The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cadernos EBAPE.BR |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/85312 |
Resumo: | This article employs the experiential learning theory (ELT) through the construction of interventions to promote education for sustainability. This work contributes to understanding how constructivist approaches to learning can lead to a new proposal for management teaching, fostering sustainable development. Observing the need to develop a model, design science research was used as a research method to elaborate and test an artifact. The results demonstrated the effectiveness of the model. They indicated that, by adopting the ELT as a background to develop the initiative, it is possible to achieve the outcomes expected from the education for sustainability, especially encouraging reflections to change behaviors, increasing knowledge, and developing competencies for sustainability. |
id |
FGV-9_6c323685b51d95180fb06cb7be742a51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/85312 |
network_acronym_str |
FGV-9 |
network_name_str |
Cadernos EBAPE.BR |
repository_id_str |
|
spelling |
The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teachingConstrucción de intervenciones desde el aprendizaje experiencial para promover la educación para la sostenibilidad en la enseñanza de la gestiónConstrução de intervenções a partir da aprendizagem experiencial para promover a educação para a sustentabilidade no ensino da gestãoEducation for sustainabilityManagement teachingExperiential learningDesign science researchConstructivist approaches to learningEducación para la sostenibilidadEducación gerencialAprendizaje experimentalInvestigación en ciencias del diseñoEnfoques constructivistas de aprendizajeEducação para a sustentabilidadeEducação em gestãoAprendizagem experiencialDesign Science ResearchAbordagens construtivistas de aprendizagemThis article employs the experiential learning theory (ELT) through the construction of interventions to promote education for sustainability. This work contributes to understanding how constructivist approaches to learning can lead to a new proposal for management teaching, fostering sustainable development. Observing the need to develop a model, design science research was used as a research method to elaborate and test an artifact. The results demonstrated the effectiveness of the model. They indicated that, by adopting the ELT as a background to develop the initiative, it is possible to achieve the outcomes expected from the education for sustainability, especially encouraging reflections to change behaviors, increasing knowledge, and developing competencies for sustainability.Este artículo tiene como objetivo aplicar la teoría del aprendizaje experiencial (TAE), mediante la construcción de intervenciones orientadas a promover la educación para la sostenibilidad. Así, este trabajo pretende contribuir a la comprensión de cómo los enfoques constructivistas del aprendizaje pueden conducir a una nueva propuesta de aprendizaje en gestión, capaz de colaborar con el desarrollo sostenible. Para ello, y observando la necesidad de desarrollar un modelo, se utiliza la investigación en ciencias del diseño como método de investigación para desarrollar y probar un artefacto. Los resultados demuestran la efectividad del modelo al indicar que, adoptando la TAE como telón de fondo para el desarrollo de la iniciativa, es posible lograr los resultados deseados por educación para la sustentabilidad, especialmente en lo que se refiere a aspectos como despertar reflexiones para el cambio de comportamiento, conocimiento sobre el tema y desarrollo de habilidades para la sustentabilidad.Este artigo tem como objetivo aplicar a Teoria da Aprendizagem Experiencial (TAE), por meio da construção de intervenções, visando a promoção da Educação para a Sustentabilidade. Assim, este trabalho visa contribuir para a compreensão de como abordagens construtivistas da aprendizagem podem levar a uma nova proposta de aprendizagem em gestão, capaz de colaborar com o desenvolvimento sustentável. Para isso, e observando a necessidade de desenvolver um modelo, a Design Science Research é utilizada como método de pesquisa, desenvolvendo e testando um artefato. Os resultados demonstram a eficácia do modelo, indicam que ao adotar o TAE como pano de fundo para o desenvolvimento da iniciativa é possível alcançar os resultados almejados pela Educação para a Sustentabilidade, principalmente no que se refere aos aspectos de despertar reflexões para a mudança de comportamento e conhecimento sobre o tema e desenvolvimento de competências para a sustentabilidade.Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas2022-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/8531210.1590/1679-395120200234Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 No. 1 (2022); 89-104Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 Núm. 1 (2022); 89-104Cadernos EBAPE.BR; v. 20 n. 1 (2022); 89-1041679-3951reponame:Cadernos EBAPE.BRinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/85312/80579https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/85312/80580Trindade, Nathália RiguiTrevisan, MarceloPalma, Lisiane CéliaPiveta, Maíra Nunesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-02-22T04:03:10Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/85312Revistahttps://periodicos.fgv.br/cadernosebapehttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/oaicadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br1679-39511679-3951opendoar:2024-05-13T10:00:25.531087Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching Construcción de intervenciones desde el aprendizaje experiencial para promover la educación para la sostenibilidad en la enseñanza de la gestión Construção de intervenções a partir da aprendizagem experiencial para promover a educação para a sustentabilidade no ensino da gestão |
title |
The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching |
spellingShingle |
The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching Trindade, Nathália Rigui Education for sustainability Management teaching Experiential learning Design science research Constructivist approaches to learning Educación para la sostenibilidad Educación gerencial Aprendizaje experimental Investigación en ciencias del diseño Enfoques constructivistas de aprendizaje Educação para a sustentabilidade Educação em gestão Aprendizagem experiencial Design Science Research Abordagens construtivistas de aprendizagem |
title_short |
The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching |
title_full |
The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching |
title_fullStr |
The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching |
title_full_unstemmed |
The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching |
title_sort |
The construction of interventions based on experiential learning to promote education for sustainability in management teaching |
author |
Trindade, Nathália Rigui |
author_facet |
Trindade, Nathália Rigui Trevisan, Marcelo Palma, Lisiane Célia Piveta, Maíra Nunes |
author_role |
author |
author2 |
Trevisan, Marcelo Palma, Lisiane Célia Piveta, Maíra Nunes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trindade, Nathália Rigui Trevisan, Marcelo Palma, Lisiane Célia Piveta, Maíra Nunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education for sustainability Management teaching Experiential learning Design science research Constructivist approaches to learning Educación para la sostenibilidad Educación gerencial Aprendizaje experimental Investigación en ciencias del diseño Enfoques constructivistas de aprendizaje Educação para a sustentabilidade Educação em gestão Aprendizagem experiencial Design Science Research Abordagens construtivistas de aprendizagem |
topic |
Education for sustainability Management teaching Experiential learning Design science research Constructivist approaches to learning Educación para la sostenibilidad Educación gerencial Aprendizaje experimental Investigación en ciencias del diseño Enfoques constructivistas de aprendizaje Educação para a sustentabilidade Educação em gestão Aprendizagem experiencial Design Science Research Abordagens construtivistas de aprendizagem |
description |
This article employs the experiential learning theory (ELT) through the construction of interventions to promote education for sustainability. This work contributes to understanding how constructivist approaches to learning can lead to a new proposal for management teaching, fostering sustainable development. Observing the need to develop a model, design science research was used as a research method to elaborate and test an artifact. The results demonstrated the effectiveness of the model. They indicated that, by adopting the ELT as a background to develop the initiative, it is possible to achieve the outcomes expected from the education for sustainability, especially encouraging reflections to change behaviors, increasing knowledge, and developing competencies for sustainability. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/85312 10.1590/1679-395120200234 |
url |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/85312 |
identifier_str_mv |
10.1590/1679-395120200234 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/85312/80579 https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/85312/80580 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 No. 1 (2022); 89-104 Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 Núm. 1 (2022); 89-104 Cadernos EBAPE.BR; v. 20 n. 1 (2022); 89-104 1679-3951 reponame:Cadernos EBAPE.BR instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Cadernos EBAPE.BR |
collection |
Cadernos EBAPE.BR |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br |
_version_ |
1798943213368639488 |