The approach to language discrimination in pedagogical projects of Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal institutions in Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Felippe, Jonis Manhães Sales
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sodré, Maressa Costa Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1143
Resumo: This paper aims to investigate the occurrence of language discrimination in the pedagogical projects of the in-person Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal higher education institutions in the State of Rio de Janeiro. Therefore, the methodology was based on documentary research and content analysis techniques with the aim of identifying how the debate on language discrimination takes place in the official teaching degree curriculum proposals. The results seem to show that the pedagogical projects of most federal institutions still dedicate incipient space and treatment to the theme and to the course units that directly address the topics related to language discrimination, even though all of them somehow express concern about it.
id EDUL-1_b9cce03dd714edc1b4ce4662b162439d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1143
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling The approach to language discrimination in pedagogical projects of Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal institutions in Rio de JaneiroA abordagem do preconceito linguístico em projetos pedagógicos de cursos de Licenciatura em Letras das instituições federais do Rio de JaneiroProjetos pedagógicos de curso. Preconceito linguístico. Licenciatura em LetrasEducação. Projeto Pedagógico. Preconceito linguistico. Ensino SuperiorThis paper aims to investigate the occurrence of language discrimination in the pedagogical projects of the in-person Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal higher education institutions in the State of Rio de Janeiro. Therefore, the methodology was based on documentary research and content analysis techniques with the aim of identifying how the debate on language discrimination takes place in the official teaching degree curriculum proposals. The results seem to show that the pedagogical projects of most federal institutions still dedicate incipient space and treatment to the theme and to the course units that directly address the topics related to language discrimination, even though all of them somehow express concern about it.O presente trabalho tem como objetivo investigar o espaço dado ao tratamento do preconceito linguístico nos projetos pedagógicos dos cursos presenciais de Licenciatura de Letras: Português/Literaturas das instituições de ensino superior federais do Estado do Rio de Janeiro. Para tanto, a metodologia baseou-se nos fundamentos da pesquisa documental e nas técnicas de análise de conteúdo, buscando identificar de que maneira o debate sobre preconceito linguístico aparece no interior das propostas curriculares oficiais das licenciaturas. Os resultados parecem demonstrar que projetos dos cursos da maioria das instituições federais estudadas ainda dedicam um espaço e um tratamento incipientes à temática e às disciplinas que abordam diretamente as questões correlatas ao preconceito linguístico, embora todos os documentos expressem, em maior ou menor grau, a preocupação com o tema.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/114310.58422/repesq.2021.e1143REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 32 (2021): FORMAÇÃO DOCENTE E PRÁTICAS EDUCACIONAIS EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS DE FORMAÇÃO; 1176-1198 2177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1143/999https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFelippe, Jonis Manhães SalesSodré, Maressa Costa Pereira 2023-06-20T22:18:24Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1143Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-20T22:18:24Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv The approach to language discrimination in pedagogical projects of Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal institutions in Rio de Janeiro
A abordagem do preconceito linguístico em projetos pedagógicos de cursos de Licenciatura em Letras das instituições federais do Rio de Janeiro
title The approach to language discrimination in pedagogical projects of Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal institutions in Rio de Janeiro
spellingShingle The approach to language discrimination in pedagogical projects of Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal institutions in Rio de Janeiro
Felippe, Jonis Manhães Sales
Projetos pedagógicos de curso. Preconceito linguístico. Licenciatura em Letras
Educação. Projeto Pedagógico. Preconceito linguistico. Ensino Superior
title_short The approach to language discrimination in pedagogical projects of Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal institutions in Rio de Janeiro
title_full The approach to language discrimination in pedagogical projects of Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal institutions in Rio de Janeiro
title_fullStr The approach to language discrimination in pedagogical projects of Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal institutions in Rio de Janeiro
title_full_unstemmed The approach to language discrimination in pedagogical projects of Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal institutions in Rio de Janeiro
title_sort The approach to language discrimination in pedagogical projects of Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal institutions in Rio de Janeiro
author Felippe, Jonis Manhães Sales
author_facet Felippe, Jonis Manhães Sales
Sodré, Maressa Costa Pereira
author_role author
author2 Sodré, Maressa Costa Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Felippe, Jonis Manhães Sales
Sodré, Maressa Costa Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Projetos pedagógicos de curso. Preconceito linguístico. Licenciatura em Letras
Educação. Projeto Pedagógico. Preconceito linguistico. Ensino Superior
topic Projetos pedagógicos de curso. Preconceito linguístico. Licenciatura em Letras
Educação. Projeto Pedagógico. Preconceito linguistico. Ensino Superior
description This paper aims to investigate the occurrence of language discrimination in the pedagogical projects of the in-person Literature/Portuguese language teaching degree programs of the federal higher education institutions in the State of Rio de Janeiro. Therefore, the methodology was based on documentary research and content analysis techniques with the aim of identifying how the debate on language discrimination takes place in the official teaching degree curriculum proposals. The results seem to show that the pedagogical projects of most federal institutions still dedicate incipient space and treatment to the theme and to the course units that directly address the topics related to language discrimination, even though all of them somehow express concern about it.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1143
10.58422/repesq.2021.e1143
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1143
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2021.e1143
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1143/999
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 32 (2021): FORMAÇÃO DOCENTE E PRÁTICAS EDUCACIONAIS EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS DE FORMAÇÃO; 1176-1198
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890353284120576