STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Pesquiseduca |
Texto Completo: | https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1144 |
Resumo: | The Science-Technology-Society (STS) approach has permeated Brazilian research on science teaching. From this perspective, this article aimed to identify, describe and analyze the productions on science teaching (ST) with a focus on the STS approach from 2014 to 2019. The research is based on a literature review, in which 34 studies were synthesized. The main results of the surveys indicate the feasibility of implementing the STS approach in ST. On the other hand, there are some limitations that still need considering, such as the adoption of a contextualized approach to content, the diversity of teaching resources and strategies, teaching training, and changes in teachers’ and students’ attitudes. |
id |
EDUL-1_52e3cf8c1580a7f4982591232b41a86a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1144 |
network_acronym_str |
EDUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository_id_str |
|
spelling |
STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations Abordagem CTS no ensino de Ciências: um estudo a partir de Teses e DissertaçõesCTS. Ensino de Ciências. Formação docenteEducação. Formaçao de professores. Educação em CiênciasSTSScience teachingTeacher trainingThe Science-Technology-Society (STS) approach has permeated Brazilian research on science teaching. From this perspective, this article aimed to identify, describe and analyze the productions on science teaching (ST) with a focus on the STS approach from 2014 to 2019. The research is based on a literature review, in which 34 studies were synthesized. The main results of the surveys indicate the feasibility of implementing the STS approach in ST. On the other hand, there are some limitations that still need considering, such as the adoption of a contextualized approach to content, the diversity of teaching resources and strategies, teaching training, and changes in teachers’ and students’ attitudes. O enfoque Ciência–Tecnologia-Sociedade (CTS) tem permeado o contexto das pesquisas brasileiras em Educação em Ciências. Nessa perspectiva, este artigo teve como objetivo identificar, descrever e analisar as produções sobre o ensino de Ciências (EC) com foco na abordagem CTS, no período de 2014 a 2019. A pesquisa caracteriza-se como bibliográfica, na qual foram sintetizados 34 trabalhos. Os principais resultados das pesquisas indicam a viabilidade da implementação do enfoque CTS no EC. Em contrapartida, há algumas limitações que ainda precisam ser considerados como a adoção de uma abordagem contextualizada dos conteúdos, diversidade de estratégias e recursos didáticos, formação docente, mudança na postura do professor e dos alunos. EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/114410.58422/repesq.2021.e1144REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 32 (2021): FORMAÇÃO DOCENTE E PRÁTICAS EDUCACIONAIS EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS DE FORMAÇÃO; 1262- 12822177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1144/1003https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Jonise Marques de Cerqueira, Lenicy Lucas de Miranda 2023-06-20T22:19:10Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1144Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-20T22:19:10Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations Abordagem CTS no ensino de Ciências: um estudo a partir de Teses e Dissertações |
title |
STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations |
spellingShingle |
STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations Oliveira, Jonise Marques de CTS. Ensino de Ciências. Formação docente Educação. Formaçao de professores. Educação em Ciências STS Science teaching Teacher training |
title_short |
STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations |
title_full |
STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations |
title_fullStr |
STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations |
title_full_unstemmed |
STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations |
title_sort |
STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations |
author |
Oliveira, Jonise Marques de |
author_facet |
Oliveira, Jonise Marques de Cerqueira, Lenicy Lucas de Miranda |
author_role |
author |
author2 |
Cerqueira, Lenicy Lucas de Miranda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Jonise Marques de Cerqueira, Lenicy Lucas de Miranda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CTS. Ensino de Ciências. Formação docente Educação. Formaçao de professores. Educação em Ciências STS Science teaching Teacher training |
topic |
CTS. Ensino de Ciências. Formação docente Educação. Formaçao de professores. Educação em Ciências STS Science teaching Teacher training |
description |
The Science-Technology-Society (STS) approach has permeated Brazilian research on science teaching. From this perspective, this article aimed to identify, describe and analyze the productions on science teaching (ST) with a focus on the STS approach from 2014 to 2019. The research is based on a literature review, in which 34 studies were synthesized. The main results of the surveys indicate the feasibility of implementing the STS approach in ST. On the other hand, there are some limitations that still need considering, such as the adoption of a contextualized approach to content, the diversity of teaching resources and strategies, teaching training, and changes in teachers’ and students’ attitudes. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1144 10.58422/repesq.2021.e1144 |
url |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1144 |
identifier_str_mv |
10.58422/repesq.2021.e1144 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1144/1003 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 32 (2021): FORMAÇÃO DOCENTE E PRÁTICAS EDUCACIONAIS EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS DE FORMAÇÃO; 1262- 1282 2177-1626 reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) instacron:EDUL |
instname_str |
Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
instacron_str |
EDUL |
institution |
EDUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
collection |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pesquiseduca@unisantos.br |
_version_ |
1793890353286217728 |