O raciocínio geográfico tem lugar num currículo progressista? Para começar um debate sobre a revisão da BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Ana Angelita
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Encontros
Texto Completo: https://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/GIRAMUNDO/article/view/4019
Resumo: This text is the result of my concerns about the curriculum theory and geography teaching. My proposal stresses the debate on school knowledge with the political theory, based on the discussion of antagonism undertaken by Ernesto Laclau and his interlocutors (2000, 2005). Hence, I seek English-speaking interlocutors who have already problematized limits and powers of metaphors that organize the curriculum, such as geographic reasoning. In this direction, I see the relationship between school knowledge and an approach to political theory as a key to interpreting curricular reforms, on a national and global scale. The hypothesis of this text operates with the suspicion that geographic reasoning induces a protagonist way that shifts to the margin of the curriculum some traditions of teaching Geography that are very dear to the agenda of the disciplinary community and to the criticism of society with a conservative and autocratic regime.
id CP2-1_7555b7cc14011bc5daf123b48175d9ef
oai_identifier_str oai:ojs.www.cp2.g12.br:article/4019
network_acronym_str CP2-1
network_name_str Revista Encontros
repository_id_str
spelling O raciocínio geográfico tem lugar num currículo progressista? Para começar um debate sobre a revisão da BNCCCurrículoRaciocínio GeográficoAntagonismoThis text is the result of my concerns about the curriculum theory and geography teaching. My proposal stresses the debate on school knowledge with the political theory, based on the discussion of antagonism undertaken by Ernesto Laclau and his interlocutors (2000, 2005). Hence, I seek English-speaking interlocutors who have already problematized limits and powers of metaphors that organize the curriculum, such as geographic reasoning. In this direction, I see the relationship between school knowledge and an approach to political theory as a key to interpreting curricular reforms, on a national and global scale. The hypothesis of this text operates with the suspicion that geographic reasoning induces a protagonist way that shifts to the margin of the curriculum some traditions of teaching Geography that are very dear to the agenda of the disciplinary community and to the criticism of society with a conservative and autocratic regime.O presente texto é resultado das minhas inquietações sobre a teoria curricular e o ensino de geografia. A minha proposta tenciona o debate sobre conhecimento escolar à luz da teoria política, a partir da discussão de antagonismo empreendida por Ernesto Laclau e seus interlocutores (2000; 2005a).  Com essa costura teórica, o  artigo  defende que a revisão da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) se torna uma agenda prioritária num cenário democrático. Para sustentar este argumento, busco interlocutores de língua inglesa que já problematizaram os limites e as potências de metáforas organizadoras do currículo, como o raciocínio geográfico.  Nessa direção, vejo a relação   entre   o   conhecimento   escolar   e   a   abordagem   da   teoria   política como chave de interpretação das reformas curriculares em escala nacional e global. A hipótese deste texto opera com a desconfiança de que o raciocínio geográfico induz um protagonismo que desloca para a margem do currículo algumas tradições do ensino da Geografia muito caras para a pauta da comunidade disciplinar e para a crítica da sociedade com regime conservador e autocrático.Imperial Editora do Colégio Pedro II2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/GIRAMUNDO/article/view/4019Giramundo: Revista de Geografia do Colégio Pedro II; v. 9 n. 18 (2022): DOSSIÊ RACIOCÍNIO GEOGRÁFICO NA GEOGRAFIA ESCOLAR; 25-362358-446710.33025/grgcp2.v9i18reponame:Revista Encontrosinstname:Colégio Pedro IIinstacron:CP2porhttps://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/GIRAMUNDO/article/view/4019/2498Copyright (c) 2023 Giramundo: Revista de Geografia do Colégio Pedro IIinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Ana Angelita2023-12-31T21:15:31Zoai:ojs.www.cp2.g12.br:article/4019Revistahttps://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/encontrosPUBhttp://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/encontros/oai||ribasanam@gmail.com||anaprofa@terra.com.br||sbandoli@uol.com.br2447-61961807-3867opendoar:2023-12-31T21:15:31Revista Encontros - Colégio Pedro IIfalse
dc.title.none.fl_str_mv O raciocínio geográfico tem lugar num currículo progressista? Para começar um debate sobre a revisão da BNCC
title O raciocínio geográfico tem lugar num currículo progressista? Para começar um debate sobre a revisão da BNCC
spellingShingle O raciocínio geográfico tem lugar num currículo progressista? Para começar um debate sobre a revisão da BNCC
Rocha, Ana Angelita
Currículo
Raciocínio Geográfico
Antagonismo
title_short O raciocínio geográfico tem lugar num currículo progressista? Para começar um debate sobre a revisão da BNCC
title_full O raciocínio geográfico tem lugar num currículo progressista? Para começar um debate sobre a revisão da BNCC
title_fullStr O raciocínio geográfico tem lugar num currículo progressista? Para começar um debate sobre a revisão da BNCC
title_full_unstemmed O raciocínio geográfico tem lugar num currículo progressista? Para começar um debate sobre a revisão da BNCC
title_sort O raciocínio geográfico tem lugar num currículo progressista? Para começar um debate sobre a revisão da BNCC
author Rocha, Ana Angelita
author_facet Rocha, Ana Angelita
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Ana Angelita
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Raciocínio Geográfico
Antagonismo
topic Currículo
Raciocínio Geográfico
Antagonismo
description This text is the result of my concerns about the curriculum theory and geography teaching. My proposal stresses the debate on school knowledge with the political theory, based on the discussion of antagonism undertaken by Ernesto Laclau and his interlocutors (2000, 2005). Hence, I seek English-speaking interlocutors who have already problematized limits and powers of metaphors that organize the curriculum, such as geographic reasoning. In this direction, I see the relationship between school knowledge and an approach to political theory as a key to interpreting curricular reforms, on a national and global scale. The hypothesis of this text operates with the suspicion that geographic reasoning induces a protagonist way that shifts to the margin of the curriculum some traditions of teaching Geography that are very dear to the agenda of the disciplinary community and to the criticism of society with a conservative and autocratic regime.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/GIRAMUNDO/article/view/4019
url https://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/GIRAMUNDO/article/view/4019
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/GIRAMUNDO/article/view/4019/2498
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Giramundo: Revista de Geografia do Colégio Pedro II
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Giramundo: Revista de Geografia do Colégio Pedro II
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imperial Editora do Colégio Pedro II
publisher.none.fl_str_mv Imperial Editora do Colégio Pedro II
dc.source.none.fl_str_mv Giramundo: Revista de Geografia do Colégio Pedro II; v. 9 n. 18 (2022): DOSSIÊ RACIOCÍNIO GEOGRÁFICO NA GEOGRAFIA ESCOLAR; 25-36
2358-4467
10.33025/grgcp2.v9i18
reponame:Revista Encontros
instname:Colégio Pedro II
instacron:CP2
instname_str Colégio Pedro II
instacron_str CP2
institution CP2
reponame_str Revista Encontros
collection Revista Encontros
repository.name.fl_str_mv Revista Encontros - Colégio Pedro II
repository.mail.fl_str_mv ||ribasanam@gmail.com||anaprofa@terra.com.br||sbandoli@uol.com.br
_version_ 1808042177570275328