THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/384 |
Resumo: | The inclusion of deaf students in the context of regular school is still a major challenge. The objective of this work was to analyze how the process of inclusion of deaf students in the Technical Courses of the Federal Institute of Amazonas - Campus Manaus Centro occurs. 06 deaf students, 06 teachers, 04 pedagogues, 01 NAPNE representative and 02 Libras Interpreters and Translators participated in the research. Interviews, observations (record in a field diary) and conversation circles were used for data collection. The analysis of the data was made through Content Analysis with the obtaining of 03. The categories obtained indicate that the process of inclusion in that Institute has started and is underway (even if in an incipient way) but still needs adjustments and repairs for the its strengthening through the transformation of inclusive or partial actions. |
id |
IFMT_182724b986daa9903de4964ae90aeb30 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/384 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTSLA INCLUSIÓN DE ESTUDIANTES SORDOS EN UN INSTITUTO FEDERAL: PUNTOS Y CONTRAPUNTOSA INCLUSÃO DE ALUNOS SURDOS EM UM INSTITUTO FEDERAL: PONTOS E CONTRAPONTOSEducação inclusivaEducação de surdosCategorias analíticasInclusive educationDeaf educationAnalytical categoriesEducación inclusivaEducación para sordosCategorías analíticasThe inclusion of deaf students in the context of regular school is still a major challenge. The objective of this work was to analyze how the process of inclusion of deaf students in the Technical Courses of the Federal Institute of Amazonas - Campus Manaus Centro occurs. 06 deaf students, 06 teachers, 04 pedagogues, 01 NAPNE representative and 02 Libras Interpreters and Translators participated in the research. Interviews, observations (record in a field diary) and conversation circles were used for data collection. The analysis of the data was made through Content Analysis with the obtaining of 03. The categories obtained indicate that the process of inclusion in that Institute has started and is underway (even if in an incipient way) but still needs adjustments and repairs for the its strengthening through the transformation of inclusive or partial actions.La inclusión de estudiantes sordos en el contexto de la escuela regular sigue siendo un gran desafío. El objetivo de este trabajo fue analizar cómo ocurre el proceso de inclusión de estudiantes sordos en los Cursos Técnicos del Instituto Federal Amazonas - Campus Manaus Centro. En la investigación participaron 06 estudiantes sordos, 06 profesores, 04 pedagogos, 01 representante de NAPNE y 02 intérpretes y traductores de Libras. Para la recopilación de datos se utilizaron entrevistas, observaciones (registro en un diario de campo) y círculos de conversación. El análisis de los datos se realizó a través de Análisis de Contenido con la obtención de 03. Las categorías obtenidas indican que el proceso de inclusión en ese Instituto se ha iniciado y está en marcha (aunque de forma incipiente) pero aún necesita ajustes y reparaciones para el su fortalecimiento a través de la transformación de acciones inclusivas o parciales.A inclusão de alunos surdos no contexto da escola regular ainda se apresenta como um grande desafio. O objetivo deste trabalho foi analisar como ocorre o processo de inclusão dos alunos surdos nos Cursos Técnicos do Instituto Federal do Amazonas - Campus Manaus Centro. Participaram da pesquisa 06 alunos surdos, 06 docentes, 04 pedagogas, 01 representante do NAPNE e 02 Intérpretes e Tradutores de Libras. Utilizou-se para a coletada de dados as entrevistas, observações (registro em diário de campo) e rodas de conversa. A análise dos dados foi feita através da Análise de conteúdo com a obtenção de 03 categorias finais. As categorias obtidas indicam que o processo de inclusão naquele Instituto foi iniciado e está em andamento (mesmo que de forma incipiente) mas ainda precisa de ajustes e reparos para o seu fortalecimento através da transformação de ações inclusivas parciais ou articuladas.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/38410.23926/RPD.2021.v6.n1.e021.id976Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e021Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e021Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0212526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/384/375Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues de Freitas, Cristiane Cabral da Silva, Cirlande2023-05-27T21:25:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/384Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T21:25:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS LA INCLUSIÓN DE ESTUDIANTES SORDOS EN UN INSTITUTO FEDERAL: PUNTOS Y CONTRAPUNTOS A INCLUSÃO DE ALUNOS SURDOS EM UM INSTITUTO FEDERAL: PONTOS E CONTRAPONTOS |
title |
THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS |
spellingShingle |
THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS Rodrigues de Freitas, Cristiane Educação inclusiva Educação de surdos Categorias analíticas Inclusive education Deaf education Analytical categories Educación inclusiva Educación para sordos Categorías analíticas |
title_short |
THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS |
title_full |
THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS |
title_fullStr |
THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS |
title_full_unstemmed |
THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS |
title_sort |
THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS |
author |
Rodrigues de Freitas, Cristiane |
author_facet |
Rodrigues de Freitas, Cristiane Cabral da Silva, Cirlande |
author_role |
author |
author2 |
Cabral da Silva, Cirlande |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues de Freitas, Cristiane Cabral da Silva, Cirlande |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação inclusiva Educação de surdos Categorias analíticas Inclusive education Deaf education Analytical categories Educación inclusiva Educación para sordos Categorías analíticas |
topic |
Educação inclusiva Educação de surdos Categorias analíticas Inclusive education Deaf education Analytical categories Educación inclusiva Educación para sordos Categorías analíticas |
description |
The inclusion of deaf students in the context of regular school is still a major challenge. The objective of this work was to analyze how the process of inclusion of deaf students in the Technical Courses of the Federal Institute of Amazonas - Campus Manaus Centro occurs. 06 deaf students, 06 teachers, 04 pedagogues, 01 NAPNE representative and 02 Libras Interpreters and Translators participated in the research. Interviews, observations (record in a field diary) and conversation circles were used for data collection. The analysis of the data was made through Content Analysis with the obtaining of 03. The categories obtained indicate that the process of inclusion in that Institute has started and is underway (even if in an incipient way) but still needs adjustments and repairs for the its strengthening through the transformation of inclusive or partial actions. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Languages Lenguas Linguagens |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/384 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e021.id976 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/384 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e021.id976 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/384/375 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e021 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e021 Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e021 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943159984128 |