As concepções de gestão escolar de professores de educação física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Didática Sistêmica |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1207 |
Resumo: | The school management is characterized as a rather important dimension of the education since that it allows us to globally observe the school and its context, as well as to embrace by the strategic vision and of group the problems that, in fact, operate in an interdependent way (LÜCK, 2002). Thus, the present paper aims at to understand the conceptions on school management of Physical Education professors of a local school of basic teaching from the city of Santa Maria (RS). The justification lies on the importance of knowing how the school management is understood by Physical Education professors once this is a task of the whole participants on the educational process within a given context. The use of the bibliographical research and of the semi-structured interview has been significant for the information collection. The participants were four Physical Education professors of a local school of basic teaching from the city of Santa Maria (RS). They have shown to be aware about the wide significance focusing the school management even if, in certain moments, they seem to be linked to centralized processes of professional acting. |
id |
FURG-12_e7b2bf82b013aeeceff51573b409cda9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/1207 |
network_acronym_str |
FURG-12 |
network_name_str |
Revista Didática Sistêmica |
repository_id_str |
|
spelling |
As concepções de gestão escolar de professores de educação físicaConcepções de gestão escolar. Professores. Educação Física.The school management is characterized as a rather important dimension of the education since that it allows us to globally observe the school and its context, as well as to embrace by the strategic vision and of group the problems that, in fact, operate in an interdependent way (LÜCK, 2002). Thus, the present paper aims at to understand the conceptions on school management of Physical Education professors of a local school of basic teaching from the city of Santa Maria (RS). The justification lies on the importance of knowing how the school management is understood by Physical Education professors once this is a task of the whole participants on the educational process within a given context. The use of the bibliographical research and of the semi-structured interview has been significant for the information collection. The participants were four Physical Education professors of a local school of basic teaching from the city of Santa Maria (RS). They have shown to be aware about the wide significance focusing the school management even if, in certain moments, they seem to be linked to centralized processes of professional acting.A gestão escolar representa uma dimensão importantíssima na Educação, uma vez que por meio dela, observa-se a escola e seu contexto globalmente, e se busca abranger, pela visão estratégica e de conjunto, os problemas que, de fato, funcionam de modo interdependente (LÜCK, 2002). Nesse sentido, o objetivo do estudo é conhecer as concepções de gestão escolar dos professores de Educação Física de uma Escola Municipal de Ensino Fundamental de Santa Maria (RS). A justificativa reside na importância de se saber como a gestão escolar é entendida pelos professores de Educação Física, já que esta é uma tarefa de todos os integrantes do processo educativo num determinado contexto. Utilizou-se a abordagem qualitativa e como corrente do pensamento a fenomenologia. Para a coleta das informações foi significativo usar a pesquisa bibliográfica e entrevistas semi-estruturadas. Os participantes foram quatro professores de Educação Física de uma escola municipal de Ensino Fundamental de Santa Maria (RS). Os mesmos demonstraram compreender o sentido amplo que enfoca a gestão escolar, ainda que, em alguns momentos demonstram estar vinculados a processos centralizados de atuação profissional.Lepidus2010-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1207Revista Didática Sistêmica; v. 8 (2008); 129-1401809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1207/505Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCristino, Ana Paula da RosaIvo, Andressa AitaIlha, Franciele Roos da SilvaKrug, Hugo Norberto2018-11-08T19:02:23Zoai:periodicos.furg.br:article/1207Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:02:23Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As concepções de gestão escolar de professores de educação física |
title |
As concepções de gestão escolar de professores de educação física |
spellingShingle |
As concepções de gestão escolar de professores de educação física Cristino, Ana Paula da Rosa Concepções de gestão escolar. Professores. Educação Física. |
title_short |
As concepções de gestão escolar de professores de educação física |
title_full |
As concepções de gestão escolar de professores de educação física |
title_fullStr |
As concepções de gestão escolar de professores de educação física |
title_full_unstemmed |
As concepções de gestão escolar de professores de educação física |
title_sort |
As concepções de gestão escolar de professores de educação física |
author |
Cristino, Ana Paula da Rosa |
author_facet |
Cristino, Ana Paula da Rosa Ivo, Andressa Aita Ilha, Franciele Roos da Silva Krug, Hugo Norberto |
author_role |
author |
author2 |
Ivo, Andressa Aita Ilha, Franciele Roos da Silva Krug, Hugo Norberto |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cristino, Ana Paula da Rosa Ivo, Andressa Aita Ilha, Franciele Roos da Silva Krug, Hugo Norberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Concepções de gestão escolar. Professores. Educação Física. |
topic |
Concepções de gestão escolar. Professores. Educação Física. |
description |
The school management is characterized as a rather important dimension of the education since that it allows us to globally observe the school and its context, as well as to embrace by the strategic vision and of group the problems that, in fact, operate in an interdependent way (LÜCK, 2002). Thus, the present paper aims at to understand the conceptions on school management of Physical Education professors of a local school of basic teaching from the city of Santa Maria (RS). The justification lies on the importance of knowing how the school management is understood by Physical Education professors once this is a task of the whole participants on the educational process within a given context. The use of the bibliographical research and of the semi-structured interview has been significant for the information collection. The participants were four Physical Education professors of a local school of basic teaching from the city of Santa Maria (RS). They have shown to be aware about the wide significance focusing the school management even if, in certain moments, they seem to be linked to centralized processes of professional acting. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1207 |
url |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1207/505 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica; v. 8 (2008); 129-140 1809-3108 reponame:Revista Didática Sistêmica instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Revista Didática Sistêmica |
collection |
Revista Didática Sistêmica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com |
_version_ |
1797041939109904384 |