The otherness from creativity: contributions to an emancipatory education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Didática Sistêmica |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1160 |
Resumo: | This article reflects on the importance of creativity, whether in social relations or in relations with the environment. We tried to focus on the development of creativity as a means of building autonomy, and the criticality of alterity to significant social change. This work staff, therefore, to explore the intrinsic relationship between emancipatory education, creativity and alterity addressing some issues related to the subject to contribute to formation of critical and participative citizens, able to see beyond the social representations and to speak of conscious way in reality. |
id |
FURG-12_e046dac5c614cb6a46d038d0df1e1ae0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/1160 |
network_acronym_str |
FURG-12 |
network_name_str |
Revista Didática Sistêmica |
repository_id_str |
|
spelling |
The otherness from creativity: contributions to an emancipatory educationA alteridade a partir da criatividade: contribuições para uma educação emancipatóriaCriatividade. Educação Emancipatória. AlteridadeThis article reflects on the importance of creativity, whether in social relations or in relations with the environment. We tried to focus on the development of creativity as a means of building autonomy, and the criticality of alterity to significant social change. This work staff, therefore, to explore the intrinsic relationship between emancipatory education, creativity and alterity addressing some issues related to the subject to contribute to formation of critical and participative citizens, able to see beyond the social representations and to speak of conscious way in reality.O presente artigo reflete sobre a importância da criatividade, seja nas relações sociais ou nas relações com o meio ambiente. Buscou-se enfocar a questão do desenvolvimento da criatividade como forma de construção da autonomia, da criticidade e da alteridade visando transformações socioambientais significativas. Este trabalho pauta-se, assim, por explorar a relação intrínseca entre a educação emancipatória, a criatividade e a alteridade abordando algumas questões ligadas ao tema em contribuir para formação de cidadãos críticos e participativos, capazes de ver para além das representações sociais e de intervir de forma consciente na realidade.Lepidus2010-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1160Revista Didática Sistêmica; v. 9 (2009); 1-111809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1160/457Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessPagel, Thais Guma2018-11-08T18:45:51Zoai:periodicos.furg.br:article/1160Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T18:45:51Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The otherness from creativity: contributions to an emancipatory education A alteridade a partir da criatividade: contribuições para uma educação emancipatória |
title |
The otherness from creativity: contributions to an emancipatory education |
spellingShingle |
The otherness from creativity: contributions to an emancipatory education Pagel, Thais Guma Criatividade. Educação Emancipatória. Alteridade |
title_short |
The otherness from creativity: contributions to an emancipatory education |
title_full |
The otherness from creativity: contributions to an emancipatory education |
title_fullStr |
The otherness from creativity: contributions to an emancipatory education |
title_full_unstemmed |
The otherness from creativity: contributions to an emancipatory education |
title_sort |
The otherness from creativity: contributions to an emancipatory education |
author |
Pagel, Thais Guma |
author_facet |
Pagel, Thais Guma |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pagel, Thais Guma |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Criatividade. Educação Emancipatória. Alteridade |
topic |
Criatividade. Educação Emancipatória. Alteridade |
description |
This article reflects on the importance of creativity, whether in social relations or in relations with the environment. We tried to focus on the development of creativity as a means of building autonomy, and the criticality of alterity to significant social change. This work staff, therefore, to explore the intrinsic relationship between emancipatory education, creativity and alterity addressing some issues related to the subject to contribute to formation of critical and participative citizens, able to see beyond the social representations and to speak of conscious way in reality. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1160 |
url |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1160 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1160/457 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica; v. 9 (2009); 1-11 1809-3108 reponame:Revista Didática Sistêmica instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Revista Didática Sistêmica |
collection |
Revista Didática Sistêmica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com |
_version_ |
1797041939052232704 |