EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Jany Fabia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Paes, Lucilene da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15062
Resumo: The process of experimentation in science teaching should provide the means of motivation for learning in everyday life at school, in a way that enables the teacher to stimulate the cognitive development of his student, but for this it is necessary to observe the reality with which the teacher works and lives his pedagogical experiences. In this article we present reports on the challenges faced by science teachers in basic education in the final years of elementary school, regarding the process of teaching and learning about the practice of experimentation, based on a qualitative research with exploratory method carried out through a survey of data with teachers on professional experiences in science classes and according to the result was evidenced deadlocks regarding the learning process through practical activity. Keywords: Experimentation. Science. Challenges. Teacher, teacher. Keywords: Experimentation. Sciences. Challenges. Teacher.
id FURG-2_b4f8539658cde7b7bdf5adb5e8ec9754
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/15062
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentaçãoExperimentação. Ciências. Desafios. Professor.The process of experimentation in science teaching should provide the means of motivation for learning in everyday life at school, in a way that enables the teacher to stimulate the cognitive development of his student, but for this it is necessary to observe the reality with which the teacher works and lives his pedagogical experiences. In this article we present reports on the challenges faced by science teachers in basic education in the final years of elementary school, regarding the process of teaching and learning about the practice of experimentation, based on a qualitative research with exploratory method carried out through a survey of data with teachers on professional experiences in science classes and according to the result was evidenced deadlocks regarding the learning process through practical activity. Keywords: Experimentation. Science. Challenges. Teacher, teacher. Keywords: Experimentation. Sciences. Challenges. Teacher.El proceso de experimentación en la enseñanza de las ciencias debe proporcionar los medios de motivación para el aprendizaje cotidiano en la escuela, de manera que le permita al docente estimular el desarrollo cognitivo de su alumno, pero para ello es necesario observar la realidad con la que el docente trabaja y experimenta sus experiencias pedagógicas. En este artículo presentamos relatos sobre los desafíos que enfrentan los profesores de ciencias de la educación básica en los últimos años de la enseñanza primaria, en relación al proceso de enseñanza y aprendizaje sobre la práctica de la experimentación, a partir de una investigación cualitativa con método exploratorio realizada a través de levantamiento de datos. con profesores sobre experiencias profesionales en clases de ciencias y, según el resultado, se evidenciaron impasses en cuanto al proceso de aprendizaje a través de la actividad práctica. Palavras-chave: Experimentación. Ciencia. Desafíos. Docente.  O processo da experimentação no ensino de ciências deve proporcionar o meio de motivação para o aprendizado no dia a dia na escola, de uma maneira que possibilite o professor estimular o desenvolvimento cognitivo do seu aluno, mas para isso é necessário observar a realidade com as quais o docente trabalha e vivencia suas experiências pedagógicas. Neste artigo apresentamos relatos sobre os desafios enfrentados por professores de ciências da educação básica no ensino fundamental anos finais na região norte do Brasil, quanto ao processo de ensino e aprendizagem sobre a prática da experimentação, tendo como base uma pesquisa de forma qualitativa com método exploratório realizado por meio de levantamento de dados com docentes sobre experiências profissionais nas aulas de ciências e de acordo com resultado foi evidenciado impasses no que se refere o processo de aprendizado por meio da atividade prática. Palavras-chave: Experimentação. Ciências. Desafios. Professor.  Universidade Federal do Rio Grande2023-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/15062Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 146-161Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 146-1612316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/15062/10133Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Jany FabiaPaes, Lucilene da Silva2023-04-10T23:33:26Zoai:periodicos.furg.br:article/15062Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-04-10T23:33:26Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação
title EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação
spellingShingle EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação
Ferreira, Jany Fabia
Experimentação. Ciências. Desafios. Professor.
title_short EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação
title_full EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação
title_fullStr EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação
title_sort EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação
author Ferreira, Jany Fabia
author_facet Ferreira, Jany Fabia
Paes, Lucilene da Silva
author_role author
author2 Paes, Lucilene da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Jany Fabia
Paes, Lucilene da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Experimentação. Ciências. Desafios. Professor.
topic Experimentação. Ciências. Desafios. Professor.
description The process of experimentation in science teaching should provide the means of motivation for learning in everyday life at school, in a way that enables the teacher to stimulate the cognitive development of his student, but for this it is necessary to observe the reality with which the teacher works and lives his pedagogical experiences. In this article we present reports on the challenges faced by science teachers in basic education in the final years of elementary school, regarding the process of teaching and learning about the practice of experimentation, based on a qualitative research with exploratory method carried out through a survey of data with teachers on professional experiences in science classes and according to the result was evidenced deadlocks regarding the learning process through practical activity. Keywords: Experimentation. Science. Challenges. Teacher, teacher. Keywords: Experimentation. Sciences. Challenges. Teacher.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15062
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15062
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15062/10133
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 146-161
Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 146-161
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1775493251152740352