Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12379 |
Resumo: | The article aims to carry out an integrative review of research on Environmental Education in the context of Hydrographic Basins. Data collection occurred from reading the abstracts of 46 scientific productions published between 1996 and 2020, in the following digital databases: REMEA; REDIB; and BDTD. The methodology was based on quantitative and qualitative research. To categorize and analyze the productions, the analysis categories proposed by Reigota (2007) were used. As a result, it was found the interdisciplinary immanent the thematic. Research shows that the themes involving descriptors were developed in a timely, fragmented, naturalistic and conservative way. They emphasize that it is essential to enhance the theme in schools, universities and basin committees, in order to overcome socio-environmental problems. |
id |
FURG-9_9ee226675de240ebc11eb9ddd0ac0acc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/12379 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020Educación ambiental en el contexto de la Cuenca Hidrográfica: una revisión integradora de la investigación nacional e internacional en el período de 1996 a 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020Educação Ambiental em contextos de Bacias Hidrográficas: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020Educação Ambiental Bacia HidrográficaRevisão IntegrativaEducación ambientalCuenca hidrográficaRevisión integradoraEnvironmental EducationHydrographic basin Integrative ReviewThe article aims to carry out an integrative review of research on Environmental Education in the context of Hydrographic Basins. Data collection occurred from reading the abstracts of 46 scientific productions published between 1996 and 2020, in the following digital databases: REMEA; REDIB; and BDTD. The methodology was based on quantitative and qualitative research. To categorize and analyze the productions, the analysis categories proposed by Reigota (2007) were used. As a result, it was found the interdisciplinary immanent the thematic. Research shows that the themes involving descriptors were developed in a timely, fragmented, naturalistic and conservative way. They emphasize that it is essential to enhance the theme in schools, universities and basin committees, in order to overcome socio-environmental problems.El artículo tiene como objetivo realizar una revisión integradora de la investigación sobre Educación Ambiental en el contexto de la Cuenca Hidrográfica. La recolección de datos se produjo a partir de la lectura de los resúmenes de 46 producciones científicas publicadas entre 1996 y 2020, en las siguientes bases de datos digitales: REMEA; REDIB; y BDTD. La metodología se basó en una investigación cuantitativa y cualitativa. Para categorizar y analizar las producciones se utilizaron las categorías de análisis propuestas por Reigota (2007). Como resultado, se encontró la interdisciplinariedad inmanente en la temática. Las investigaciones muestran que los temas que involucran descriptores se desarrollaron de manera oportuna, fragmentada, naturalista y conservadora. Destacan que es fundamental potenciar la temática en las escuelas, universidades y comités de cuenca, a fin de superar los problemas socioambientales.Neste artigo objetivou realizar uma revisão integrativa das pesquisas sobre a Educação Ambiental em contextos de Bacias Hidrográficas. A coleta de dados ocorreu a partir da leitura dos resumos das 46 produções científicas publicadas entre 1996 e 2020, nas seguintes plataformas digitais: REMEA, REDIB e BDTD. A metodologia tomou como base a pesquisa quantitativa e qualitativa. Para categorizar e analisar as produções, foram utilizadas as categorias de análise propostas por Reigota (2007). Como resultado, constatou-se a interdisciplinaridade imanente à temática. As pesquisas apontam que as temáticas que envolvem os descritores foram desenvolvidas de forma pontual, fragmentada, naturalista e conservadora. Destacam que é fundamental a potencialização do tema nas escolas, nas universidades e nos comitês de bacias, a fim de superar os problemas socioambientais emergentes nessas realidades. Lepidus2021-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1237910.14295/remea.v38i1.12379REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 336-3611517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12379/8698http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Laura PatriciaCampos, Marília Andrade ToralesNogueira, Valdir 2021-04-23T17:10:36Zoai:periodicos.furg.br:article/12379Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-04-23T17:10:36Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020 Educación ambiental en el contexto de la Cuenca Hidrográfica: una revisión integradora de la investigación nacional e internacional en el período de 1996 a 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020 Educação Ambiental em contextos de Bacias Hidrográficas: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020 |
title |
Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020 |
spellingShingle |
Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020 Lopes, Laura Patricia Educação Ambiental Bacia Hidrográfica Revisão Integrativa Educación ambiental Cuenca hidrográfica Revisión integradora Environmental Education Hydrographic basin Integrative Review |
title_short |
Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020 |
title_full |
Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020 |
title_fullStr |
Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020 |
title_full_unstemmed |
Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020 |
title_sort |
Environmental Education in Watershed contexts: an integrative review of national and international research in the period from 1996 to 2020: uma revisão integrativa das pesquisas nacionais e internacionais no período de 1996 a 2020 |
author |
Lopes, Laura Patricia |
author_facet |
Lopes, Laura Patricia Campos, Marília Andrade Torales Nogueira, Valdir |
author_role |
author |
author2 |
Campos, Marília Andrade Torales Nogueira, Valdir |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Laura Patricia Campos, Marília Andrade Torales Nogueira, Valdir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental Bacia Hidrográfica Revisão Integrativa Educación ambiental Cuenca hidrográfica Revisión integradora Environmental Education Hydrographic basin Integrative Review |
topic |
Educação Ambiental Bacia Hidrográfica Revisão Integrativa Educación ambiental Cuenca hidrográfica Revisión integradora Environmental Education Hydrographic basin Integrative Review |
description |
The article aims to carry out an integrative review of research on Environmental Education in the context of Hydrographic Basins. Data collection occurred from reading the abstracts of 46 scientific productions published between 1996 and 2020, in the following digital databases: REMEA; REDIB; and BDTD. The methodology was based on quantitative and qualitative research. To categorize and analyze the productions, the analysis categories proposed by Reigota (2007) were used. As a result, it was found the interdisciplinary immanent the thematic. Research shows that the themes involving descriptors were developed in a timely, fragmented, naturalistic and conservative way. They emphasize that it is essential to enhance the theme in schools, universities and basin committees, in order to overcome socio-environmental problems. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12379 10.14295/remea.v38i1.12379 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12379 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v38i1.12379 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12379/8698 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 336-361 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787871690752 |