THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/659 |
Resumo: | Diverse teaching methodologies nurture new forms of procurement, construction and reconstruction of knowledge to students of Youngster and Adult Education. This study sought to identify ways to make it engaging and effective educational process in this type of education to provide a more enjoyable and meaningful learning. Some needs for teaching were identified: from the context of students, enhance their existing knowledge, flexible curriculum, promoting collective works, develop projects in an interdisciplinary way, using different pedagogies, and seek the autonomy of students. |
id |
IFMT_01508cecff1512c0da92a7d1105baea4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/659 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATIONREFLEXÕES TEÓRICAS SOBRE AS METODOLOGIAS DE ENSINO VOLTADAS AO ATENDIMENTO DAS ESPECIFICIDADES DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOSEstratégias de ensinoInovaçãoContextualizaçãoCurrículoAutonomiaTeaching StrategiesInnovationBackgroundResumeAutonomyDiverse teaching methodologies nurture new forms of procurement, construction and reconstruction of knowledge to students of Youngster and Adult Education. This study sought to identify ways to make it engaging and effective educational process in this type of education to provide a more enjoyable and meaningful learning. Some needs for teaching were identified: from the context of students, enhance their existing knowledge, flexible curriculum, promoting collective works, develop projects in an interdisciplinary way, using different pedagogies, and seek the autonomy of students.Metodologias diversificadas de ensino oportunizam novas formas de obtenção, construção e reconstrução do conhecimento aos estudantes da Educação de Jovens e Adultos. Essa pesquisa básica, de cunho exploratório e de abordagem qualitativa, buscou identificar maneiras de tornar mais envolvente e eficaz o processo educativo nesta modalidade de ensino para proporcionar um aprendizado mais prazeroso e significativo. Foram identificadas algumas necessidades ao docente: partir do contexto dos estudantes, valorizar seus conhecimentos prévios, flexibilizar o currículo, promover trabalhos coletivos, desenvolver projetos de forma interdisciplinar, utilizar pedagogias diferenciadas, além de buscar a autonomia dos estudantes.Revista Prática Docente2016-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/65910.23926/rpd.v1i1.19Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 1 No. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 104-115Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 1 Núm. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 104-115Revista Prática Docente; v. 1 n. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 104-1152526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/659/648Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFranco Leão , MarceloClaudio Del Pino , JoséConceição Oliveira , Eniz2023-06-01T19:51:24Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/659Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-01T19:51:24Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION REFLEXÕES TEÓRICAS SOBRE AS METODOLOGIAS DE ENSINO VOLTADAS AO ATENDIMENTO DAS ESPECIFICIDADES DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS |
title |
THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION |
spellingShingle |
THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION Franco Leão , Marcelo Estratégias de ensino Inovação Contextualização Currículo Autonomia Teaching Strategies Innovation Background Resume Autonomy |
title_short |
THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION |
title_full |
THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION |
title_fullStr |
THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION |
title_full_unstemmed |
THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION |
title_sort |
THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION |
author |
Franco Leão , Marcelo |
author_facet |
Franco Leão , Marcelo Claudio Del Pino , José Conceição Oliveira , Eniz |
author_role |
author |
author2 |
Claudio Del Pino , José Conceição Oliveira , Eniz |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franco Leão , Marcelo Claudio Del Pino , José Conceição Oliveira , Eniz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estratégias de ensino Inovação Contextualização Currículo Autonomia Teaching Strategies Innovation Background Resume Autonomy |
topic |
Estratégias de ensino Inovação Contextualização Currículo Autonomia Teaching Strategies Innovation Background Resume Autonomy |
description |
Diverse teaching methodologies nurture new forms of procurement, construction and reconstruction of knowledge to students of Youngster and Adult Education. This study sought to identify ways to make it engaging and effective educational process in this type of education to provide a more enjoyable and meaningful learning. Some needs for teaching were identified: from the context of students, enhance their existing knowledge, flexible curriculum, promoting collective works, develop projects in an interdisciplinary way, using different pedagogies, and seek the autonomy of students. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/659 10.23926/rpd.v1i1.19 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/659 |
identifier_str_mv |
10.23926/rpd.v1i1.19 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/659/648 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 1 No. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 104-115 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 1 Núm. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 104-115 Revista Prática Docente; v. 1 n. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 104-115 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068944928931840 |