Clima organizacional: um estudo em uma empresa de telecomunicações
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37588 |
Resumo: | The objective of the study is to identify sales professionals’, consultants’ and market analysts’ perceptions concerning the organizational climate of a telecommunications company, a public telephone concessionary. The employees directly linked to the Director of Marketing and Services took part in this study. The organizational climate analyzed is based on the employee perception about seven factors in the following categories: conformance, responsibility, performance standards, rewards, organizational clarity, human warmth/support and leadership. Combining the theory of human motivation and the conceptual models about organizational climate, each category is analyzed according to the theory ofthe three motives/social needs: power, fulfillment and affiliation. |
id |
FGV-7_4e14af904efe15a855bcaa6c82621e7a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37588 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Clima organizacional: um estudo em uma empresa de telecomunicaçõesClima organizacional: um estudo em uma empresa de telecomunicaçõesCategoriesorganizational climatefactorsmotiveperceptionCategoriasclima organizacionalfatoresmotivopercepçãoThe objective of the study is to identify sales professionals’, consultants’ and market analysts’ perceptions concerning the organizational climate of a telecommunications company, a public telephone concessionary. The employees directly linked to the Director of Marketing and Services took part in this study. The organizational climate analyzed is based on the employee perception about seven factors in the following categories: conformance, responsibility, performance standards, rewards, organizational clarity, human warmth/support and leadership. Combining the theory of human motivation and the conceptual models about organizational climate, each category is analyzed according to the theory ofthe three motives/social needs: power, fulfillment and affiliation.O presente estudo tem por objetivo identificar a percepção dos profissionais de vendas, consultoria e analistas de mercado a respeito do clima organizacional de uma empresa de telecomunicações, concessionária de telefonia pública. Participam desta pesquisa as áreas de Vendas, Consultoria e Planejamento de Marketing, as quais compõem a Diretoria de Marketing e Serviços. O clima organizacional analisado é baseado na percepção dos funcionários a respeito de sete fatores nas seguintes categorias: “conformismo”, “responsabilidade”, “padrões de desempenho”, “calor humano e apoio”, “recompensas”, “clareza organizacional” e “liderança”. Combinando-se os modelos conceituais de clima organizacional e a teoria sobre motivação humana, analisa-se cada categoria segundo o modelo teórico dos três motivos/necessidades sociais: poder, realização e afiliação.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2002-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37588RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 42 No. 2 (2002): abril-junho; 95-103RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 42 Núm. 2 (2002): abril-junho; 95-103RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 42 n. 2 (2002): abril-junho; 95-1032178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37588/36341Gomes, Francisco Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:48:25Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37588Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:48:25Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Clima organizacional: um estudo em uma empresa de telecomunicações Clima organizacional: um estudo em uma empresa de telecomunicações |
title |
Clima organizacional: um estudo em uma empresa de telecomunicações |
spellingShingle |
Clima organizacional: um estudo em uma empresa de telecomunicações Gomes, Francisco Rodrigues Categories organizational climate factors motive perception Categorias clima organizacional fatores motivo percepção |
title_short |
Clima organizacional: um estudo em uma empresa de telecomunicações |
title_full |
Clima organizacional: um estudo em uma empresa de telecomunicações |
title_fullStr |
Clima organizacional: um estudo em uma empresa de telecomunicações |
title_full_unstemmed |
Clima organizacional: um estudo em uma empresa de telecomunicações |
title_sort |
Clima organizacional: um estudo em uma empresa de telecomunicações |
author |
Gomes, Francisco Rodrigues |
author_facet |
Gomes, Francisco Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Francisco Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Categories organizational climate factors motive perception Categorias clima organizacional fatores motivo percepção |
topic |
Categories organizational climate factors motive perception Categorias clima organizacional fatores motivo percepção |
description |
The objective of the study is to identify sales professionals’, consultants’ and market analysts’ perceptions concerning the organizational climate of a telecommunications company, a public telephone concessionary. The employees directly linked to the Director of Marketing and Services took part in this study. The organizational climate analyzed is based on the employee perception about seven factors in the following categories: conformance, responsibility, performance standards, rewards, organizational clarity, human warmth/support and leadership. Combining the theory of human motivation and the conceptual models about organizational climate, each category is analyzed according to the theory ofthe three motives/social needs: power, fulfillment and affiliation. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37588 |
url |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37588 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37588/36341 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 42 No. 2 (2002): abril-junho; 95-103 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 42 Núm. 2 (2002): abril-junho; 95-103 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 42 n. 2 (2002): abril-junho; 95-103 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1766160821017116672 |