As concepções de gestão escolar de professores de educação física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cristino, Ana Paula da Rosa
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Ivo, Andressa Aita, Ilha, Franciele Roos da Silva, Krug, Hugo Norberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Didática Sistêmica
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1207
Resumo: The school management is characterized as a rather important dimension of the education since that it allows us to globally observe the school and its context, as well as to embrace by the strategic vision and of group the problems that, in fact, operate in an interdependent way (LÜCK, 2002). Thus, the present paper aims at to understand the conceptions on school management of Physical Education professors of a local school of basic teaching from the city of Santa Maria (RS). The justification lies on the importance of knowing how the school management is understood by Physical Education professors once this is a task of the whole participants on the educational process within a given context. The use of the bibliographical research and of the semi-structured interview has been significant for the information collection. The participants were four Physical Education professors of a local school of basic teaching from the city of Santa Maria (RS). They have shown to be aware about the wide significance focusing the school management even if, in certain moments, they seem to be linked to centralized processes of professional acting.
id FURG-12_e7b2bf82b013aeeceff51573b409cda9
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/1207
network_acronym_str FURG-12
network_name_str Revista Didática Sistêmica
repository_id_str
spelling As concepções de gestão escolar de professores de educação físicaConcepções de gestão escolar. Professores. Educação Física.The school management is characterized as a rather important dimension of the education since that it allows us to globally observe the school and its context, as well as to embrace by the strategic vision and of group the problems that, in fact, operate in an interdependent way (LÜCK, 2002). Thus, the present paper aims at to understand the conceptions on school management of Physical Education professors of a local school of basic teaching from the city of Santa Maria (RS). The justification lies on the importance of knowing how the school management is understood by Physical Education professors once this is a task of the whole participants on the educational process within a given context. The use of the bibliographical research and of the semi-structured interview has been significant for the information collection. The participants were four Physical Education professors of a local school of basic teaching from the city of Santa Maria (RS). They have shown to be aware about the wide significance focusing the school management even if, in certain moments, they seem to be linked to centralized processes of professional acting.A gestão escolar representa uma dimensão importantíssima na Educação, uma vez que por meio dela, observa-se a escola e seu contexto globalmente, e se busca abranger, pela visão estratégica e de conjunto, os problemas que, de fato, funcionam de modo interdependente (LÜCK, 2002). Nesse sentido, o objetivo do estudo é conhecer as concepções de gestão escolar dos professores de Educação Física de uma Escola Municipal de Ensino Fundamental de Santa Maria (RS). A justificativa reside na importância de se saber como a gestão escolar é entendida pelos professores de Educação Física, já que esta é uma tarefa de todos os integrantes do processo educativo num determinado contexto. Utilizou-se a abordagem qualitativa e como corrente do pensamento a fenomenologia. Para a coleta das informações foi significativo usar a pesquisa bibliográfica e entrevistas semi-estruturadas. Os participantes foram quatro professores de Educação Física de uma escola municipal de Ensino Fundamental de Santa Maria (RS). Os mesmos demonstraram compreender o sentido amplo que enfoca a gestão escolar, ainda que, em alguns momentos demonstram estar vinculados a processos centralizados de atuação profissional.Lepidus2010-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1207Revista Didática Sistêmica; v. 8 (2008); 129-1401809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1207/505Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCristino, Ana Paula da RosaIvo, Andressa AitaIlha, Franciele Roos da SilvaKrug, Hugo Norberto2018-11-08T19:02:23Zoai:periodicos.furg.br:article/1207Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:02:23Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv As concepções de gestão escolar de professores de educação física
title As concepções de gestão escolar de professores de educação física
spellingShingle As concepções de gestão escolar de professores de educação física
Cristino, Ana Paula da Rosa
Concepções de gestão escolar. Professores. Educação Física.
title_short As concepções de gestão escolar de professores de educação física
title_full As concepções de gestão escolar de professores de educação física
title_fullStr As concepções de gestão escolar de professores de educação física
title_full_unstemmed As concepções de gestão escolar de professores de educação física
title_sort As concepções de gestão escolar de professores de educação física
author Cristino, Ana Paula da Rosa
author_facet Cristino, Ana Paula da Rosa
Ivo, Andressa Aita
Ilha, Franciele Roos da Silva
Krug, Hugo Norberto
author_role author
author2 Ivo, Andressa Aita
Ilha, Franciele Roos da Silva
Krug, Hugo Norberto
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cristino, Ana Paula da Rosa
Ivo, Andressa Aita
Ilha, Franciele Roos da Silva
Krug, Hugo Norberto
dc.subject.por.fl_str_mv Concepções de gestão escolar. Professores. Educação Física.
topic Concepções de gestão escolar. Professores. Educação Física.
description The school management is characterized as a rather important dimension of the education since that it allows us to globally observe the school and its context, as well as to embrace by the strategic vision and of group the problems that, in fact, operate in an interdependent way (LÜCK, 2002). Thus, the present paper aims at to understand the conceptions on school management of Physical Education professors of a local school of basic teaching from the city of Santa Maria (RS). The justification lies on the importance of knowing how the school management is understood by Physical Education professors once this is a task of the whole participants on the educational process within a given context. The use of the bibliographical research and of the semi-structured interview has been significant for the information collection. The participants were four Physical Education professors of a local school of basic teaching from the city of Santa Maria (RS). They have shown to be aware about the wide significance focusing the school management even if, in certain moments, they seem to be linked to centralized processes of professional acting.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1207
url https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1207
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1207/505
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica; v. 8 (2008); 129-140
1809-3108
reponame:Revista Didática Sistêmica
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Revista Didática Sistêmica
collection Revista Didática Sistêmica
repository.name.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com
_version_ 1797041939109904384