EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15062 |
Resumo: | The process of experimentation in science teaching should provide the means of motivation for learning in everyday life at school, in a way that enables the teacher to stimulate the cognitive development of his student, but for this it is necessary to observe the reality with which the teacher works and lives his pedagogical experiences. In this article we present reports on the challenges faced by science teachers in basic education in the final years of elementary school, regarding the process of teaching and learning about the practice of experimentation, based on a qualitative research with exploratory method carried out through a survey of data with teachers on professional experiences in science classes and according to the result was evidenced deadlocks regarding the learning process through practical activity. Keywords: Experimentation. Science. Challenges. Teacher, teacher. Keywords: Experimentation. Sciences. Challenges. Teacher. |
id |
FURG-2_b560c92c3cc9dd30ef90aa3c93aa029e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15062 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentaçãoExperimentação. Ciências. Desafios. Professor.The process of experimentation in science teaching should provide the means of motivation for learning in everyday life at school, in a way that enables the teacher to stimulate the cognitive development of his student, but for this it is necessary to observe the reality with which the teacher works and lives his pedagogical experiences. In this article we present reports on the challenges faced by science teachers in basic education in the final years of elementary school, regarding the process of teaching and learning about the practice of experimentation, based on a qualitative research with exploratory method carried out through a survey of data with teachers on professional experiences in science classes and according to the result was evidenced deadlocks regarding the learning process through practical activity. Keywords: Experimentation. Science. Challenges. Teacher, teacher. Keywords: Experimentation. Sciences. Challenges. Teacher.El proceso de experimentación en la enseñanza de las ciencias debe proporcionar los medios de motivación para el aprendizaje cotidiano en la escuela, de manera que le permita al docente estimular el desarrollo cognitivo de su alumno, pero para ello es necesario observar la realidad con la que el docente trabaja y experimenta sus experiencias pedagógicas. En este artículo presentamos relatos sobre los desafíos que enfrentan los profesores de ciencias de la educación básica en los últimos años de la enseñanza primaria, en relación al proceso de enseñanza y aprendizaje sobre la práctica de la experimentación, a partir de una investigación cualitativa con método exploratorio realizada a través de levantamiento de datos. con profesores sobre experiencias profesionales en clases de ciencias y, según el resultado, se evidenciaron impasses en cuanto al proceso de aprendizaje a través de la actividad práctica. Palavras-chave: Experimentación. Ciencia. Desafíos. Docente. O processo da experimentação no ensino de ciências deve proporcionar o meio de motivação para o aprendizado no dia a dia na escola, de uma maneira que possibilite o professor estimular o desenvolvimento cognitivo do seu aluno, mas para isso é necessário observar a realidade com as quais o docente trabalha e vivencia suas experiências pedagógicas. Neste artigo apresentamos relatos sobre os desafios enfrentados por professores de ciências da educação básica no ensino fundamental anos finais na região norte do Brasil, quanto ao processo de ensino e aprendizagem sobre a prática da experimentação, tendo como base uma pesquisa de forma qualitativa com método exploratório realizado por meio de levantamento de dados com docentes sobre experiências profissionais nas aulas de ciências e de acordo com resultado foi evidenciado impasses no que se refere o processo de aprendizado por meio da atividade prática. Palavras-chave: Experimentação. Ciências. Desafios. Professor. Universidade Federal do Rio Grande2023-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1506210.14295/momento.v32i01.15062Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 146-161Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 146-1612316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/15062/10133Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Jany FabiaPaes, Lucilene da Silva2023-12-05T18:10:53Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15062Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-12-05T18:10:53Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação |
title |
EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação |
spellingShingle |
EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação Ferreira, Jany Fabia Experimentação. Ciências. Desafios. Professor. |
title_short |
EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação |
title_full |
EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação |
title_fullStr |
EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação |
title_full_unstemmed |
EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação |
title_sort |
EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação |
author |
Ferreira, Jany Fabia |
author_facet |
Ferreira, Jany Fabia Paes, Lucilene da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Paes, Lucilene da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Jany Fabia Paes, Lucilene da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Experimentação. Ciências. Desafios. Professor. |
topic |
Experimentação. Ciências. Desafios. Professor. |
description |
The process of experimentation in science teaching should provide the means of motivation for learning in everyday life at school, in a way that enables the teacher to stimulate the cognitive development of his student, but for this it is necessary to observe the reality with which the teacher works and lives his pedagogical experiences. In this article we present reports on the challenges faced by science teachers in basic education in the final years of elementary school, regarding the process of teaching and learning about the practice of experimentation, based on a qualitative research with exploratory method carried out through a survey of data with teachers on professional experiences in science classes and according to the result was evidenced deadlocks regarding the learning process through practical activity. Keywords: Experimentation. Science. Challenges. Teacher, teacher. Keywords: Experimentation. Sciences. Challenges. Teacher. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15062 10.14295/momento.v32i01.15062 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15062 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v32i01.15062 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15062/10133 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 146-161 Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 146-161 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944873157492736 |