Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7463 |
Resumo: | The aim of this article is to understand the pedagogical work and the evaluation developed in a public school in the Distrito Federal [Federal District], where the Shared Management School Project (civic-military model of school organization) was implemented, as well as its implications for the mastery of learning. Designed as a case study with a qualitative approach, questionnaires were applied and focus groups were held to collect data. The analyses revealed interests that underlie policies of accountability and hierarchical control in the relationships established in the school context. Conflicts between the proposal of the militarization of schools and school organization in cycles were also identified; among them, evaluation practices aimed at the subservience and conformity of subjects. |
id |
FCC-2_4c37bf7a847fc4bff985e97729ca5fb2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7463 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implicationsEvaluación y militarización de escuelas en el Distrito Federal: relaciones e implicacionesAvaliação e militarização de escolas no Distrito Federal: relações e implicaçõesTrabalho PedagógicoAvaliação da EducaçãoGestão EscolarTrabajo pedagógicoEvaluación de la EducaciónGestión escolarPedagogical WorkEducational EvaluationSchool ManagementThe aim of this article is to understand the pedagogical work and the evaluation developed in a public school in the Distrito Federal [Federal District], where the Shared Management School Project (civic-military model of school organization) was implemented, as well as its implications for the mastery of learning. Designed as a case study with a qualitative approach, questionnaires were applied and focus groups were held to collect data. The analyses revealed interests that underlie policies of accountability and hierarchical control in the relationships established in the school context. Conflicts between the proposal of the militarization of schools and school organization in cycles were also identified; among them, evaluation practices aimed at the subservience and conformity of subjects.Comprender el trabajo pedagógico y la evaluación desarrollada en una escuela pública del Distrito Federal donde se implantó el Proyecto Escuela de Gestión Compartida (modelo cívico-militar de organización escolar) y sus implicaciones para la conquista de aprendizajes constituyen los objetivos del presente artículo. Delineado como estudio de caso y de abordaje cualitativo, para el levantamiento de datos se aplicaron cuestionarios y se realizaron grupos focales. Los análisis revelaron intereses que subyacen en las políticas de responsabilización y control jerárquico en las relaciones establecidas en el marco escolar. Disonancias entre la propuesta de militarización de escuelas y de organización escolar en ciclos también se identificaron, entre ellas, prácticas evaluativas volcadas al servilismo y a la conformación de los sujetos. Compreender o trabalho pedagógico e a avaliação desenvolvida em uma escola pública do Distrito Federal onde foi implantado o Projeto Escola de Gestão Compartilhada (modelo cívico-militar de organização escolar) e suas implicações para a conquista de aprendizagens constituem objetivos deste artigo. Delineado como estudo de caso e de abordagem qualitativa, para o levantamento de dados foram aplicados questionários e realizados grupos focais. As análises revelaram interesses que subjazem as políticas de responsabilização e controle hierárquico nas relações estabelecidas no contexto es-colar. Dissonâncias entre a proposta de militarização de escolas e a de organização escolar em ciclos também foram identificadas, entre elas, práticas avaliativas voltadas à subserviência e conformação dos sujeitos.Fundação Carlos Chagas2022-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/746310.18222/eae.v33.7463Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07463Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07463Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07463Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e07463Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e074631984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7463/4426Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Rose Meire da Silva eSoares, Enílvia Rocha Morato2022-12-22T15:50:05Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7463Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:05Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications Evaluación y militarización de escuelas en el Distrito Federal: relaciones e implicaciones Avaliação e militarização de escolas no Distrito Federal: relações e implicações |
title |
Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications |
spellingShingle |
Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications Oliveira, Rose Meire da Silva e Trabalho Pedagógico Avaliação da Educação Gestão Escolar Trabajo pedagógico Evaluación de la Educación Gestión escolar Pedagogical Work Educational Evaluation School Management |
title_short |
Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications |
title_full |
Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications |
title_fullStr |
Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications |
title_full_unstemmed |
Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications |
title_sort |
Evaluation and militarization of schools in the Distrito Federal: relationships and implications |
author |
Oliveira, Rose Meire da Silva e |
author_facet |
Oliveira, Rose Meire da Silva e Soares, Enílvia Rocha Morato |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Enílvia Rocha Morato |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Rose Meire da Silva e Soares, Enílvia Rocha Morato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trabalho Pedagógico Avaliação da Educação Gestão Escolar Trabajo pedagógico Evaluación de la Educación Gestión escolar Pedagogical Work Educational Evaluation School Management |
topic |
Trabalho Pedagógico Avaliação da Educação Gestão Escolar Trabajo pedagógico Evaluación de la Educación Gestión escolar Pedagogical Work Educational Evaluation School Management |
description |
The aim of this article is to understand the pedagogical work and the evaluation developed in a public school in the Distrito Federal [Federal District], where the Shared Management School Project (civic-military model of school organization) was implemented, as well as its implications for the mastery of learning. Designed as a case study with a qualitative approach, questionnaires were applied and focus groups were held to collect data. The analyses revealed interests that underlie policies of accountability and hierarchical control in the relationships established in the school context. Conflicts between the proposal of the militarization of schools and school organization in cycles were also identified; among them, evaluation practices aimed at the subservience and conformity of subjects. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7463 10.18222/eae.v33.7463 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7463 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v33.7463 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7463/4426 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07463 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07463 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07463 Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e07463 Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e07463 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423148371968 |