Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Rose Meire da Silva e
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Soares, Enílvia Rocha Morato
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7463
Resumo: The aim of this article is to understand the pedagogical work and the evaluation developed in a public school in the Distrito Federal [Federal District], where the Shared Management School Project (civic-military model of school organization) was implemented, as well as its implications for the mastery of learning. Designed as a case study with a qualitative approach, questionnaires were applied and focus groups were held to collect data. The analyses revealed interests that underlie policies of accountability and hierarchical control in the relationships established in the school context. Conflicts between the proposal of the militarization of schools and school organization in cycles were also identified; among them, evaluation practices aimed at the subservience and conformity of subjects.
id FCC-2_4c37bf7a847fc4bff985e97729ca5fb2
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7463
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implicationsEvaluación y militarización de escuelas en el Distrito Federal: relaciones e implicacionesAvaliação e militarização de escolas no Distrito Federal: relações e implicaçõesTrabalho PedagógicoAvaliação da EducaçãoGestão EscolarTrabajo pedagógicoEvaluación de la EducaciónGestión escolarPedagogical WorkEducational EvaluationSchool ManagementThe aim of this article is to understand the pedagogical work and the evaluation developed in a public school in the Distrito Federal [Federal District], where the Shared Management School Project (civic-military model of school organization) was implemented, as well as its implications for the mastery of learning. Designed as a case study with a qualitative approach, questionnaires were applied and focus groups were held to collect data. The analyses revealed interests that underlie policies of accountability and hierarchical control in the relationships established in the school context. Conflicts between the proposal of the militarization of schools and school organization in cycles were also identified; among them, evaluation practices aimed at the subservience and conformity of subjects.Comprender el trabajo pedagógico y la evaluación desarrollada en una escuela pública del Distrito Federal donde se implantó el Proyecto Escuela de Gestión Compartida (modelo cívico-militar de organización escolar) y sus implicaciones para la conquista de aprendizajes constituyen los objetivos del presente artículo. Delineado como estudio de caso y de abordaje cualitativo, para el levantamiento de datos se aplicaron cuestionarios y se realizaron grupos focales. Los análisis revelaron intereses que subyacen en las políticas de responsabilización y control jerárquico en las relaciones establecidas en el marco escolar. Disonancias entre la propuesta de militarización de escuelas y de organización escolar en ciclos también se identificaron, entre ellas, prácticas evaluativas volcadas al servilismo y a la conformación de los sujetos. Compreender o trabalho pedagógico e a avaliação desenvolvida em uma escola pública do Distrito Federal onde foi implantado o Projeto Escola de Gestão Compartilhada (modelo cívico-militar de organização escolar) e suas implicações para a conquista de aprendizagens constituem objetivos deste artigo. Delineado como estudo de caso e de abordagem qualitativa, para o levantamento de dados foram aplicados questionários e realizados grupos focais. As análises revelaram interesses que subjazem as políticas de responsabilização e controle hierárquico nas relações estabelecidas no contexto es-colar. Dissonâncias entre a proposta de militarização de escolas e a de organização escolar em ciclos também foram identificadas, entre elas, práticas avaliativas voltadas à subserviência e conformação dos sujeitos.Fundação Carlos Chagas2022-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/746310.18222/eae.v33.7463Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07463Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07463Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07463Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e07463Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e074631984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7463/4426Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Rose Meire da Silva eSoares, Enílvia Rocha Morato2022-12-22T15:50:05Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7463Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:05Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications
Evaluación y militarización de escuelas en el Distrito Federal: relaciones e implicaciones
Avaliação e militarização de escolas no Distrito Federal: relações e implicações
title Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications
spellingShingle Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications
Oliveira, Rose Meire da Silva e
Trabalho Pedagógico
Avaliação da Educação
Gestão Escolar
Trabajo pedagógico
Evaluación de la Educación
Gestión escolar
Pedagogical Work
Educational Evaluation
School Management
title_short Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications
title_full Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications
title_fullStr Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications
title_full_unstemmed Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications
title_sort Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications
author Oliveira, Rose Meire da Silva e
author_facet Oliveira, Rose Meire da Silva e
Soares, Enílvia Rocha Morato
author_role author
author2 Soares, Enílvia Rocha Morato
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Rose Meire da Silva e
Soares, Enílvia Rocha Morato
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho Pedagógico
Avaliação da Educação
Gestão Escolar
Trabajo pedagógico
Evaluación de la Educación
Gestión escolar
Pedagogical Work
Educational Evaluation
School Management
topic Trabalho Pedagógico
Avaliação da Educação
Gestão Escolar
Trabajo pedagógico
Evaluación de la Educación
Gestión escolar
Pedagogical Work
Educational Evaluation
School Management
description The aim of this article is to understand the pedagogical work and the evaluation developed in a public school in the Distrito Federal [Federal District], where the Shared Management School Project (civic-military model of school organization) was implemented, as well as its implications for the mastery of learning. Designed as a case study with a qualitative approach, questionnaires were applied and focus groups were held to collect data. The analyses revealed interests that underlie policies of accountability and hierarchical control in the relationships established in the school context. Conflicts between the proposal of the militarization of schools and school organization in cycles were also identified; among them, evaluation practices aimed at the subservience and conformity of subjects.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7463
10.18222/eae.v33.7463
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7463
identifier_str_mv 10.18222/eae.v33.7463
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7463/4426
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07463
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07463
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07463
Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e07463
Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e07463
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423148371968