The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nazareno Santos Ribeiro, Abelcio
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Jacob Chaves, Vera Lucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Retratos da Escola (Online)
Texto Completo: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1633
Resumo: The article analyzes the working hours of teachers in the state network of basic education in Pará since the 1980s, drawing attention to the growth of working time as a factor in increasing remuneration. It starts with a theoretical discussion about time in the reproduction of work and capital based on historical materialism in order to explain the existing contradictions and mediations between time, work, growth of the journey. It also analyzes the role of the State in the definition of working hours and salaries, as well as the effects on the teacher's life. The text was constructed from the collection of documentary data and the first results obtained revealed a marked increase in the teaching work day.
id CNTE-1_4f0791380f95e2f26972ffa004b1ed40
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1633
network_acronym_str CNTE-1
network_name_str Retratos da Escola (Online)
repository_id_str
spelling The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching workEl jornada pedagógica en la educación básica en Pará : Expropiación del tiempo y desvalorización del trabajo docenteEducação básica paraense: expropriação do tempo e desvalorização do trabalho docenteJornada de trabalho docenteTempoIntensificação do trabalhoJornada de trabajoTiempo de trabajoIntensificación del trabajoworkdayWorking Time WorkIntensificationThe article analyzes the working hours of teachers in the state network of basic education in Pará since the 1980s, drawing attention to the growth of working time as a factor in increasing remuneration. It starts with a theoretical discussion about time in the reproduction of work and capital based on historical materialism in order to explain the existing contradictions and mediations between time, work, growth of the journey. It also analyzes the role of the State in the definition of working hours and salaries, as well as the effects on the teacher's life. The text was constructed from the collection of documentary data and the first results obtained revealed a marked increase in the teaching work day.El artículo analiza la jornada de trabajo de los docentes de la red estatal de educación básica de Pará desde la década de 1980, destacando el crecimiento del tiempo de trabajo como factor de aumento de la remuneración. Se parte de una discusión teórica sobre el tiempo en la reproducción del trabajo y del capital a partir del materialismo histórico para explicar las contradicciones y mediaciones existentes entre tiempo, trabajo, crecimiento del recorrido. También analiza el papel del Estado en la definición de la jornada laboral y los salarios, así como los efectos en la vida del docente. El texto se construyó a partir de la recopilación de datos documentales y los primeros resultados obtenidos revelaron un marcado aumento de la jornada laboral docente.O artigo analisa a jornada de trabalho docente na rede estadual de ensino básico do Pará, desde os anos 1980, chamando a atenção para a ampliação do tempo de trabalho como fator de aumento da remuneração. Parte-se de uma discussão teórica sobre o tempo na reprodução do trabalho e do capital, com base no materialismo histórico, para explicar as contradições e mediações existentes entre tempo, trabalho e crescimento da jornada. É analisado também o papel do Estado na definição da jornada e dos salários, assim como seus efeitos na vida do/a professor/a. O texto foi construído a partir do levantamento de dados documentais, e os primeiros resultados obtidos revelaram um acentuado aumento da jornada de trabalho docente.CNTE2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/163310.22420/rde.v16i36.1633Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 991-10092238-439110.22420/rde.v16i36reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1633/1146Nazareno Santos Ribeiro, AbelcioJacob Chaves, Vera Luciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-30T18:25:00Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1633Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-01-30T18:25Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work
El jornada pedagógica en la educación básica en Pará : Expropiación del tiempo y desvalorización del trabajo docente
Educação básica paraense: expropriação do tempo e desvalorização do trabalho docente
title The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work
spellingShingle The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work
Nazareno Santos Ribeiro, Abelcio
Jornada de trabalho docente
Tempo
Intensificação do trabalho
Jornada de trabajo
Tiempo de trabajo
Intensificación del trabajo
workday
Working Time Work
Intensification
title_short The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work
title_full The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work
title_fullStr The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work
title_full_unstemmed The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work
title_sort The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work
author Nazareno Santos Ribeiro, Abelcio
author_facet Nazareno Santos Ribeiro, Abelcio
Jacob Chaves, Vera Lucia
author_role author
author2 Jacob Chaves, Vera Lucia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nazareno Santos Ribeiro, Abelcio
Jacob Chaves, Vera Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv Jornada de trabalho docente
Tempo
Intensificação do trabalho
Jornada de trabajo
Tiempo de trabajo
Intensificación del trabajo
workday
Working Time Work
Intensification
topic Jornada de trabalho docente
Tempo
Intensificação do trabalho
Jornada de trabajo
Tiempo de trabajo
Intensificación del trabajo
workday
Working Time Work
Intensification
description The article analyzes the working hours of teachers in the state network of basic education in Pará since the 1980s, drawing attention to the growth of working time as a factor in increasing remuneration. It starts with a theoretical discussion about time in the reproduction of work and capital based on historical materialism in order to explain the existing contradictions and mediations between time, work, growth of the journey. It also analyzes the role of the State in the definition of working hours and salaries, as well as the effects on the teacher's life. The text was constructed from the collection of documentary data and the first results obtained revealed a marked increase in the teaching work day.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1633
10.22420/rde.v16i36.1633
url https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1633
identifier_str_mv 10.22420/rde.v16i36.1633
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1633/1146
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CNTE
publisher.none.fl_str_mv CNTE
dc.source.none.fl_str_mv Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 991-1009
2238-4391
10.22420/rde.v16i36
reponame:Retratos da Escola (Online)
instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron:CNTE
instname_str Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron_str CNTE
institution CNTE
reponame_str Retratos da Escola (Online)
collection Retratos da Escola (Online)
repository.name.fl_str_mv Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
repository.mail.fl_str_mv lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com
_version_ 1793890340518756352