The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trindade, Nathália Rigui
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Trevisan, Marcelo, Palma, Lisiane Célia, Piveta, Maíra Nunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cadernos EBAPE.BR
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/85312
Resumo: This article employs the experiential learning theory (ELT) through the construction of interventions to promote education for sustainability. This work contributes to understanding how constructivist approaches to learning can lead to a new proposal for management teaching, fostering sustainable development. Observing the need to develop a model, design science research was used as a research method to elaborate and test an artifact. The results demonstrated the effectiveness of the model. They indicated that, by adopting the ELT as a background to develop the initiative, it is possible to achieve the outcomes expected from the education for sustainability, especially encouraging reflections to change behaviors, increasing knowledge, and developing competencies for sustainability.
id FGV-9_6c323685b51d95180fb06cb7be742a51
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/85312
network_acronym_str FGV-9
network_name_str Cadernos EBAPE.BR
repository_id_str
spelling The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teachingConstrucción de intervenciones desde el aprendizaje experiencial para promover la educación para la sostenibilidad en la enseñanza de la gestiónConstrução de intervenções a partir da aprendizagem experiencial para promover a educação para a sustentabilidade no ensino da gestãoEducation for sustainabilityManagement teachingExperiential learningDesign science researchConstructivist approaches to learningEducación para la sostenibilidadEducación gerencialAprendizaje experimentalInvestigación en ciencias del diseñoEnfoques constructivistas de aprendizajeEducação para a sustentabilidadeEducação em gestãoAprendizagem experiencialDesign Science ResearchAbordagens construtivistas de aprendizagemThis article employs the experiential learning theory (ELT) through the construction of interventions to promote education for sustainability. This work contributes to understanding how constructivist approaches to learning can lead to a new proposal for management teaching, fostering sustainable development. Observing the need to develop a model, design science research was used as a research method to elaborate and test an artifact. The results demonstrated the effectiveness of the model. They indicated that, by adopting the ELT as a background to develop the initiative, it is possible to achieve the outcomes expected from the education for sustainability, especially encouraging reflections to change behaviors, increasing knowledge, and developing competencies for sustainability.Este artículo tiene como objetivo aplicar la teoría del aprendizaje experiencial (TAE), mediante la construcción de intervenciones orientadas a promover la educación para la sostenibilidad. Así, este trabajo pretende contribuir a la comprensión de cómo los enfoques constructivistas del aprendizaje pueden conducir a una nueva propuesta de aprendizaje en gestión, capaz de colaborar con el desarrollo sostenible. Para ello, y observando la necesidad de desarrollar un modelo, se utiliza la investigación en ciencias del diseño como método de investigación para desarrollar y probar un artefacto. Los resultados demuestran la efectividad del modelo al indicar que, adoptando la TAE como telón de fondo para el desarrollo de la iniciativa, es posible lograr los resultados deseados por educación para la sustentabilidad, especialmente en lo que se refiere a aspectos como despertar reflexiones para el cambio de comportamiento, conocimiento sobre el tema y desarrollo de habilidades para la sustentabilidad.Este artigo tem como objetivo aplicar a Teoria da Aprendizagem Experiencial (TAE), por meio da construção de intervenções, visando a promoção da Educação para a Sustentabilidade. Assim, este trabalho visa contribuir para a compreensão de como abordagens construtivistas da aprendizagem podem levar a uma nova proposta de aprendizagem em gestão, capaz de colaborar com o desenvolvimento sustentável. Para isso, e observando a necessidade de desenvolver um modelo, a Design Science Research é utilizada como método de pesquisa, desenvolvendo e testando um artefato. Os resultados demonstram a eficácia do modelo, indicam que ao adotar o TAE como pano de fundo para o desenvolvimento da iniciativa é possível alcançar os resultados almejados pela Educação para a Sustentabilidade, principalmente no que se refere aos aspectos de despertar reflexões para a mudança de comportamento e conhecimento sobre o tema e desenvolvimento de competências para a sustentabilidade.Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas2022-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/8531210.1590/1679-395120200234Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 No. 1 (2022); 89-104Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 Núm. 1 (2022); 89-104Cadernos EBAPE.BR; v. 20 n. 1 (2022); 89-1041679-3951reponame:Cadernos EBAPE.BRinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/85312/80579https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/85312/80580Trindade, Nathália RiguiTrevisan, MarceloPalma, Lisiane CéliaPiveta, Maíra Nunesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-02-22T04:03:10Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/85312Revistahttps://periodicos.fgv.br/cadernosebapehttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/oaicadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br1679-39511679-3951opendoar:2024-05-13T10:00:25.531087Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching
Construcción de intervenciones desde el aprendizaje experiencial para promover la educación para la sostenibilidad en la enseñanza de la gestión
Construção de intervenções a partir da aprendizagem experiencial para promover a educação para a sustentabilidade no ensino da gestão
title The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching
spellingShingle The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching
Trindade, Nathália Rigui
Education for sustainability
Management teaching
Experiential learning
Design science research
Constructivist approaches to learning
Educación para la sostenibilidad
Educación gerencial
Aprendizaje experimental
Investigación en ciencias del diseño
Enfoques constructivistas de aprendizaje
Educação para a sustentabilidade
Educação em gestão
Aprendizagem experiencial
Design Science Research
Abordagens construtivistas de aprendizagem
title_short The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching
title_full The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching
title_fullStr The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching
title_full_unstemmed The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching
title_sort The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching
author Trindade, Nathália Rigui
author_facet Trindade, Nathália Rigui
Trevisan, Marcelo
Palma, Lisiane Célia
Piveta, Maíra Nunes
author_role author
author2 Trevisan, Marcelo
Palma, Lisiane Célia
Piveta, Maíra Nunes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trindade, Nathália Rigui
Trevisan, Marcelo
Palma, Lisiane Célia
Piveta, Maíra Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv Education for sustainability
Management teaching
Experiential learning
Design science research
Constructivist approaches to learning
Educación para la sostenibilidad
Educación gerencial
Aprendizaje experimental
Investigación en ciencias del diseño
Enfoques constructivistas de aprendizaje
Educação para a sustentabilidade
Educação em gestão
Aprendizagem experiencial
Design Science Research
Abordagens construtivistas de aprendizagem
topic Education for sustainability
Management teaching
Experiential learning
Design science research
Constructivist approaches to learning
Educación para la sostenibilidad
Educación gerencial
Aprendizaje experimental
Investigación en ciencias del diseño
Enfoques constructivistas de aprendizaje
Educação para a sustentabilidade
Educação em gestão
Aprendizagem experiencial
Design Science Research
Abordagens construtivistas de aprendizagem
description This article employs the experiential learning theory (ELT) through the construction of interventions to promote education for sustainability. This work contributes to understanding how constructivist approaches to learning can lead to a new proposal for management teaching, fostering sustainable development. Observing the need to develop a model, design science research was used as a research method to elaborate and test an artifact. The results demonstrated the effectiveness of the model. They indicated that, by adopting the ELT as a background to develop the initiative, it is possible to achieve the outcomes expected from the education for sustainability, especially encouraging reflections to change behaviors, increasing knowledge, and developing competencies for sustainability.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/85312
10.1590/1679-395120200234
url https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/85312
identifier_str_mv 10.1590/1679-395120200234
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/85312/80579
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/85312/80580
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas
publisher.none.fl_str_mv Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 No. 1 (2022); 89-104
Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 Núm. 1 (2022); 89-104
Cadernos EBAPE.BR; v. 20 n. 1 (2022); 89-104
1679-3951
reponame:Cadernos EBAPE.BR
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Cadernos EBAPE.BR
collection Cadernos EBAPE.BR
repository.name.fl_str_mv Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv cadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br
_version_ 1798943213368639488