Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mascarenhas, Aline Daiane Nunes
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1188
Resumo: Woven in the form of a critical essay and anchored in studies and research developed by the author, this article intends to analyze the different perspectives – humanistic, empirical, and critical – present in the Brazilian scenario in the epistemological field of pedagogy. To do so, it starts from the understanding that another rationality is urgently needed to sustain the epistemic bases of pedagogy, anchored in the premise of a critical science from a dialectic perspective. In general terms, we therefore seek to reconstruct the theoretical-scientific positions taken in the scope of educational science in Brazil in an attempt to rebuild their theoretical foundations and point to the emergence of a critical pedagogy "from and to educational praxis" (KOWARZIK, 1983). It concludes by showing the need to accept the dimension of a critical pedagogy, with its own epistemological statute, centered on the dimension of educational praxis as an essential task for a humanized civilizing project. Keywords: Educational Science. Critical pedagogy. Education.
id EDUL-1_f796273bc4248ee32549227861b49b97
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1188
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science Pedagogia Crítica: por outras bases epistêmicas na ciência da educaçãoEducational Science. Critical pedagogy. Education.Ciência da Educação. Pedagogia crítica. Educação.Educação. Ciência da EducaçãoWoven in the form of a critical essay and anchored in studies and research developed by the author, this article intends to analyze the different perspectives – humanistic, empirical, and critical – present in the Brazilian scenario in the epistemological field of pedagogy. To do so, it starts from the understanding that another rationality is urgently needed to sustain the epistemic bases of pedagogy, anchored in the premise of a critical science from a dialectic perspective. In general terms, we therefore seek to reconstruct the theoretical-scientific positions taken in the scope of educational science in Brazil in an attempt to rebuild their theoretical foundations and point to the emergence of a critical pedagogy "from and to educational praxis" (KOWARZIK, 1983). It concludes by showing the need to accept the dimension of a critical pedagogy, with its own epistemological statute, centered on the dimension of educational praxis as an essential task for a humanized civilizing project. Keywords: Educational Science. Critical pedagogy. Education.Este artigo, tecido sob forma de um ensaio teórico, ancorado em estudos e pesquisa desenvolvidos pela autora[i], tem a intenção de analisar as diferentes perspectivas – humanista, empírica e crítica – presentes no cenário brasileiro em torno do campo epistemológico da Pedagogia. Para tanto, parte-se da compreensão de ser urgente uma outra racionalidade que sustente as bases epistêmicas da Pedagogia, ancorada na premissa de uma ciência crítica, perspectivada na dialética. Desse modo, busca-se reconstruir em linhas gerais as posições teórico-científicas assumidas no âmbito da Ciência da Educação no contexto brasileiro, na tentativa de reconstruir seus fundamentos teóricos e apontar para a emergência de uma Pedagogia crítica “da e para a práxis educativa” (KOWARZIK, 1983). Conclui-se, apontando a necessidade de assentir a dimensão de uma Pedagogia crítica, com estatuto epistemológico próprio, centrada na dimensão da práxis educativa como uma tarefa imprescindível a um projeto civilizatório humanizado.   EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-11-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/118810.58422/repesq.2021.e1188REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 31 (2021): PEDAGOGIA: EPISTEMOLOGIA, SABERES E PRÁTICAS; 801-8202177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1188/958https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMascarenhas, Aline Daiane Nunes2023-06-21T21:38:38Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1188Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-21T21:38:38Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science
Pedagogia Crítica: por outras bases epistêmicas na ciência da educação
title Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science
spellingShingle Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science
Mascarenhas, Aline Daiane Nunes
Educational Science. Critical pedagogy. Education.
Ciência da Educação. Pedagogia crítica. Educação.
Educação. Ciência da Educação
title_short Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science
title_full Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science
title_fullStr Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science
title_full_unstemmed Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science
title_sort Critical Pedagogy: for other epistemic bases in educational science
author Mascarenhas, Aline Daiane Nunes
author_facet Mascarenhas, Aline Daiane Nunes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mascarenhas, Aline Daiane Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Science. Critical pedagogy. Education.
Ciência da Educação. Pedagogia crítica. Educação.
Educação. Ciência da Educação
topic Educational Science. Critical pedagogy. Education.
Ciência da Educação. Pedagogia crítica. Educação.
Educação. Ciência da Educação
description Woven in the form of a critical essay and anchored in studies and research developed by the author, this article intends to analyze the different perspectives – humanistic, empirical, and critical – present in the Brazilian scenario in the epistemological field of pedagogy. To do so, it starts from the understanding that another rationality is urgently needed to sustain the epistemic bases of pedagogy, anchored in the premise of a critical science from a dialectic perspective. In general terms, we therefore seek to reconstruct the theoretical-scientific positions taken in the scope of educational science in Brazil in an attempt to rebuild their theoretical foundations and point to the emergence of a critical pedagogy "from and to educational praxis" (KOWARZIK, 1983). It concludes by showing the need to accept the dimension of a critical pedagogy, with its own epistemological statute, centered on the dimension of educational praxis as an essential task for a humanized civilizing project. Keywords: Educational Science. Critical pedagogy. Education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1188
10.58422/repesq.2021.e1188
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1188
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2021.e1188
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1188/958
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 31 (2021): PEDAGOGIA: EPISTEMOLOGIA, SABERES E PRÁTICAS; 801-820
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890353330257920