Brazilian results in PISA and its (mis)uses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4553 |
Resumo: | The objective of this study was to analyze how the results of the Program for International Student Assessment (PISA) were used in the Brazilian educational context. The literature review showed that assessment is a fundamental factor for the qualification of education, for elaborating an overview of the PISA studies in Brazil, as well as for promoting discussions about the need to use the results of evaluations on a large scale. Based on the documentary analysis and semi-structured interviews, it was possible not only to present a study on the use of the PISA results in the country but also to establish categories of uses, such as Improper Usage or Lack of Usage, showing the possibilities and difficulties of such use and the administrators’ role in this process. |
id |
FCC-2_88b64bc950147748f48911abb8c28b9d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4553 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Brazilian results in PISA and its (mis)usesResultados brasileños en el pisa y sus (des)usosResultados brasileiros no PISA e seus (des)usosPISAUse of ResultsEducational AssessmentPublic Policies.PISAUso de ResultadosEvaluación EducacionalPolíticas Públicas.PISAUso de ResultadosAvaliação EducacionalPolíticas Públicas.Avaliação InternacionalThe objective of this study was to analyze how the results of the Program for International Student Assessment (PISA) were used in the Brazilian educational context. The literature review showed that assessment is a fundamental factor for the qualification of education, for elaborating an overview of the PISA studies in Brazil, as well as for promoting discussions about the need to use the results of evaluations on a large scale. Based on the documentary analysis and semi-structured interviews, it was possible not only to present a study on the use of the PISA results in the country but also to establish categories of uses, such as Improper Usage or Lack of Usage, showing the possibilities and difficulties of such use and the administrators’ role in this process.El objetivo de este estudio consistió en analizar cómo se utilizaron los resultados del Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes (PISA) en el marco educacional brasileño. La revisión de literatura permitió que la evaluación se considerase como un factor fundamental para la cualificación de la educación y se elaborase un panorama de las investigaciones sobre PISA en Brasil, además de propiciar discusiones sobre la necesidad del uso de los resultados de las evaluaciones en gran escala. A partir del análisis documental y de entrevistas semiestructuradas, se hizo posible no solo presentar un estudio sobre el uso de los resultados de PISA en el país, sino también establecer categorías de usos, como el Uso Indebido o No Uso, presentando las posibilidades y dificultades de dicha utilización y el papel de los gestores en este proceso.O objetivo desta pesquisa consistiu em analisar como foram utilizados os resultados do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA) no contexto educacional brasileiro. A revisão de literatura permitiu apontar a avaliação como um fator fundamental para a qualificação da educação, elaborar um panorama das pesquisas sobre o PISA no Brasil, além de propiciar discussões sobre a necessidade do uso dos resultados das avaliações em larga escala. A partir da análise documental e de entrevistas semiestruturadas, foi possível não apenas apresentar um estudo sobre o uso dos resultados do PISA no país, mas também estabelecer categorias de usos como o Uso Indevido ou Não Uso, apresentando as possibilidades e dificuldades dessa utilização e o papel dos gestores nesse processo.Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/455310.18222/eae.v28i68.4553Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-3801984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4553/3381Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Araújo, Maria de Lourdes HaywanonTenório, Robinson Moreira2021-05-21T14:17:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4553Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T14:17:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brazilian results in PISA and its (mis)uses Resultados brasileños en el pisa y sus (des)usos Resultados brasileiros no PISA e seus (des)usos |
title |
Brazilian results in PISA and its (mis)uses |
spellingShingle |
Brazilian results in PISA and its (mis)uses Santos Araújo, Maria de Lourdes Haywanon PISA Use of Results Educational Assessment Public Policies. PISA Uso de Resultados Evaluación Educacional Políticas Públicas. PISA Uso de Resultados Avaliação Educacional Políticas Públicas. Avaliação Internacional |
title_short |
Brazilian results in PISA and its (mis)uses |
title_full |
Brazilian results in PISA and its (mis)uses |
title_fullStr |
Brazilian results in PISA and its (mis)uses |
title_full_unstemmed |
Brazilian results in PISA and its (mis)uses |
title_sort |
Brazilian results in PISA and its (mis)uses |
author |
Santos Araújo, Maria de Lourdes Haywanon |
author_facet |
Santos Araújo, Maria de Lourdes Haywanon Tenório, Robinson Moreira |
author_role |
author |
author2 |
Tenório, Robinson Moreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Araújo, Maria de Lourdes Haywanon Tenório, Robinson Moreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PISA Use of Results Educational Assessment Public Policies. PISA Uso de Resultados Evaluación Educacional Políticas Públicas. PISA Uso de Resultados Avaliação Educacional Políticas Públicas. Avaliação Internacional |
topic |
PISA Use of Results Educational Assessment Public Policies. PISA Uso de Resultados Evaluación Educacional Políticas Públicas. PISA Uso de Resultados Avaliação Educacional Políticas Públicas. Avaliação Internacional |
description |
The objective of this study was to analyze how the results of the Program for International Student Assessment (PISA) were used in the Brazilian educational context. The literature review showed that assessment is a fundamental factor for the qualification of education, for elaborating an overview of the PISA studies in Brazil, as well as for promoting discussions about the need to use the results of evaluations on a large scale. Based on the documentary analysis and semi-structured interviews, it was possible not only to present a study on the use of the PISA results in the country but also to establish categories of uses, such as Improper Usage or Lack of Usage, showing the possibilities and difficulties of such use and the administrators’ role in this process. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4553 10.18222/eae.v28i68.4553 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4553 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v28i68.4553 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4553/3381 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380 Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380 Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422528663552 |