Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37019 |
Resumo: | This article discusses firm’s international behavior under two major theoretical streams: the motivational and the strategic perspectives. The research aims at identifying the motivational and strategic factors involved in international decisions. It is also intended to examine the potential differences between these factors based on firm size, international experience, strategies of market entry and involvement in international sales. A survey was carried with 73 Brazilian exporters classified according to the Ministry of Development, Industry and Foreign Trade. The results showed that managerial factors and those associated with internal and external markets were the driving factors of international businesses of the companies that were researched; rational and centralizing elements determined the international strategic process; and significant differences were found between the majority of these factors in relation to size, methods of market entry and involvement in international sales. |
id |
FGV-7_44341b383424b00e98f9778450775fbb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37019 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileirasAspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileirasInternationalizationinternational tradeprocess of strategy formationinternational motivationorganizational factorsInternacionalizaçãonegócios internacionaisprocesso de formação estratégicamotivação internacionalcaracterísticas organizacionaisThis article discusses firm’s international behavior under two major theoretical streams: the motivational and the strategic perspectives. The research aims at identifying the motivational and strategic factors involved in international decisions. It is also intended to examine the potential differences between these factors based on firm size, international experience, strategies of market entry and involvement in international sales. A survey was carried with 73 Brazilian exporters classified according to the Ministry of Development, Industry and Foreign Trade. The results showed that managerial factors and those associated with internal and external markets were the driving factors of international businesses of the companies that were researched; rational and centralizing elements determined the international strategic process; and significant differences were found between the majority of these factors in relation to size, methods of market entry and involvement in international sales.O artigo discute os resultados de uma pesquisa sobre o comportamento internacional de firmas sob o foco de duas perspectivas teóricas importantes: a motivacional e a estratégica. O trabalho tem por objetivo identificar os fatores motivacionais e estratégicos presentes nas decisões internacionais e ainda pretende examinar as diferenças potenciais entre esses fatores tendo por base o tamanho da firma, a experiência internacional, estratégias anteriores de entrada e o envolvimento com vendas internacionais. Foi realizado um survey com 73 exportadoras brasileiras do setor de manufatura classificadas no Ministério do Desenvolvimento, Indústria e Comércio Exterior. Os resultados evidenciam que fatores de ordem gerencial e associados aos mercados interno e externo impulsionam os negócios internacionais das empresas pesquisadas, elementos racionais e centralizadores demarcam o processo estratégico internacional, e diferenças significativas são observadas entre a maioria desses fatores em relação a tamanho, modo de entrada e envolvimento com vendas internacionais. RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2006-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37019RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 46 (2006): Edição especial Minas Gerais; 86-98RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 46 (2006): Edição especial Minas Gerais; 86-98RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 46 (2006): Edição especial Minas Gerais; 86-982178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37019/35789Honório, Luiz CarlosRodrigues, Suzana Bragainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:43:12Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37019Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:01.607023Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras |
title |
Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras |
spellingShingle |
Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras Honório, Luiz Carlos Internationalization international trade process of strategy formation international motivation organizational factors Internacionalização negócios internacionais processo de formação estratégica motivação internacional características organizacionais |
title_short |
Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras |
title_full |
Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras |
title_fullStr |
Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras |
title_full_unstemmed |
Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras |
title_sort |
Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras |
author |
Honório, Luiz Carlos |
author_facet |
Honório, Luiz Carlos Rodrigues, Suzana Braga |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Suzana Braga |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Honório, Luiz Carlos Rodrigues, Suzana Braga |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Internationalization international trade process of strategy formation international motivation organizational factors Internacionalização negócios internacionais processo de formação estratégica motivação internacional características organizacionais |
topic |
Internationalization international trade process of strategy formation international motivation organizational factors Internacionalização negócios internacionais processo de formação estratégica motivação internacional características organizacionais |
description |
This article discusses firm’s international behavior under two major theoretical streams: the motivational and the strategic perspectives. The research aims at identifying the motivational and strategic factors involved in international decisions. It is also intended to examine the potential differences between these factors based on firm size, international experience, strategies of market entry and involvement in international sales. A survey was carried with 73 Brazilian exporters classified according to the Ministry of Development, Industry and Foreign Trade. The results showed that managerial factors and those associated with internal and external markets were the driving factors of international businesses of the companies that were researched; rational and centralizing elements determined the international strategic process; and significant differences were found between the majority of these factors in relation to size, methods of market entry and involvement in international sales. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37019 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37019 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37019/35789 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 46 (2006): Edição especial Minas Gerais; 86-98 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 46 (2006): Edição especial Minas Gerais; 86-98 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 46 (2006): Edição especial Minas Gerais; 86-98 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943134632116224 |