Quality of teaching in higher education: meanings on the evaluation process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Cynthia Bisinoto
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Almeida, Leandro S.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4370
Resumo: Teaching evaluation is widely used in higher education under the argument of ensuring and improving the quality of student experience; however, it is embedded in a series of tensions and conflicts. With the objective of understanding the meanings attributed to teaching evaluation, students and professors of a public university were interviewed. In addition, the Manual of the Quality of the university for framing such interviews was analyzed. Students and professors are in favor of teaching evaluation, but they emphasize the lack of publicity given to the results, and the weak practical use of the feedback collected. Professors require institutional support. The university has a complex system of quality centered around the collection of information, lacking both support measures and the promotion of teaching. The effective application of student-centered learning, and the ability to gather evidence to demonstrate it using teaching-learning practices, are identified as the challenges.
id FCC-2_344cc5bdd510b37e9e521f084f1163dd
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4370
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Quality of teaching in higher education: meanings on the evaluation processCalidad docente en la educación superior: sentidos de la evaluaciónQualidade do ensino na educação superior: sentidos sobre a avaliaçãoEducação SuperiorAvaliação da EducaçãoInquéritos PedagógicosQualidade do Ensino.Educação SuperiorEducación SuperiorEvaluación de La EducaciónInvestigaciones PedagógicasCalidad de la Enseñanza.Higher EducationTeaching EvaluationPedagogic InquiryTeaching Quality.Teaching evaluation is widely used in higher education under the argument of ensuring and improving the quality of student experience; however, it is embedded in a series of tensions and conflicts. With the objective of understanding the meanings attributed to teaching evaluation, students and professors of a public university were interviewed. In addition, the Manual of the Quality of the university for framing such interviews was analyzed. Students and professors are in favor of teaching evaluation, but they emphasize the lack of publicity given to the results, and the weak practical use of the feedback collected. Professors require institutional support. The university has a complex system of quality centered around the collection of information, lacking both support measures and the promotion of teaching. The effective application of student-centered learning, and the ability to gather evidence to demonstrate it using teaching-learning practices, are identified as the challenges.La práctica de evaluar la enseñanza es ampliamente utilizada en la educación superior para asegurar y mejorar la calidad de la formación, sin embargo, está impregnada por una serie de tensiones y conflictos. Para aprehender los significados atribuidos a la evaluación de la enseñanza, se entrevistó a estudiantes y profesores de una universidad pública. Como marco de las entrevistas se analizó el Manual de Calidad de la universidad. Estudiantes y profesores son favorables a la evaluación de la enseñanza, pero subrayan la poca difusión de los resultados y el poco uso práctico del feedback que se obtiene. Los docentes requieren estrategias de apoyo institucional. La universidad posee un complejo sistema de calidad centrado en la recogida de la información, y carece de implementación de medidas de apoyo y promoción de la enseñanza. Se identifican como desafíos la efectiva implantación del aprendizaje centrado en el estudiante y la capacidad de reunir evidencias que lo demuestren, por medio de las prácticas de enseñanza-aprendizaje.A prática de avaliar o ensino docente é largamente utilizada na educação superior sob o argumento de assegurar e aperfeiçoar a qualidade da formação, entretanto, está permeada por uma série de tensões e conflitos. Com objetivo de apreender os sentidos atribuídos à avaliação do ensino, estudantes e professores de uma universidade pública foram entrevistados e, para enquadramento das entrevistas, o Manual da Qualidade da universidade foi analisado. Estudantes e professores são favoráveis à avaliação do ensino, mas ressaltam a pouca difusão dos resultados e a fraca utilização do feedback recolhido. Os professores requerem estratégias de apoio institucional. A universidade tem um complexo sistema de qualidade centrado na coleta da informação, carecendo de medidas de apoio e promoção do ensino. Identificam-se como desafios a efetiva implementação da aprendizagem centrada no estudante e a capacidade de reunir evidências que a demonstrem, tomando as práticas de ensino-aprendizagem.Fundação Carlos Chagas2017-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/437010.18222/eae.v28i69.4370Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 774-803Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 774-803Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 774-803Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 774-803Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 774-8031984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4370/3469Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Cynthia BisinotoAlmeida, Leandro S.2024-01-22T15:23:09Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4370Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T15:23:09Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Quality of teaching in higher education: meanings on the evaluation process
Calidad docente en la educación superior: sentidos de la evaluación
Qualidade do ensino na educação superior: sentidos sobre a avaliação
title Quality of teaching in higher education: meanings on the evaluation process
spellingShingle Quality of teaching in higher education: meanings on the evaluation process
Oliveira, Cynthia Bisinoto
Educação Superior
Avaliação da Educação
Inquéritos Pedagógicos
Qualidade do Ensino.
Educação Superior
Educación Superior
Evaluación de La Educación
Investigaciones Pedagógicas
Calidad de la Enseñanza.
Higher Education
Teaching Evaluation
Pedagogic Inquiry
Teaching Quality.
title_short Quality of teaching in higher education: meanings on the evaluation process
title_full Quality of teaching in higher education: meanings on the evaluation process
title_fullStr Quality of teaching in higher education: meanings on the evaluation process
title_full_unstemmed Quality of teaching in higher education: meanings on the evaluation process
title_sort Quality of teaching in higher education: meanings on the evaluation process
author Oliveira, Cynthia Bisinoto
author_facet Oliveira, Cynthia Bisinoto
Almeida, Leandro S.
author_role author
author2 Almeida, Leandro S.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Cynthia Bisinoto
Almeida, Leandro S.
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Superior
Avaliação da Educação
Inquéritos Pedagógicos
Qualidade do Ensino.
Educação Superior
Educación Superior
Evaluación de La Educación
Investigaciones Pedagógicas
Calidad de la Enseñanza.
Higher Education
Teaching Evaluation
Pedagogic Inquiry
Teaching Quality.
topic Educação Superior
Avaliação da Educação
Inquéritos Pedagógicos
Qualidade do Ensino.
Educação Superior
Educación Superior
Evaluación de La Educación
Investigaciones Pedagógicas
Calidad de la Enseñanza.
Higher Education
Teaching Evaluation
Pedagogic Inquiry
Teaching Quality.
description Teaching evaluation is widely used in higher education under the argument of ensuring and improving the quality of student experience; however, it is embedded in a series of tensions and conflicts. With the objective of understanding the meanings attributed to teaching evaluation, students and professors of a public university were interviewed. In addition, the Manual of the Quality of the university for framing such interviews was analyzed. Students and professors are in favor of teaching evaluation, but they emphasize the lack of publicity given to the results, and the weak practical use of the feedback collected. Professors require institutional support. The university has a complex system of quality centered around the collection of information, lacking both support measures and the promotion of teaching. The effective application of student-centered learning, and the ability to gather evidence to demonstrate it using teaching-learning practices, are identified as the challenges.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4370
10.18222/eae.v28i69.4370
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4370
identifier_str_mv 10.18222/eae.v28i69.4370
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4370/3469
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 774-803
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 774-803
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 774-803
Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 774-803
Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 774-803
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422511886336