What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mesquita, Isabelle Regina de Amorim
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35224
Resumo: The Programme for International Student Assessment - PISA is the global reference in student assessment; its results are used by many countries to stablish targets of education quality.  With focus on the age of 15 years, the PISA aims to investigate how students mobilize knowledge of reading, math and science to solve daily challenges from present days and it pursuits verify how much the students are ready to face successfully the work profile of XXI Century. This study purposes to do a data analysis to verify what the Brazilian students can achieve regarding the need skills required by PISA, especially for reading, helping pedagogically to interpretate the data and offering new inputs to researches and polices for the education in Brazil.
id UFJF-7_e8714096ab15b03116bc00862b499cbf
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/35224
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA Lo que los estudiantes brasileños saben y pueden hacer: un análisis de los resultados de PISA O que os estudantes brasileiros sabem e podem fazer: uma análise dos resultados do PISAavaliaçãoPISAresultadosBrasilevaluaciónPISAresultadosBrasilassessmentPISAresultsBrazilThe Programme for International Student Assessment - PISA is the global reference in student assessment; its results are used by many countries to stablish targets of education quality.  With focus on the age of 15 years, the PISA aims to investigate how students mobilize knowledge of reading, math and science to solve daily challenges from present days and it pursuits verify how much the students are ready to face successfully the work profile of XXI Century. This study purposes to do a data analysis to verify what the Brazilian students can achieve regarding the need skills required by PISA, especially for reading, helping pedagogically to interpretate the data and offering new inputs to researches and polices for the education in Brazil.El Programa de Evaluación Internacional de Estudiantes - PISA es la referencia global en la evaluación de estudiantes; sus resultados son utilizados por muchos países para establecer metas de calidad educativa. Con foco en la edad de 15 años, el PISA tiene como objetivo investigar cómo los estudiantes movilizan los conocimientos de lectura, matemáticas y ciencias para resolver los desafíos diarios de la actualidad y busca verificar qué tan preparados están los estudiantes para afrontar con éxito el perfil laboral del Siglo XXI. Este estudio tiene como objetivo hacer un análisis de datos para verificar lo que los estudiantes brasileños pueden lograr con respecto a las habilidades necesarias que requiere PISA, especialmente para la lectura, ayudando pedagógicamente a interpretar los datos y ofreciendo nuevos insumos a las investigaciones y políticas para la educación en Brasil.O Programa Internacional de Avaliação de Estudantes – PISA é a mais importante referência mundial em avaliação; seus resultados são utilizados por diversos países para o estabelecimento de metas de qualidade educacional. Voltado a estudantes na faixa etária de 15 anos de idade, o PISA procura investigar como os estudantes mobilizam conhecimentos nas áreas de leitura, matemática e ciências para resolver problemas do cotidiano da atualidade e busca verificar o quanto estes jovens estão preparados para enfrentar com sucesso o mundo do trabalho do século XXI. Nosso estudo objetiva fazer uma análise dos dados do PISA 2018 para verificar o que os estudantes brasileiros conseguem realizar em termos do domínio das habilidades requeridas pelo PISA, especialmente em leitura, de forma a contribuir pedagogicamente para a interpretação dos dados, pela academia, e oferecer insumos para as pesquisas e políticas em educação no Brasil.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3522410.34019/2237-9444.2023.v13.35224Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Dossiê: Estatísticas e Avaliação Educacional; 1-18, e352242237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35224/26968Copyright (c) 2023 Isabelle Regina de Amorim Mesquitahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMesquita, Isabelle Regina de Amorim 2023-12-29T11:58:10Zoai:periodicos.ufjf.br:article/35224Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-12-29T11:58:10Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA
Lo que los estudiantes brasileños saben y pueden hacer: un análisis de los resultados de PISA
O que os estudantes brasileiros sabem e podem fazer: uma análise dos resultados do PISA
title What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA
spellingShingle What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA
Mesquita, Isabelle Regina de Amorim
avaliação
PISA
resultados
Brasil
evaluación
PISA
resultados
Brasil
assessment
PISA
results
Brazil
title_short What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA
title_full What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA
title_fullStr What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA
title_full_unstemmed What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA
title_sort What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA
author Mesquita, Isabelle Regina de Amorim
author_facet Mesquita, Isabelle Regina de Amorim
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mesquita, Isabelle Regina de Amorim
dc.subject.por.fl_str_mv avaliação
PISA
resultados
Brasil
evaluación
PISA
resultados
Brasil
assessment
PISA
results
Brazil
topic avaliação
PISA
resultados
Brasil
evaluación
PISA
resultados
Brasil
assessment
PISA
results
Brazil
description The Programme for International Student Assessment - PISA is the global reference in student assessment; its results are used by many countries to stablish targets of education quality.  With focus on the age of 15 years, the PISA aims to investigate how students mobilize knowledge of reading, math and science to solve daily challenges from present days and it pursuits verify how much the students are ready to face successfully the work profile of XXI Century. This study purposes to do a data analysis to verify what the Brazilian students can achieve regarding the need skills required by PISA, especially for reading, helping pedagogically to interpretate the data and offering new inputs to researches and polices for the education in Brazil.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35224
10.34019/2237-9444.2023.v13.35224
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35224
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2023.v13.35224
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35224/26968
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Isabelle Regina de Amorim Mesquita
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Isabelle Regina de Amorim Mesquita
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Dossiê: Estatísticas e Avaliação Educacional; 1-18, e35224
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054122950656000