The approach to language discrimination in pedagogical projects of Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal institutions in Rio de Janeiro
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Pesquiseduca |
Texto Completo: | https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1143 |
Resumo: | This paper aims to investigate the occurrence of language discrimination in the pedagogical projects of the in-person Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal higher education institutions in the State of Rio de Janeiro. Therefore, the methodology was based on documentary research and content analysis techniques with the aim of identifying how the debate on language discrimination takes place in the official teaching degree curriculum proposals. The results seem to show that the pedagogical projects of most federal institutions still dedicate incipient space and treatment to the theme and to the course units that directly address the topics related to language discrimination, even though all of them somehow express concern about it. |
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The approach to language discrimination in pedagogical projects of Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal institutions in Rio de JaneiroA abordagem do preconceito linguístico em projetos pedagógicos de cursos de Licenciatura em Letras das instituições federais do Rio de JaneiroProjetos pedagógicos de curso. Preconceito linguístico. Licenciatura em LetrasEducação. Projeto Pedagógico. Preconceito linguistico. Ensino SuperiorThis paper aims to investigate the occurrence of language discrimination in the pedagogical projects of the in-person Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal higher education institutions in the State of Rio de Janeiro. Therefore, the methodology was based on documentary research and content analysis techniques with the aim of identifying how the debate on language discrimination takes place in the official teaching degree curriculum proposals. The results seem to show that the pedagogical projects of most federal institutions still dedicate incipient space and treatment to the theme and to the course units that directly address the topics related to language discrimination, even though all of them somehow express concern about it.O presente trabalho tem como objetivo investigar o espaço dado ao tratamento do preconceito linguístico nos projetos pedagógicos dos cursos presenciais de Licenciatura de Letras: Português/Literaturas das instituições de ensino superior federais do Estado do Rio de Janeiro. Para tanto, a metodologia baseou-se nos fundamentos da pesquisa documental e nas técnicas de análise de conteúdo, buscando identificar de que maneira o debate sobre preconceito linguístico aparece no interior das propostas curriculares oficiais das licenciaturas. Os resultados parecem demonstrar que projetos dos cursos da maioria das instituições federais estudadas ainda dedicam um espaço e um tratamento incipientes à temática e às disciplinas que abordam diretamente as questões correlatas ao preconceito linguístico, embora todos os documentos expressem, em maior ou menor grau, a preocupação com o tema.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/114310.58422/repesq.2021.e1143REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 32 (2021): FORMAÇÃO DOCENTE E PRÁTICAS EDUCACIONAIS EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS DE FORMAÇÃO; 1176-1198 2177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1143/999https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFelippe, Jonis Manhães SalesSodré, Maressa Costa Pereira 2023-06-20T22:18:24Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1143Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-20T22:18:24Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false |
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