The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Retratos da Escola (Online) |
Texto Completo: | https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1633 |
Resumo: | The article analyzes the working hours of teachers in the state network of basic education in Pará since the 1980s, drawing attention to the growth of working time as a factor in increasing remuneration. It starts with a theoretical discussion about time in the reproduction of work and capital based on historical materialism in order to explain the existing contradictions and mediations between time, work, growth of the journey. It also analyzes the role of the State in the definition of working hours and salaries, as well as the effects on the teacher's life. The text was constructed from the collection of documentary data and the first results obtained revealed a marked increase in the teaching work day. |
id |
CNTE-1_4f0791380f95e2f26972ffa004b1ed40 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1633 |
network_acronym_str |
CNTE-1 |
network_name_str |
Retratos da Escola (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching workEl jornada pedagógica en la educación básica en Pará : Expropiación del tiempo y desvalorización del trabajo docenteEducação básica paraense: expropriação do tempo e desvalorização do trabalho docenteJornada de trabalho docenteTempoIntensificação do trabalhoJornada de trabajoTiempo de trabajoIntensificación del trabajoworkdayWorking Time WorkIntensificationThe article analyzes the working hours of teachers in the state network of basic education in Pará since the 1980s, drawing attention to the growth of working time as a factor in increasing remuneration. It starts with a theoretical discussion about time in the reproduction of work and capital based on historical materialism in order to explain the existing contradictions and mediations between time, work, growth of the journey. It also analyzes the role of the State in the definition of working hours and salaries, as well as the effects on the teacher's life. The text was constructed from the collection of documentary data and the first results obtained revealed a marked increase in the teaching work day.El artículo analiza la jornada de trabajo de los docentes de la red estatal de educación básica de Pará desde la década de 1980, destacando el crecimiento del tiempo de trabajo como factor de aumento de la remuneración. Se parte de una discusión teórica sobre el tiempo en la reproducción del trabajo y del capital a partir del materialismo histórico para explicar las contradicciones y mediaciones existentes entre tiempo, trabajo, crecimiento del recorrido. También analiza el papel del Estado en la definición de la jornada laboral y los salarios, así como los efectos en la vida del docente. El texto se construyó a partir de la recopilación de datos documentales y los primeros resultados obtenidos revelaron un marcado aumento de la jornada laboral docente.O artigo analisa a jornada de trabalho docente na rede estadual de ensino básico do Pará, desde os anos 1980, chamando a atenção para a ampliação do tempo de trabalho como fator de aumento da remuneração. Parte-se de uma discussão teórica sobre o tempo na reprodução do trabalho e do capital, com base no materialismo histórico, para explicar as contradições e mediações existentes entre tempo, trabalho e crescimento da jornada. É analisado também o papel do Estado na definição da jornada e dos salários, assim como seus efeitos na vida do/a professor/a. O texto foi construído a partir do levantamento de dados documentais, e os primeiros resultados obtidos revelaram um acentuado aumento da jornada de trabalho docente.CNTE2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/163310.22420/rde.v16i36.1633Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 991-10092238-439110.22420/rde.v16i36reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1633/1146Nazareno Santos Ribeiro, AbelcioJacob Chaves, Vera Luciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-30T18:25:00Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1633Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-01-30T18:25Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work El jornada pedagógica en la educación básica en Pará : Expropiación del tiempo y desvalorización del trabajo docente Educação básica paraense: expropriação do tempo e desvalorização do trabalho docente |
title |
The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work |
spellingShingle |
The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work Nazareno Santos Ribeiro, Abelcio Jornada de trabalho docente Tempo Intensificação do trabalho Jornada de trabajo Tiempo de trabajo Intensificación del trabajo workday Working Time Work Intensification |
title_short |
The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work |
title_full |
The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work |
title_fullStr |
The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work |
title_full_unstemmed |
The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work |
title_sort |
The teaching journey in basic education in Pará: Expropriation of time and devaluation of teaching work |
author |
Nazareno Santos Ribeiro, Abelcio |
author_facet |
Nazareno Santos Ribeiro, Abelcio Jacob Chaves, Vera Lucia |
author_role |
author |
author2 |
Jacob Chaves, Vera Lucia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nazareno Santos Ribeiro, Abelcio Jacob Chaves, Vera Lucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jornada de trabalho docente Tempo Intensificação do trabalho Jornada de trabajo Tiempo de trabajo Intensificación del trabajo workday Working Time Work Intensification |
topic |
Jornada de trabalho docente Tempo Intensificação do trabalho Jornada de trabajo Tiempo de trabajo Intensificación del trabajo workday Working Time Work Intensification |
description |
The article analyzes the working hours of teachers in the state network of basic education in Pará since the 1980s, drawing attention to the growth of working time as a factor in increasing remuneration. It starts with a theoretical discussion about time in the reproduction of work and capital based on historical materialism in order to explain the existing contradictions and mediations between time, work, growth of the journey. It also analyzes the role of the State in the definition of working hours and salaries, as well as the effects on the teacher's life. The text was constructed from the collection of documentary data and the first results obtained revealed a marked increase in the teaching work day. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1633 10.22420/rde.v16i36.1633 |
url |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1633 |
identifier_str_mv |
10.22420/rde.v16i36.1633 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1633/1146 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 991-1009 2238-4391 10.22420/rde.v16i36 reponame:Retratos da Escola (Online) instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) instacron:CNTE |
instname_str |
Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
instacron_str |
CNTE |
institution |
CNTE |
reponame_str |
Retratos da Escola (Online) |
collection |
Retratos da Escola (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com |
_version_ |
1793890340518756352 |