STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Jonise Marques de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cerqueira, Lenicy Lucas de Miranda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1144
Resumo: The Science-Technology-Society (STS) approach has permeated Brazilian research on science teaching. From this perspective, this article aimed to identify, describe and analyze the productions on science teaching (ST) with a focus on the STS approach from 2014 to 2019. The research is based on a literature review, in which 34 studies were synthesized. The main results of the surveys indicate the feasibility of implementing the STS approach in ST. On the other hand, there are some limitations that still need considering, such as the adoption of a contextualized approach to content, the diversity of teaching resources and strategies, teaching training, and changes in teachers’ and students’ attitudes. 
id EDUL-1_52e3cf8c1580a7f4982591232b41a86a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1144
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations Abordagem CTS no ensino de Ciências: um estudo a partir de Teses e DissertaçõesCTS. Ensino de Ciências. Formação docenteEducação. Formaçao de professores. Educação em CiênciasSTSScience teachingTeacher trainingThe Science-Technology-Society (STS) approach has permeated Brazilian research on science teaching. From this perspective, this article aimed to identify, describe and analyze the productions on science teaching (ST) with a focus on the STS approach from 2014 to 2019. The research is based on a literature review, in which 34 studies were synthesized. The main results of the surveys indicate the feasibility of implementing the STS approach in ST. On the other hand, there are some limitations that still need considering, such as the adoption of a contextualized approach to content, the diversity of teaching resources and strategies, teaching training, and changes in teachers’ and students’ attitudes. O enfoque Ciência–Tecnologia-Sociedade (CTS) tem permeado o contexto das pesquisas brasileiras em Educação em Ciências. Nessa perspectiva, este artigo teve como objetivo identificar, descrever e analisar as produções sobre o ensino de Ciências (EC) com foco na abordagem CTS, no período de 2014 a 2019. A pesquisa caracteriza-se como bibliográfica, na qual foram sintetizados 34 trabalhos. Os principais resultados das pesquisas indicam a viabilidade da implementação do enfoque CTS no EC. Em contrapartida, há algumas limitações que ainda precisam ser considerados como a adoção de uma abordagem contextualizada dos conteúdos, diversidade de estratégias e recursos didáticos, formação docente, mudança na postura do professor e dos alunos. EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/114410.58422/repesq.2021.e1144REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 32 (2021): FORMAÇÃO DOCENTE E PRÁTICAS EDUCACIONAIS EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS DE FORMAÇÃO; 1262- 12822177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1144/1003https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Jonise Marques de Cerqueira, Lenicy Lucas de Miranda 2023-06-20T22:19:10Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1144Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-20T22:19:10Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations
Abordagem CTS no ensino de Ciências: um estudo a partir de Teses e Dissertações
title STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations
spellingShingle STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations
Oliveira, Jonise Marques de
CTS. Ensino de Ciências. Formação docente
Educação. Formaçao de professores. Educação em Ciências
STS
Science teaching
Teacher training
title_short STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations
title_full STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations
title_fullStr STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations
title_full_unstemmed STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations
title_sort STS approach in Science teaching: a study based on thesis and dissertations
author Oliveira, Jonise Marques de
author_facet Oliveira, Jonise Marques de
Cerqueira, Lenicy Lucas de Miranda
author_role author
author2 Cerqueira, Lenicy Lucas de Miranda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Jonise Marques de
Cerqueira, Lenicy Lucas de Miranda
dc.subject.por.fl_str_mv CTS. Ensino de Ciências. Formação docente
Educação. Formaçao de professores. Educação em Ciências
STS
Science teaching
Teacher training
topic CTS. Ensino de Ciências. Formação docente
Educação. Formaçao de professores. Educação em Ciências
STS
Science teaching
Teacher training
description The Science-Technology-Society (STS) approach has permeated Brazilian research on science teaching. From this perspective, this article aimed to identify, describe and analyze the productions on science teaching (ST) with a focus on the STS approach from 2014 to 2019. The research is based on a literature review, in which 34 studies were synthesized. The main results of the surveys indicate the feasibility of implementing the STS approach in ST. On the other hand, there are some limitations that still need considering, such as the adoption of a contextualized approach to content, the diversity of teaching resources and strategies, teaching training, and changes in teachers’ and students’ attitudes. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1144
10.58422/repesq.2021.e1144
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1144
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2021.e1144
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1144/1003
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 32 (2021): FORMAÇÃO DOCENTE E PRÁTICAS EDUCACIONAIS EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS DE FORMAÇÃO; 1262- 1282
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890353286217728