THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco Leão , Marcelo
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Claudio Del Pino , José, Conceição Oliveira , Eniz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/659
Resumo: Diverse teaching methodologies nurture new forms of procurement, construction and reconstruction of knowledge to students of Youngster and Adult Education. This study sought to identify ways to make it engaging and effective educational process in this type of education to provide a more enjoyable and meaningful learning. Some needs for teaching were identified: from the context of students, enhance their existing knowledge, flexible curriculum, promoting collective works, develop projects in an interdisciplinary way, using different pedagogies, and seek the autonomy of students.
id IFMT_01508cecff1512c0da92a7d1105baea4
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/659
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATIONREFLEXÕES TEÓRICAS SOBRE AS METODOLOGIAS DE ENSINO VOLTADAS AO ATENDIMENTO DAS ESPECIFICIDADES DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOSEstratégias de ensinoInovaçãoContextualizaçãoCurrículoAutonomiaTeaching StrategiesInnovationBackgroundResumeAutonomyDiverse teaching methodologies nurture new forms of procurement, construction and reconstruction of knowledge to students of Youngster and Adult Education. This study sought to identify ways to make it engaging and effective educational process in this type of education to provide a more enjoyable and meaningful learning. Some needs for teaching were identified: from the context of students, enhance their existing knowledge, flexible curriculum, promoting collective works, develop projects in an interdisciplinary way, using different pedagogies, and seek the autonomy of students.Metodologias diversificadas de ensino oportunizam novas formas de obtenção, construção e reconstrução do conhecimento aos estudantes da Educação de Jovens e Adultos.  Essa pesquisa básica, de cunho exploratório e de abordagem qualitativa, buscou identificar maneiras de tornar mais envolvente e eficaz o processo educativo nesta modalidade de ensino para proporcionar um aprendizado mais prazeroso e significativo. Foram identificadas algumas necessidades ao docente: partir do contexto dos estudantes, valorizar seus conhecimentos prévios, flexibilizar o currículo, promover trabalhos coletivos, desenvolver projetos de forma interdisciplinar, utilizar pedagogias diferenciadas, além de buscar a autonomia dos estudantes.Revista Prática Docente2016-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/65910.23926/rpd.v1i1.19Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 1 No. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 104-115Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 1 Núm. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 104-115Revista Prática Docente; v. 1 n. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 104-1152526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/659/648Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFranco Leão , MarceloClaudio Del Pino , JoséConceição Oliveira , Eniz2023-06-01T19:51:24Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/659Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-01T19:51:24Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION
REFLEXÕES TEÓRICAS SOBRE AS METODOLOGIAS DE ENSINO VOLTADAS AO ATENDIMENTO DAS ESPECIFICIDADES DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS
title THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION
spellingShingle THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION
Franco Leão , Marcelo
Estratégias de ensino
Inovação
Contextualização
Currículo
Autonomia
Teaching Strategies
Innovation
Background
Resume
Autonomy
title_short THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION
title_full THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION
title_fullStr THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION
title_full_unstemmed THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION
title_sort THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION
author Franco Leão , Marcelo
author_facet Franco Leão , Marcelo
Claudio Del Pino , José
Conceição Oliveira , Eniz
author_role author
author2 Claudio Del Pino , José
Conceição Oliveira , Eniz
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franco Leão , Marcelo
Claudio Del Pino , José
Conceição Oliveira , Eniz
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégias de ensino
Inovação
Contextualização
Currículo
Autonomia
Teaching Strategies
Innovation
Background
Resume
Autonomy
topic Estratégias de ensino
Inovação
Contextualização
Currículo
Autonomia
Teaching Strategies
Innovation
Background
Resume
Autonomy
description Diverse teaching methodologies nurture new forms of procurement, construction and reconstruction of knowledge to students of Youngster and Adult Education. This study sought to identify ways to make it engaging and effective educational process in this type of education to provide a more enjoyable and meaningful learning. Some needs for teaching were identified: from the context of students, enhance their existing knowledge, flexible curriculum, promoting collective works, develop projects in an interdisciplinary way, using different pedagogies, and seek the autonomy of students.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/659
10.23926/rpd.v1i1.19
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/659
identifier_str_mv 10.23926/rpd.v1i1.19
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/659/648
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 1 No. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 104-115
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 1 Núm. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 104-115
Revista Prática Docente; v. 1 n. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 104-115
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944928931840