Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Honório, Luiz Carlos
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Rodrigues, Suzana Braga
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37019
Resumo: This article discusses firm’s international behavior under two major theoretical streams: the motivational and the strategic perspectives. The research aims at identifying the motivational and strategic factors involved in international decisions. It is also intended to examine the potential differences between these factors based on firm size, international experience, strategies of market entry and involvement in international sales. A survey was carried with 73 Brazilian exporters classified according to the Ministry of Development, Industry and Foreign Trade. The results showed that managerial factors and those associated with internal and external markets were the driving factors of international businesses of the companies that were researched; rational and centralizing elements determined the international strategic process; and significant differences were found between the majority of these factors in relation to size, methods of market entry and involvement in international sales.
id FGV-7_c0dc407feccb5dc621f998511f3b612f
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37019
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileirasAspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileirasInternationalizationinternational tradeprocess of strategy formationinternational motivationorganizational factorsInternacionalizaçãonegócios internacionaisprocesso de formação estratégicamotivação internacionalcaracterísticas organizacionaisThis article discusses firm’s international behavior under two major theoretical streams: the motivational and the strategic perspectives. The research aims at identifying the motivational and strategic factors involved in international decisions. It is also intended to examine the potential differences between these factors based on firm size, international experience, strategies of market entry and involvement in international sales. A survey was carried with 73 Brazilian exporters classified according to the Ministry of Development, Industry and Foreign Trade. The results showed that managerial factors and those associated with internal and external markets were the driving factors of international businesses of the companies that were researched; rational and centralizing elements determined the international strategic process; and significant differences were found between the majority of these factors in relation to size, methods of market entry and involvement in international sales.O artigo discute os resultados de uma pesquisa sobre o comportamento internacional de firmas sob o foco de duas perspectivas teóricas importantes: a motivacional e a estratégica. O trabalho tem por objetivo identificar os fatores motivacionais e estratégicos presentes nas decisões internacionais e ainda pretende examinar as diferenças potenciais entre esses fatores tendo por base o tamanho da firma, a experiência internacional, estratégias anteriores de entrada e o envolvimento com vendas internacionais. Foi realizado um survey com 73 exportadoras brasileiras do setor de manufatura classificadas no Ministério do Desenvolvimento, Indústria e Comércio Exterior. Os resultados evidenciam que fatores de ordem gerencial e associados aos mercados interno e externo impulsionam os negócios internacionais das empresas pesquisadas, elementos racionais e centralizadores demarcam o processo estratégico internacional, e diferenças significativas são observadas entre a maioria desses fatores em relação a tamanho, modo de entrada e envolvimento com vendas internacionais. RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2006-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37019RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 46 (2006): Edição especial Minas Gerais; 86-98RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 46 (2006): Edição especial Minas Gerais; 86-98RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 46 (2006): Edição especial Minas Gerais; 86-982178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37019/35789Honório, Luiz CarlosRodrigues, Suzana Bragainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:43:12Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37019Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:43:12Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras
Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras
title Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras
spellingShingle Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras
Honório, Luiz Carlos
Internationalization
international trade
process of strategy formation
international motivation
organizational factors
Internacionalização
negócios internacionais
processo de formação estratégica
motivação internacional
características organizacionais
title_short Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras
title_full Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras
title_fullStr Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras
title_full_unstemmed Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras
title_sort Aspectos motivacionais e estratégicos na internacionalização de empresas brasileiras
author Honório, Luiz Carlos
author_facet Honório, Luiz Carlos
Rodrigues, Suzana Braga
author_role author
author2 Rodrigues, Suzana Braga
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Honório, Luiz Carlos
Rodrigues, Suzana Braga
dc.subject.por.fl_str_mv Internationalization
international trade
process of strategy formation
international motivation
organizational factors
Internacionalização
negócios internacionais
processo de formação estratégica
motivação internacional
características organizacionais
topic Internationalization
international trade
process of strategy formation
international motivation
organizational factors
Internacionalização
negócios internacionais
processo de formação estratégica
motivação internacional
características organizacionais
description This article discusses firm’s international behavior under two major theoretical streams: the motivational and the strategic perspectives. The research aims at identifying the motivational and strategic factors involved in international decisions. It is also intended to examine the potential differences between these factors based on firm size, international experience, strategies of market entry and involvement in international sales. A survey was carried with 73 Brazilian exporters classified according to the Ministry of Development, Industry and Foreign Trade. The results showed that managerial factors and those associated with internal and external markets were the driving factors of international businesses of the companies that were researched; rational and centralizing elements determined the international strategic process; and significant differences were found between the majority of these factors in relation to size, methods of market entry and involvement in international sales.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37019
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37019
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37019/35789
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 46 (2006): Edição especial Minas Gerais; 86-98
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 46 (2006): Edição especial Minas Gerais; 86-98
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 46 (2006): Edição especial Minas Gerais; 86-98
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160819725271040