Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Laura Patricia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Campos, Marília Andrade Torales, Nogueira, Valdir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12379
Resumo: The article aims to carry out an integrative review of research on Environmental Education in the context of Hydrographic Basins. Data collection occurred from reading the abstracts of 46 scientific productions published between 1996 and 2020, in the following digital databases: REMEA; REDIB; and BDTD. The methodology was based on quantitative and qualitative research. To categorize and analyze the productions, the analysis categories proposed by Reigota (2007) were used. As a result, it was found the interdisciplinary immanent the thematic. Research shows that the themes involving descriptors were developed in a timely, fragmented, naturalistic and conservative way. They emphasize that it is essential to enhance the theme in schools, universities and basin committees, in order to overcome socio-environmental problems.
id FURG-9_9ee226675de240ebc11eb9ddd0ac0acc
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/12379
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020Educación ambiental en el contexto de la Cuenca Hidrográfica: una revisión integradora de la investigación nacional e internacional en el período de 1996 a 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020Educação Ambiental em contextos de Bacias Hidrográficas: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020Educação Ambiental Bacia HidrográficaRevisão IntegrativaEducación ambientalCuenca hidrográficaRevisión integradoraEnvironmental EducationHydrographic basin Integrative ReviewThe article aims to carry out an integrative review of research on Environmental Education in the context of Hydrographic Basins. Data collection occurred from reading the abstracts of 46 scientific productions published between 1996 and 2020, in the following digital databases: REMEA; REDIB; and BDTD. The methodology was based on quantitative and qualitative research. To categorize and analyze the productions, the analysis categories proposed by Reigota (2007) were used. As a result, it was found the interdisciplinary immanent the thematic. Research shows that the themes involving descriptors were developed in a timely, fragmented, naturalistic and conservative way. They emphasize that it is essential to enhance the theme in schools, universities and basin committees, in order to overcome socio-environmental problems.El artículo tiene como objetivo realizar una revisión integradora de la investigación sobre Educación Ambiental en el contexto de la Cuenca Hidrográfica. La recolección de datos se produjo a partir de la lectura de los resúmenes de 46 producciones científicas publicadas entre 1996 y 2020, en las siguientes bases de datos digitales: REMEA; REDIB; y BDTD. La metodología se basó en una investigación cuantitativa y cualitativa. Para categorizar y analizar las producciones se utilizaron las categorías de análisis propuestas por Reigota (2007). Como resultado, se encontró la interdisciplinariedad inmanente en la temática. Las investigaciones muestran que los temas que involucran descriptores se desarrollaron de manera oportuna, fragmentada, naturalista y conservadora. Destacan que es fundamental potenciar la temática en las escuelas, universidades y comités de cuenca, a fin de superar los problemas socioambientales.Neste artigo objetivou realizar uma revisão integrativa das pesquisas sobre a Educação Ambiental em contextos de Bacias Hidrográficas. A coleta de dados ocorreu a partir da leitura dos resumos das 46 produções científicas publicadas entre 1996 e 2020, nas seguintes plataformas digitais: REMEA, REDIB e BDTD. A metodologia tomou como base a pesquisa quantitativa e qualitativa. Para categorizar e analisar as produções, foram utilizadas as categorias de análise propostas por Reigota (2007). Como resultado, constatou-se a interdisciplinaridade imanente à temática. As pesquisas apontam que as temáticas que envolvem os descritores foram desenvolvidas de forma pontual, fragmentada, naturalista e conservadora. Destacam que é fundamental a potencialização do tema nas escolas, nas universidades e nos comitês de bacias, a fim de superar os problemas socioambientais emergentes nessas realidades.  Lepidus2021-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1237910.14295/remea.v38i1.12379REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 336-3611517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12379/8698http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Laura PatriciaCampos, Marília Andrade ToralesNogueira, Valdir 2021-04-23T17:10:36Zoai:periodicos.furg.br:article/12379Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-04-23T17:10:36Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020
Educación ambiental en el contexto de la Cuenca Hidrográfica: una revisión integradora de la investigación nacional e internacional en el período de 1996 a 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020
Educação Ambiental em contextos de Bacias Hidrográficas: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020
title Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020
spellingShingle Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020
Lopes, Laura Patricia
Educação Ambiental
Bacia Hidrográfica
Revisão Integrativa
Educación ambiental
Cuenca hidrográfica
Revisión integradora
Environmental Education
Hydrographic basin
Integrative Review
title_short Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020
title_full Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020
title_fullStr Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020
title_full_unstemmed Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020
title_sort Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020
author Lopes, Laura Patricia
author_facet Lopes, Laura Patricia
Campos, Marília Andrade Torales
Nogueira, Valdir
author_role author
author2 Campos, Marília Andrade Torales
Nogueira, Valdir
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Laura Patricia
Campos, Marília Andrade Torales
Nogueira, Valdir
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental
Bacia Hidrográfica
Revisão Integrativa
Educación ambiental
Cuenca hidrográfica
Revisión integradora
Environmental Education
Hydrographic basin
Integrative Review
topic Educação Ambiental
Bacia Hidrográfica
Revisão Integrativa
Educación ambiental
Cuenca hidrográfica
Revisión integradora
Environmental Education
Hydrographic basin
Integrative Review
description The article aims to carry out an integrative review of research on Environmental Education in the context of Hydrographic Basins. Data collection occurred from reading the abstracts of 46 scientific productions published between 1996 and 2020, in the following digital databases: REMEA; REDIB; and BDTD. The methodology was based on quantitative and qualitative research. To categorize and analyze the productions, the analysis categories proposed by Reigota (2007) were used. As a result, it was found the interdisciplinary immanent the thematic. Research shows that the themes involving descriptors were developed in a timely, fragmented, naturalistic and conservative way. They emphasize that it is essential to enhance the theme in schools, universities and basin committees, in order to overcome socio-environmental problems.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12379
10.14295/remea.v38i1.12379
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12379
identifier_str_mv 10.14295/remea.v38i1.12379
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12379/8698
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 336-361
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787871690752