Digital Information and Communication Technologies: challenges and possibilities for integration in school Physical Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gemente, Flórence Rosana Faganello
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Ana Paula Salles da, Matthiesen, Sara Quenzer
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/958
Resumo: This essay analyzes the insertion of Digital Information and Communication Technologies in Physical Education classes at school. To this end, we present different reflections on the challenges related to teacher training, the conflict between theoretical and practical classes, infrastructure, and teaching conditions. It also addresses different paths so that Digital Information and Communication Technologies can be integrated in Physical Education classes at school in a critical, creative and ethical way. Finally, even though the challenges pose real obstacles, the existing initiatives indicate that the use of Digital Information and Communication Technologies is diverse and has a relevant training potential that can no longer be ignored. Keywords: Physical Education. School. Digital Information and Communication Technologies.
id EDUL-1_7fb8c4948b12218ebbe4e1787998bff0
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/958
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling Digital Information and Communication Technologies: challenges and possibilities for integration in school Physical EducationTecnologias Digitais de Informação e Comunicação: desafios e possibilidades para a inserção na Educação Física escolarEducação FísicaEscolaTecnologias Digitais de Informação e ComunicaçãoEducação Física EscolarThis essay analyzes the insertion of Digital Information and Communication Technologies in Physical Education classes at school. To this end, we present different reflections on the challenges related to teacher training, the conflict between theoretical and practical classes, infrastructure, and teaching conditions. It also addresses different paths so that Digital Information and Communication Technologies can be integrated in Physical Education classes at school in a critical, creative and ethical way. Finally, even though the challenges pose real obstacles, the existing initiatives indicate that the use of Digital Information and Communication Technologies is diverse and has a relevant training potential that can no longer be ignored. Keywords: Physical Education. School. Digital Information and Communication Technologies.O presente ensaio analisa a inserção das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação nas aulas de Educação Física escolar. Para tal, apresentamos diferentes reflexões acerca dos desafios relacionados à formação de professores, ao conflito entre aulas teóricas e práticas, à infraestrutura e às condições do trabalho docente, abordando também diversos caminhos para que a inserção das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação possa ocorrer nas aulas de Educação Física escolar de forma crítica, criativa e ética. Por fim, ainda que os desafios apresentem entraves reais, as iniciativas existentes indicam que o uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação é diverso e com um relevante potencial formativo que não pode ser mais ignorado. Palavras chave: Educação Física. Escola. Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/95810.58422/repesq.2020.e958REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 12 n. 28 (2020): POLÍTICAS DE EDUCAÇÃO, INTERNACIONALIZAÇÃO E FORMAÇÃO DE PROFESSORES; 570-5862177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/958/868Copyright (c) 2021 REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGemente, Flórence Rosana FaganelloSilva, Ana Paula Salles daMatthiesen, Sara Quenzer2023-06-26T22:57:16Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/958Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-26T22:57:16Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital Information and Communication Technologies: challenges and possibilities for integration in school Physical Education
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação: desafios e possibilidades para a inserção na Educação Física escolar
title Digital Information and Communication Technologies: challenges and possibilities for integration in school Physical Education
spellingShingle Digital Information and Communication Technologies: challenges and possibilities for integration in school Physical Education
Gemente, Flórence Rosana Faganello
Educação Física
Escola
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Educação Física Escolar
title_short Digital Information and Communication Technologies: challenges and possibilities for integration in school Physical Education
title_full Digital Information and Communication Technologies: challenges and possibilities for integration in school Physical Education
title_fullStr Digital Information and Communication Technologies: challenges and possibilities for integration in school Physical Education
title_full_unstemmed Digital Information and Communication Technologies: challenges and possibilities for integration in school Physical Education
title_sort Digital Information and Communication Technologies: challenges and possibilities for integration in school Physical Education
author Gemente, Flórence Rosana Faganello
author_facet Gemente, Flórence Rosana Faganello
Silva, Ana Paula Salles da
Matthiesen, Sara Quenzer
author_role author
author2 Silva, Ana Paula Salles da
Matthiesen, Sara Quenzer
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gemente, Flórence Rosana Faganello
Silva, Ana Paula Salles da
Matthiesen, Sara Quenzer
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física
Escola
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Educação Física Escolar
topic Educação Física
Escola
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Educação Física Escolar
description This essay analyzes the insertion of Digital Information and Communication Technologies in Physical Education classes at school. To this end, we present different reflections on the challenges related to teacher training, the conflict between theoretical and practical classes, infrastructure, and teaching conditions. It also addresses different paths so that Digital Information and Communication Technologies can be integrated in Physical Education classes at school in a critical, creative and ethical way. Finally, even though the challenges pose real obstacles, the existing initiatives indicate that the use of Digital Information and Communication Technologies is diverse and has a relevant training potential that can no longer be ignored. Keywords: Physical Education. School. Digital Information and Communication Technologies.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/958
10.58422/repesq.2020.e958
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/958
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2020.e958
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/958/868
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 12 n. 28 (2020): POLÍTICAS DE EDUCAÇÃO, INTERNACIONALIZAÇÃO E FORMAÇÃO DE PROFESSORES; 570-586
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890352829038592