O raciocínio geográfico tem lugar num currículo progressista? Para começar um debate sobre a revisão da BNCC
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Encontros |
Texto Completo: | https://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/GIRAMUNDO/article/view/4019 |
Resumo: | This text is the result of my concerns about the curriculum theory and geography teaching. My proposal stresses the debate on school knowledge with the political theory, based on the discussion of antagonism undertaken by Ernesto Laclau and his interlocutors (2000, 2005). Hence, I seek English-speaking interlocutors who have already problematized limits and powers of metaphors that organize the curriculum, such as geographic reasoning. In this direction, I see the relationship between school knowledge and an approach to political theory as a key to interpreting curricular reforms, on a national and global scale. The hypothesis of this text operates with the suspicion that geographic reasoning induces a protagonist way that shifts to the margin of the curriculum some traditions of teaching Geography that are very dear to the agenda of the disciplinary community and to the criticism of society with a conservative and autocratic regime. |
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O raciocínio geográfico tem lugar num currículo progressista? Para começar um debate sobre a revisão da BNCCCurrículoRaciocínio GeográficoAntagonismoThis text is the result of my concerns about the curriculum theory and geography teaching. My proposal stresses the debate on school knowledge with the political theory, based on the discussion of antagonism undertaken by Ernesto Laclau and his interlocutors (2000, 2005). Hence, I seek English-speaking interlocutors who have already problematized limits and powers of metaphors that organize the curriculum, such as geographic reasoning. In this direction, I see the relationship between school knowledge and an approach to political theory as a key to interpreting curricular reforms, on a national and global scale. The hypothesis of this text operates with the suspicion that geographic reasoning induces a protagonist way that shifts to the margin of the curriculum some traditions of teaching Geography that are very dear to the agenda of the disciplinary community and to the criticism of society with a conservative and autocratic regime.O presente texto é resultado das minhas inquietações sobre a teoria curricular e o ensino de geografia. A minha proposta tenciona o debate sobre conhecimento escolar à luz da teoria política, a partir da discussão de antagonismo empreendida por Ernesto Laclau e seus interlocutores (2000; 2005a). Com essa costura teórica, o artigo defende que a revisão da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) se torna uma agenda prioritária num cenário democrático. Para sustentar este argumento, busco interlocutores de língua inglesa que já problematizaram os limites e as potências de metáforas organizadoras do currículo, como o raciocínio geográfico. Nessa direção, vejo a relação entre o conhecimento escolar e a abordagem da teoria política como chave de interpretação das reformas curriculares em escala nacional e global. A hipótese deste texto opera com a desconfiança de que o raciocínio geográfico induz um protagonismo que desloca para a margem do currículo algumas tradições do ensino da Geografia muito caras para a pauta da comunidade disciplinar e para a crítica da sociedade com regime conservador e autocrático.Imperial Editora do Colégio Pedro II2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/GIRAMUNDO/article/view/4019Giramundo: Revista de Geografia do Colégio Pedro II; v. 9 n. 18 (2022): DOSSIÊ RACIOCÍNIO GEOGRÁFICO NA GEOGRAFIA ESCOLAR; 25-362358-446710.33025/grgcp2.v9i18reponame:Revista Encontrosinstname:Colégio Pedro IIinstacron:CP2porhttps://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/GIRAMUNDO/article/view/4019/2498Copyright (c) 2023 Giramundo: Revista de Geografia do Colégio Pedro IIinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Ana Angelita2023-12-31T21:15:31Zoai:ojs.www.cp2.g12.br:article/4019Revistahttps://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/encontrosPUBhttp://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/encontros/oai||ribasanam@gmail.com||anaprofa@terra.com.br||sbandoli@uol.com.br2447-61961807-3867opendoar:2023-12-31T21:15:31Revista Encontros - Colégio Pedro IIfalse |
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