Growth curve for mathematics via item response theory
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3790 |
Resumo: | This study proposes models to follow the evolution of average educational performance of a group of individuals in Mathematics. They were evaluated over time using Item Response Theory, enabling estimation of average skills in periods not evaluated and improving the interpretation of scales. The linear, quadratic, logistic and Gompertz growth curves were evaluated. The longitudinal feature leads to interdependence among skills at the various evaluation times, with the proposal of some covariance structures to model this dependence. The parameters of the items were known from a prior calibration. Real data from the Program for the Development of Education (PDE-School) of the Ministry of Education were used. It was found that the logistic growth curve, associated with the correlation structure AR(1), fit better to data, with a very high correlation between the estimated skills and that the greatest gain in skill occurs by the end of the 6th school year. |
id |
FCC-2_b58084f27f2b2d6b5d24503ef067e750 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3790 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Growth curve for mathematics via item response theoryCurva de crecimiento para matemáticas vía teoría de respuesta al ítemCurva de crescimento em Matemática via Teoria da Resposta ao ItemItem Response TheoryGrowth CurvesMathematicsEvaluation of EducationTeoría de la Respuesta al ÍtemCurvas de CrecimientoMatemáticasEvaluación de la EducaciónTeoria da Resposta ao ItemCurvas de CrescimentoMatemáticaAvaliação da EducaçãoAvaliação da EducaçãoThis study proposes models to follow the evolution of average educational performance of a group of individuals in Mathematics. They were evaluated over time using Item Response Theory, enabling estimation of average skills in periods not evaluated and improving the interpretation of scales. The linear, quadratic, logistic and Gompertz growth curves were evaluated. The longitudinal feature leads to interdependence among skills at the various evaluation times, with the proposal of some covariance structures to model this dependence. The parameters of the items were known from a prior calibration. Real data from the Program for the Development of Education (PDE-School) of the Ministry of Education were used. It was found that the logistic growth curve, associated with the correlation structure AR(1), fit better to data, with a very high correlation between the estimated skills and that the greatest gain in skill occurs by the end of the 6th school year. En este trabajo se proponen modelos para acompañar la evolución del desempeño educacional medio en Matemáticas de un grupo de individuos evaluados a lo largo del tiempo usando la Teoría de la Respuesta al Ítem, a fin de posibilitar la estimación de habilidades medias en periodos no evaluados. Se evaluaron las curvas de crecimiento lineal, cuadrática, logística y Gompertz. La característica longitudinal induce una dependencia entre las habilidades en los varios tiempos de evaluación, proponiéndose algunas estructuras de covariancia para modelar dicha dependencia. Los parámetros de los ítems fueron considerados conocidos de una calibración prévia. Se realizó una aplicación en datos provenientes del Programa de Desenvolvimento da Educación (PDE-Escola/MEC). Se verificó que la curva de crecimiento logística, asociado a la estructura de correlación AR(1), se ajustó mejor a los datos, com una altísima correlación entre las habilidades estimadas, y que la mayor ganancia en habilidad ocurre hasta fines del 6º año escolar. Neste trabalho são propostos modelos para acompanhar a evolução do desempenho educacional médio em Matemática de um grupo de indivíduos avaliados ao longo do tempo no contexto da Teoria da Resposta ao Item, possibilitando a estimação de habilidades médias em períodos não avaliados. Foram avaliadas as curvas de crescimento linear, quadrática, logística e Gompertz. A característica longitudinal induz uma dependência entre as habilidades nos vários tempos de avaliação, sendo propostas algumas estruturas de covariância para modelar essa dependência. Os parâmetros dos itens foram considerados conhecidos de uma calibração prévia. Realizou-se uma aplicação em dados provenientes do Programa de Desenvolvimento da Educação (PDE-Escola/MEC). Verificou-se que a curva de crescimento logística, associada à estrutura de correlação AR(1), ajustou-se melhor aos dados, com uma altíssima correlação entre as habilidades estimadas, e que o maior ganho em habilidade ocorre até o final do 6º ano escolar. Fundação Carlos Chagas2016-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/379010.18222/eae.v27i64.3790Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-2661984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3790/3162Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessTavares, Heliton RibeiroCarvalho, Adriana Moraes deLeite, Walter Lana2016-05-20T22:20:30Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3790Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-05-20T22:20:30Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Growth curve for mathematics via item response theory Curva de crecimiento para matemáticas vía teoría de respuesta al ítem Curva de crescimento em Matemática via Teoria da Resposta ao Item |
title |
Growth curve for mathematics via item response theory |
spellingShingle |
Growth curve for mathematics via item response theory Tavares, Heliton Ribeiro Item Response Theory Growth Curves Mathematics Evaluation of Education Teoría de la Respuesta al Ítem Curvas de Crecimiento Matemáticas Evaluación de la Educación Teoria da Resposta ao Item Curvas de Crescimento Matemática Avaliação da Educação Avaliação da Educação |
title_short |
Growth curve for mathematics via item response theory |
title_full |
Growth curve for mathematics via item response theory |
title_fullStr |
Growth curve for mathematics via item response theory |
title_full_unstemmed |
Growth curve for mathematics via item response theory |
title_sort |
Growth curve for mathematics via item response theory |
author |
Tavares, Heliton Ribeiro |
author_facet |
Tavares, Heliton Ribeiro Carvalho, Adriana Moraes de Leite, Walter Lana |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Adriana Moraes de Leite, Walter Lana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tavares, Heliton Ribeiro Carvalho, Adriana Moraes de Leite, Walter Lana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Item Response Theory Growth Curves Mathematics Evaluation of Education Teoría de la Respuesta al Ítem Curvas de Crecimiento Matemáticas Evaluación de la Educación Teoria da Resposta ao Item Curvas de Crescimento Matemática Avaliação da Educação Avaliação da Educação |
topic |
Item Response Theory Growth Curves Mathematics Evaluation of Education Teoría de la Respuesta al Ítem Curvas de Crecimiento Matemáticas Evaluación de la Educación Teoria da Resposta ao Item Curvas de Crescimento Matemática Avaliação da Educação Avaliação da Educação |
description |
This study proposes models to follow the evolution of average educational performance of a group of individuals in Mathematics. They were evaluated over time using Item Response Theory, enabling estimation of average skills in periods not evaluated and improving the interpretation of scales. The linear, quadratic, logistic and Gompertz growth curves were evaluated. The longitudinal feature leads to interdependence among skills at the various evaluation times, with the proposal of some covariance structures to model this dependence. The parameters of the items were known from a prior calibration. Real data from the Program for the Development of Education (PDE-School) of the Ministry of Education were used. It was found that the logistic growth curve, associated with the correlation structure AR(1), fit better to data, with a very high correlation between the estimated skills and that the greatest gain in skill occurs by the end of the 6th school year. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3790 10.18222/eae.v27i64.3790 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3790 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v27i64.3790 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3790/3162 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266 Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266 Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 64 (2016): jan./abr. 2016; 242-266 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422402834432 |