A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
Texto Completo: | https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28 |
Resumo: | This study aims to investigate how was the ISO 9002 certification process in the Repair Department of the Companhia do Metropolitano de São Paulo – Metrô, in the Wheeling Material process, focusing the evaluation of the process lived by the direct participants. The survey has been performed among the Department employees’ in order to study the group’s impression on the certification and its results. The data analysis allowed verifying the employees’ perception on the process and identifying the changes with the certification mainly with reference to documentation, organization and maintenance procedures. With this work we intend to contribute for further studies on certification in accordance with ISO 9000 requirements and its effects on the organizations, specially the ones with mixed economy, like this that was the subject of this research.Key-words: Standards ISO 9000. Certification process. Changes in the organization. |
id |
FECAP-3_8925b7974f2de00046e5bea419ec2e36 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/28 |
network_acronym_str |
FECAP-3 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São PauloUn Estudio del Proceso de Certificación ISO en el Departamento de Talleres de la Compañía del Metropolitano de São PauloUm Estudo do Processo de Certificação ISO no Departamento de Oficinas da Companhia do Metropolitano de São PauloStandards ISO 9000. Certification process. Changes in the organization.Normas ISO 9000. Proceso de certificación. Cambios organizacionales.Normas ISO 9000. Processo de certificação. Mudanças organizacionais.This study aims to investigate how was the ISO 9002 certification process in the Repair Department of the Companhia do Metropolitano de São Paulo – Metrô, in the Wheeling Material process, focusing the evaluation of the process lived by the direct participants. The survey has been performed among the Department employees’ in order to study the group’s impression on the certification and its results. The data analysis allowed verifying the employees’ perception on the process and identifying the changes with the certification mainly with reference to documentation, organization and maintenance procedures. With this work we intend to contribute for further studies on certification in accordance with ISO 9000 requirements and its effects on the organizations, specially the ones with mixed economy, like this that was the subject of this research.Key-words: Standards ISO 9000. Certification process. Changes in the organization.Este estudio tiene por finalidad investigar como fue la certificación ISO 9000 en el Departamento de Talleres de la Compañía del Metropolitano de São Paulo – Metro, en el proceso del Material Rodante, enfocando la evaluación del proceso vivido por los participantes directos. La investigación se realizó entre los empleados del Departamento para estudiar las impresiones del grupo sobre la certificación y sus resultados. El análisis de los datos permitió verificar la percepción de los empleados sobre la implementación e identificar los cambios ocurridos, principalmente en lo que se refiere a la documentación, organización y procedimientos de mantenimiento. Con este trabajo se pretende cooperar con los interesados en la certificación en las normas ISO 9000 y sus efectos en las empresas, especialmente en las de economía mixta, como la que fue objeto de este estudio.Palabras clave: Normas ISO 9000. Proceso de certificación. Cambios organizacionales.Este estudo tem por objetivo investigar como foi a certificação ISO 9000 no Departamento de Oficinas da Companhia do Metropolitano de São Paulo – Metrô, no processo do Material Rodante, enfocando a avaliação do processo vivenciado pelos participantes diretos. A pesquisa foi realizada entre os funcionários do Departamento para estudar as impressões do grupo sobre a certificação e seus resultados. A análise dos dados permitiu verificar a percepção dos funcionários sobre a implantação e identificar mudanças ocorridas, principalmente no que tange à documentação, organização e procedimentos de manutenção. Com este trabalho pretende-se contribuir para os interessados na certificação nas normas ISO 9000 e seus efeitos nas empresas, especialmente nas de economia mista, como a que foi objeto deste estudo. Palavras-chave: Normas ISO 9000. Processo de certificação. Mudanças organizacionais.FECAP2007-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2810.7819/rbgn.v6i16.28Review of Business Management; Vol. 6 No. 16 (2004); 55-67RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 6 Núm. 16 (2004); 55-67RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 6 n. 16 (2004); 55-671983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPporengspahttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28/26https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28/332https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28/331Copyright (c) 2014 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeto, Diamantino Augusto SardinhaSilva, Dirceu da2008-12-10T14:13:32Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/28Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2008-12-10T14:13:32Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo Un Estudio del Proceso de Certificación ISO en el Departamento de Talleres de la Compañía del Metropolitano de São Paulo Um Estudo do Processo de Certificação ISO no Departamento de Oficinas da Companhia do Metropolitano de São Paulo |
title |
A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo |
spellingShingle |
A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo Neto, Diamantino Augusto Sardinha Standards ISO 9000. Certification process. Changes in the organization. Normas ISO 9000. Proceso de certificación. Cambios organizacionales. Normas ISO 9000. Processo de certificação. Mudanças organizacionais. |
title_short |
A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo |
title_full |
A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo |
title_fullStr |
A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo |
title_full_unstemmed |
A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo |
title_sort |
A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo |
author |
Neto, Diamantino Augusto Sardinha |
author_facet |
Neto, Diamantino Augusto Sardinha Silva, Dirceu da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Dirceu da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neto, Diamantino Augusto Sardinha Silva, Dirceu da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Standards ISO 9000. Certification process. Changes in the organization. Normas ISO 9000. Proceso de certificación. Cambios organizacionales. Normas ISO 9000. Processo de certificação. Mudanças organizacionais. |
topic |
Standards ISO 9000. Certification process. Changes in the organization. Normas ISO 9000. Proceso de certificación. Cambios organizacionales. Normas ISO 9000. Processo de certificação. Mudanças organizacionais. |
description |
This study aims to investigate how was the ISO 9002 certification process in the Repair Department of the Companhia do Metropolitano de São Paulo – Metrô, in the Wheeling Material process, focusing the evaluation of the process lived by the direct participants. The survey has been performed among the Department employees’ in order to study the group’s impression on the certification and its results. The data analysis allowed verifying the employees’ perception on the process and identifying the changes with the certification mainly with reference to documentation, organization and maintenance procedures. With this work we intend to contribute for further studies on certification in accordance with ISO 9000 requirements and its effects on the organizations, specially the ones with mixed economy, like this that was the subject of this research.Key-words: Standards ISO 9000. Certification process. Changes in the organization. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-07-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28 10.7819/rbgn.v6i16.28 |
url |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28 |
identifier_str_mv |
10.7819/rbgn.v6i16.28 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28/26 https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28/332 https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28/331 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Review of Business Management info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Review of Business Management |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Review of Business Management; Vol. 6 No. 16 (2004); 55-67 RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 6 Núm. 16 (2004); 55-67 RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 6 n. 16 (2004); 55-67 1983-0807 1806-4892 reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) instacron:FECAP |
instname_str |
Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
instacron_str |
FECAP |
institution |
FECAP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||jmauricio@fecap.br |
_version_ |
1798942366514544640 |