; Espanha
description The article is part of the field of public policies for Basic Education in Spain, focusing on the problems concerning their planning. From an exhaustive documental survey, covering certain academic and scientific productions published in this country (1978-2016), this work draws a quantitative balance and its evolution based on the categories: Educational Planning and Plans for Education. As a main conclusion, this article identifies: i) repercussions of the supranational regulation processes, translated by the growing decline of interest in studies related to educational planning and, at the same time, rise of studies that only discuss goals of Education Plans; ii) the planning fragmentation in a series of punctual plans, almost always disconnected among each other, and also; iii) a little participatory process in the construction of these plans, therefore, on the sidelines of their discussion and socio-political elaboration. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-28
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519
10.1590/s0104-40362020002802519
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362020002802519
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519/1290
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519/1291
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519/1292
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Europa


dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 110 (2021): Revista Ensaio Jan./Mar.; 70-89
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032879345664