Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Pesquiseduca |
Texto Completo: | https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1188 |
Resumo: | Woven in the form of a critical essay and anchored in studies and research developed by the author, this article intends to analyze the different perspectives – humanistic, empirical, and critical – present in the Brazilian scenario in the epistemological field of pedagogy. To do so, it starts from the understanding that another rationality is urgently needed to sustain the epistemic bases of pedagogy, anchored in the premise of a critical science from a dialectic perspective. In general terms, we therefore seek to reconstruct the theoretical-scientific positions taken in the scope of educational science in Brazil in an attempt to rebuild their theoretical foundations and point to the emergence of a critical pedagogy "from and to educational praxis" (KOWARZIK, 1983). It concludes by showing the need to accept the dimension of a critical pedagogy, with its own epistemological statute, centered on the dimension of educational praxis as an essential task for a humanized civilizing project. Keywords: Educational Science. Critical pedagogy. Education. |
id |
EDUL-1_f796273bc4248ee32549227861b49b97 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1188 |
network_acronym_str |
EDUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science Pedagogia Crítica: por outras bases epistêmicas na ciência da educaçãoEducational Science. Critical pedagogy. Education.Ciência da Educação. Pedagogia crítica. Educação.Educação. Ciência da EducaçãoWoven in the form of a critical essay and anchored in studies and research developed by the author, this article intends to analyze the different perspectives – humanistic, empirical, and critical – present in the Brazilian scenario in the epistemological field of pedagogy. To do so, it starts from the understanding that another rationality is urgently needed to sustain the epistemic bases of pedagogy, anchored in the premise of a critical science from a dialectic perspective. In general terms, we therefore seek to reconstruct the theoretical-scientific positions taken in the scope of educational science in Brazil in an attempt to rebuild their theoretical foundations and point to the emergence of a critical pedagogy "from and to educational praxis" (KOWARZIK, 1983). It concludes by showing the need to accept the dimension of a critical pedagogy, with its own epistemological statute, centered on the dimension of educational praxis as an essential task for a humanized civilizing project. Keywords: Educational Science. Critical pedagogy. Education.Este artigo, tecido sob forma de um ensaio teórico, ancorado em estudos e pesquisa desenvolvidos pela autora[i], tem a intenção de analisar as diferentes perspectivas – humanista, empírica e crítica – presentes no cenário brasileiro em torno do campo epistemológico da Pedagogia. Para tanto, parte-se da compreensão de ser urgente uma outra racionalidade que sustente as bases epistêmicas da Pedagogia, ancorada na premissa de uma ciência crítica, perspectivada na dialética. Desse modo, busca-se reconstruir em linhas gerais as posições teórico-científicas assumidas no âmbito da Ciência da Educação no contexto brasileiro, na tentativa de reconstruir seus fundamentos teóricos e apontar para a emergência de uma Pedagogia crítica “da e para a práxis educativa” (KOWARZIK, 1983). Conclui-se, apontando a necessidade de assentir a dimensão de uma Pedagogia crítica, com estatuto epistemológico próprio, centrada na dimensão da práxis educativa como uma tarefa imprescindível a um projeto civilizatório humanizado. EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-11-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/118810.58422/repesq.2021.e1188REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 31 (2021): PEDAGOGIA: EPISTEMOLOGIA, SABERES E PRÁTICAS; 801-8202177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1188/958https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMascarenhas, Aline Daiane Nunes2023-06-21T21:38:38Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1188Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-21T21:38:38Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science Pedagogia Crítica: por outras bases epistêmicas na ciência da educação |
title |
Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science |
spellingShingle |
Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science Mascarenhas, Aline Daiane Nunes Educational Science. Critical pedagogy. Education. Ciência da Educação. Pedagogia crítica. Educação. Educação. Ciência da Educação |
title_short |
Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science |
title_full |
Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science |
title_fullStr |
Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science |
title_full_unstemmed |
Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science |
title_sort |
Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science |
author |
Mascarenhas, Aline Daiane Nunes |
author_facet |
Mascarenhas, Aline Daiane Nunes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mascarenhas, Aline Daiane Nunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational Science. Critical pedagogy. Education. Ciência da Educação. Pedagogia crítica. Educação. Educação. Ciência da Educação |
topic |
Educational Science. Critical pedagogy. Education. Ciência da Educação. Pedagogia crítica. Educação. Educação. Ciência da Educação |
description |
Woven in the form of a critical essay and anchored in studies and research developed by the author, this article intends to analyze the different perspectives – humanistic, empirical, and critical – present in the Brazilian scenario in the epistemological field of pedagogy. To do so, it starts from the understanding that another rationality is urgently needed to sustain the epistemic bases of pedagogy, anchored in the premise of a critical science from a dialectic perspective. In general terms, we therefore seek to reconstruct the theoretical-scientific positions taken in the scope of educational science in Brazil in an attempt to rebuild their theoretical foundations and point to the emergence of a critical pedagogy "from and to educational praxis" (KOWARZIK, 1983). It concludes by showing the need to accept the dimension of a critical pedagogy, with its own epistemological statute, centered on the dimension of educational praxis as an essential task for a humanized civilizing project. Keywords: Educational Science. Critical pedagogy. Education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1188 10.58422/repesq.2021.e1188 |
url |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1188 |
identifier_str_mv |
10.58422/repesq.2021.e1188 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1188/958 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 31 (2021): PEDAGOGIA: EPISTEMOLOGIA, SABERES E PRÁTICAS; 801-820 2177-1626 reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) instacron:EDUL |
instname_str |
Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
instacron_str |
EDUL |
institution |
EDUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
collection |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pesquiseduca@unisantos.br |
_version_ |
1793890353330257920 |