Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519 |
Resumo: | The article is part of the field of public policies for Basic Education in Spain, focusing on the problems concerning their planning. From an exhaustive documental survey, covering certain academic and scientific productions published in this country (1978-2016), this work draws a quantitative balance and its evolution based on the categories: Educational Planning and Plans for Education. As a main conclusion, this article identifies: i) repercussions of the supranational regulation processes, translated by the growing decline of interest in studies related to educational planning and, at the same time, rise of studies that only discuss goals of Education Plans; ii) the planning fragmentation in a series of punctual plans, almost always disconnected among each other, and also; iii) a little participatory process in the construction of these plans, therefore, on the sidelines of their discussion and socio-political elaboration. |
id |
CESGRANRIO_f1d47fa8f3c8bf564f8a071caf973cba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/2519 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016Planificación y Planes para la Educación Básica en España: evolución de la producción académica y científica 1978-2016Planejamento e Planos de Educação na Espanha: evolução da produção acadêmica e científica 1978-2016Educational Planning; Educational Plans; Basic Education; SpainPlanificación de la Educación; Planes de Educación; Educación Básica; EspañaEducação; Administração da educaçãoPlanejamento da Educação; Planos de Educação; Educação Básica; EspanhaThe article is part of the field of public policies for Basic Education in Spain, focusing on the problems concerning their planning. From an exhaustive documental survey, covering certain academic and scientific productions published in this country (1978-2016), this work draws a quantitative balance and its evolution based on the categories: Educational Planning and Plans for Education. As a main conclusion, this article identifies: i) repercussions of the supranational regulation processes, translated by the growing decline of interest in studies related to educational planning and, at the same time, rise of studies that only discuss goals of Education Plans; ii) the planning fragmentation in a series of punctual plans, almost always disconnected among each other, and also; iii) a little participatory process in the construction of these plans, therefore, on the sidelines of their discussion and socio-political elaboration. El artículo se refiere al campo de las políticas públicas de Educación Básica en España, centrándose en la problemática de su planificación. Basado en una encuesta documental exhaustiva, que cobre una cierta producción académica y científica publicada en este país (1978-2016), delinea un balance cuantitativo y su evolución en función de las categorías Planificación de la Educación y Planes para la Educación. Como conclusión principal, identifica: i) repercusiones de procesos de regulación supranacionales, traducidos por la creciente disminución del interés en estudios relacionados con la planificación de la Educación y, al mismo tiempo, el aumento de estudios que solo discuten objetivos del Planes de Educación; ii) fragmentación de la planificación en una serie de planes específicos, casi siempre sin relación entre sí; y, aún, iii) procesos participativos de construcción de estos planes, por lo tanto, aparte de su discusión y elaboración sociopolítica. O artigo inscreve-se no campo das políticas públicas de Educação Básica na Espanha, com foco na problemática do seu planejamento. A partir de levantamento documental exaustivo, cobrindo certa produção acadêmica e científica publicada neste país (1978-2016), traça um balanço quantitativo e sua evolução com base nas categorias Planejamento da Educação e Planos para a Educação. Como principal conclusão, identifica: i) repercussões dos processos de regulação supranacionais, traduzidos pelo crescente declínio do interesse por estudos relativos ao planejamento da Educação e, a um só tempo, ascensão de estudos que unicamente discutem metas de Planos de Educação; ii) fragmentação do planejamento em uma série de planos pontuais, quase sempre desvinculados entre si; e, ainda, iii) processos pouco participativos de construção desses planos, portanto, à margem de sua discussão e elaboração sociopolítica. Fundação CesgranrioCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior / Ministério da Educação (Capes/MEC) / Programa de Capacitação Docente (Procad) da Sub-Reitoria de Pós-graduação e Pesquisa da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (SR2/Uerj).Souza, Donaldo Bello de2021-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/251910.1590/s0104-40362020002802519Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 110 (2021): Revista Ensaio Jan./Mar.; 70-891809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519/1290https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519/1291https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519/1292EuropaDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-26T15:37:36Zoai:ojs.localhost:article/2519Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-04-26T15:37:36Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016 Planificación y Planes para la Educación Básica en España: evolución de la producción académica y científica 1978-2016 Planejamento e Planos de Educação na Espanha: evolução da produção acadêmica e científica 1978-2016 |
title |
Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016 |
spellingShingle |
Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016 Souza, Donaldo Bello de Educational Planning; Educational Plans; Basic Education; Spain Planificación de la Educación; Planes de Educación; Educación Básica; España Educação; Administração da educação Planejamento da Educação; Planos de Educação; Educação Básica; Espanha |
title_short |
Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016 |
title_full |
Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016 |
title_fullStr |
Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016 |
title_full_unstemmed |
Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016 |
title_sort |
Planning and Educational Plans in Spain: the evolution of the scientific and academic production 1978-2016 |
author |
Souza, Donaldo Bello de |
author_facet |
Souza, Donaldo Bello de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior / Ministério da Educação (Capes/MEC) / Programa de Capacitação Docente (Procad) da Sub-Reitoria de Pós-graduação e Pesquisa da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (SR2/Uerj). |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Donaldo Bello de |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational Planning; Educational Plans; Basic Education; Spain Planificación de la Educación; Planes de Educación; Educación Básica; España Educação; Administração da educação Planejamento da Educação; Planos de Educação; Educação Básica; Espanha |
topic |
Educational Planning; Educational Plans; Basic Education; Spain Planificación de la Educación; Planes de Educación; Educación Básica; España Educação; Administração da educação Planejamento da Educação; Planos de Educação; Educação Básica; Espanha |
description |
The article is part of the field of public policies for Basic Education in Spain, focusing on the problems concerning their planning. From an exhaustive documental survey, covering certain academic and scientific productions published in this country (1978-2016), this work draws a quantitative balance and its evolution based on the categories: Educational Planning and Plans for Education. As a main conclusion, this article identifies: i) repercussions of the supranational regulation processes, translated by the growing decline of interest in studies related to educational planning and, at the same time, rise of studies that only discuss goals of Education Plans; ii) the planning fragmentation in a series of punctual plans, almost always disconnected among each other, and also; iii) a little participatory process in the construction of these plans, therefore, on the sidelines of their discussion and socio-political elaboration. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519 10.1590/s0104-40362020002802519 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0104-40362020002802519 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519/1290 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519/1291 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2519/1292 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Europa |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 110 (2021): Revista Ensaio Jan./Mar.; 70-89 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832032879345664 |