Growth curve for mathematics via item response theory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tavares, Heliton Ribeiro
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Carvalho, Adriana Moraes de, Leite, Walter Lana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3790
Resumo: This study proposes models to follow the evolution of average educational performance of a group of individuals in Mathematics. They were evaluated over time using Item Response Theory, enabling estimation of average skills in periods not evaluated and improving the interpretation of scales. The linear, quadratic, logistic and Gompertz growth curves were evaluated. The longitudinal feature leads to interdependence among skills at the various evaluation times, with the proposal of some covariance structures to model this dependence. The parameters of the items were known from a prior calibration. Real data from the Program for the Development of Education (PDE-School) of the Ministry of Education were used. It was found that the logistic growth curve, associated with the correlation structure AR(1), fit better to data, with a very high correlation between the estimated skills and that the greatest gain in skill occurs by the end of the 6th school year.  
id FCC-2_b58084f27f2b2d6b5d24503ef067e750
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3790
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Growth curve for mathematics via item response theoryCurva de crecimiento para matemáticas vía teoría de respuesta al ítemCurva de crescimento em Matemática via Teoria da Resposta ao ItemItem Response TheoryGrowth CurvesMathematicsEvaluation of EducationTeoría de la Respuesta al ÍtemCurvas de CrecimientoMatemáticasEvaluación de la EducaciónTeoria da Resposta ao ItemCurvas de CrescimentoMatemáticaAvaliação da EducaçãoAvaliação da EducaçãoThis study proposes models to follow the evolution of average educational performance of a group of individuals in Mathematics. They were evaluated over time using Item Response Theory, enabling estimation of average skills in periods not evaluated and improving the interpretation of scales. The linear, quadratic, logistic and Gompertz growth curves were evaluated. The longitudinal feature leads to interdependence among skills at the various evaluation times, with the proposal of some covariance structures to model this dependence. The parameters of the items were known from a prior calibration. Real data from the Program for the Development of Education (PDE-School) of the Ministry of Education were used. It was found that the logistic growth curve, associated with the correlation structure AR(1), fit better to data, with a very high correlation between the estimated skills and that the greatest gain in skill occurs by the end of the 6th school year.  En este trabajo se proponen modelos para acompañar la evolución del desempeño educacional medio en Matemáticas de un grupo de individuos evaluados a lo largo del tiempo usando la Teoría de la Respuesta al Ítem, a fin de posibilitar la estimación de habilidades medias en periodos no evaluados. Se evaluaron las curvas de crecimiento lineal, cuadrática, logística y Gompertz. La característica longitudinal induce una dependencia entre las habilidades en los varios tiempos de evaluación, proponiéndose algunas estructuras de covariancia para modelar dicha dependencia. Los parámetros de los ítems fueron considerados conocidos de una calibración prévia. Se realizó una aplicación en datos provenientes del Programa de Desenvolvimento da Educación (PDE-Escola/MEC). Se verificó que la curva de crecimiento logística, asociado a la estructura de correlación AR(1), se ajustó mejor a los datos, com una altísima correlación entre las habilidades estimadas, y que la mayor ganancia en habilidad ocurre hasta fines del 6º año escolar.  Neste trabalho são propostos modelos para acompanhar a evolução do desempenho educacional médio em Matemática de um grupo de indivíduos avaliados ao longo do tempo no contexto da Teoria da Resposta ao Item, possibilitando a estimação de habilidades médias em períodos não avaliados. Foram avaliadas as curvas de crescimento linear, quadrática, logística e Gompertz. A característica longitudinal induz  uma  dependência  entre  as  habilidades  nos  vários  tempos de avaliação, sendo propostas algumas estruturas de covariância para modelar essa dependência. Os parâmetros dos itens foram considerados conhecidos de uma calibração prévia. Realizou-se uma aplicação em dados provenientes do Programa de Desenvolvimento da Educação (PDE-Escola/MEC). Verificou-se que a curva de crescimento logística,  associada  à  estrutura  de  correlação  AR(1),  ajustou-se melhor aos dados, com uma altíssima correlação entre as habilidades estimadas, e que o maior ganho em habilidade ocorre até o final do 6º ano escolar.  Fundação Carlos Chagas2016-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/379010.18222/eae.v27i64.3790Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-2661984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3790/3162Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessTavares, Heliton RibeiroCarvalho, Adriana Moraes deLeite, Walter Lana2016-05-20T22:20:30Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3790Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-05-20T22:20:30Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Growth curve for mathematics via item response theory
Curva de crecimiento para matemáticas vía teoría de respuesta al ítem
Curva de crescimento em Matemática via Teoria da Resposta ao Item
title Growth curve for mathematics via item response theory
spellingShingle Growth curve for mathematics via item response theory
Tavares, Heliton Ribeiro
Item Response Theory
Growth Curves
Mathematics
Evaluation of Education
Teoría de la Respuesta al Ítem
Curvas de Crecimiento
Matemáticas
Evaluación de la Educación
Teoria da Resposta ao Item
Curvas de Crescimento
Matemática
Avaliação da Educação
Avaliação da Educação
title_short Growth curve for mathematics via item response theory
title_full Growth curve for mathematics via item response theory
title_fullStr Growth curve for mathematics via item response theory
title_full_unstemmed Growth curve for mathematics via item response theory
title_sort Growth curve for mathematics via item response theory
author Tavares, Heliton Ribeiro
author_facet Tavares, Heliton Ribeiro
Carvalho, Adriana Moraes de
Leite, Walter Lana
author_role author
author2 Carvalho, Adriana Moraes de
Leite, Walter Lana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tavares, Heliton Ribeiro
Carvalho, Adriana Moraes de
Leite, Walter Lana
dc.subject.por.fl_str_mv Item Response Theory
Growth Curves
Mathematics
Evaluation of Education
Teoría de la Respuesta al Ítem
Curvas de Crecimiento
Matemáticas
Evaluación de la Educación
Teoria da Resposta ao Item
Curvas de Crescimento
Matemática
Avaliação da Educação
Avaliação da Educação
topic Item Response Theory
Growth Curves
Mathematics
Evaluation of Education
Teoría de la Respuesta al Ítem
Curvas de Crecimiento
Matemáticas
Evaluación de la Educación
Teoria da Resposta ao Item
Curvas de Crescimento
Matemática
Avaliação da Educação
Avaliação da Educação
description This study proposes models to follow the evolution of average educational performance of a group of individuals in Mathematics. They were evaluated over time using Item Response Theory, enabling estimation of average skills in periods not evaluated and improving the interpretation of scales. The linear, quadratic, logistic and Gompertz growth curves were evaluated. The longitudinal feature leads to interdependence among skills at the various evaluation times, with the proposal of some covariance structures to model this dependence. The parameters of the items were known from a prior calibration. Real data from the Program for the Development of Education (PDE-School) of the Ministry of Education were used. It was found that the logistic growth curve, associated with the correlation structure AR(1), fit better to data, with a very high correlation between the estimated skills and that the greatest gain in skill occurs by the end of the 6th school year.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3790
10.18222/eae.v27i64.3790
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3790
identifier_str_mv 10.18222/eae.v27i64.3790
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3790/3162
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266
Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266
Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422402834432