THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Cristiane Rodrigues de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Cirlande Cabral
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/976
Resumo: The inclusion of deaf students in the context of regular school is still a major challenge. The objective of this work was to analyze how the process of inclusion of deaf students in the Technical Courses of the Federal Institute of Amazonas - Campus Manaus Centro occurs. 06 deaf students, 06 teachers, 04 pedagogues, 01 NAPNE representative and 02 Libras Interpreters and Translators participated in the research. Interviews, observations (record in a field diary) and conversation circles were used for data collection. The analysis of the data was made through Content Analysis with the obtaining of 03. The categories obtained indicate that the process of inclusion in that Institute has started and is underway (even if in an incipient way) but still needs adjustments and repairs for the its strengthening through the transformation of inclusive or partial actions.
id IFMT_36ac86cd1b551b568d296d7774ed0efe
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/976
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTSLA INCLUSIÓN DE ESTUDIANTES SORDOS EN UN INSTITUTO FEDERAL: PUNTOS Y CONTRAPUNTOSA INCLUSÃO DE ALUNOS SURDOS EM UM INSTITUTO FEDERAL: PONTOS E CONTRAPONTOSEducação inclusivaEducação de surdosCategorias analíticasInclusive educationDeaf educationAnalytical categoriesEducación inclusivaEducación para sordosCategorías analíticasThe inclusion of deaf students in the context of regular school is still a major challenge. The objective of this work was to analyze how the process of inclusion of deaf students in the Technical Courses of the Federal Institute of Amazonas - Campus Manaus Centro occurs. 06 deaf students, 06 teachers, 04 pedagogues, 01 NAPNE representative and 02 Libras Interpreters and Translators participated in the research. Interviews, observations (record in a field diary) and conversation circles were used for data collection. The analysis of the data was made through Content Analysis with the obtaining of 03. The categories obtained indicate that the process of inclusion in that Institute has started and is underway (even if in an incipient way) but still needs adjustments and repairs for the its strengthening through the transformation of inclusive or partial actions.La inclusión de estudiantes sordos en el contexto de la escuela regular sigue siendo un gran desafío. El objetivo de este trabajo fue analizar cómo ocurre el proceso de inclusión de estudiantes sordos en los Cursos Técnicos del Instituto Federal Amazonas - Campus Manaus Centro. En la investigación participaron 06 estudiantes sordos, 06 profesores, 04 pedagogos, 01 representante de NAPNE y 02 intérpretes y traductores de Libras. Para la recopilación de datos se utilizaron entrevistas, observaciones (registro en un diario de campo) y círculos de conversación. El análisis de los datos se realizó a través de Análisis de Contenido con la obtención de 03. Las categorías obtenidas indican que el proceso de inclusión en ese Instituto se ha iniciado y está en marcha (aunque de forma incipiente) pero aún necesita ajustes y reparaciones para el su fortalecimiento a través de la transformación de acciones inclusivas o parciales.A inclusão de alunos surdos no contexto da escola regular ainda se apresenta como um grande desafio. O objetivo deste trabalho foi analisar como ocorre o processo de inclusão dos alunos surdos nos Cursos Técnicos do Instituto Federal do Amazonas - Campus Manaus Centro. Participaram da pesquisa 06 alunos surdos, 06 docentes, 04 pedagogas, 01 representante do NAPNE e 02 Intérpretes e Tradutores de Libras. Utilizou-se para a coletada de dados as entrevistas, observações (registro em diário de campo) e rodas de conversa. A análise dos dados foi feita através da Análise de conteúdo com a obtenção de 03 categorias finais. As categorias obtidas indicam que o processo de inclusão naquele Instituto foi iniciado e está em andamento (mesmo que de forma incipiente) mas ainda precisa de ajustes e reparos para o seu fortalecimento através da transformação de ações inclusivas parciais ou articuladas.Revista Prática Docente2021-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguagensLinguagensLinguagensapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/97610.23926/RPD.2021.v6.n1.e021.id976Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): January to April 2021; e021Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Enero a Abril de 2021; e021Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0212526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/976/467Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Cristiane Rodrigues de Silva, Cirlande Cabral2022-06-03T13:02:15Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/976Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:15Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS
LA INCLUSIÓN DE ESTUDIANTES SORDOS EN UN INSTITUTO FEDERAL: PUNTOS Y CONTRAPUNTOS
A INCLUSÃO DE ALUNOS SURDOS EM UM INSTITUTO FEDERAL: PONTOS E CONTRAPONTOS
title THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS
spellingShingle THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS
Freitas, Cristiane Rodrigues de
Educação inclusiva
Educação de surdos
Categorias analíticas
Inclusive education
Deaf education
Analytical categories
Educación inclusiva
Educación para sordos
Categorías analíticas
title_short THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS
title_full THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS
title_fullStr THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS
title_full_unstemmed THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS
title_sort THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN A FEDERAL INSTITUTE: POINTS AND COUNTERPOINTS
author Freitas, Cristiane Rodrigues de
author_facet Freitas, Cristiane Rodrigues de
Silva, Cirlande Cabral
author_role author
author2 Silva, Cirlande Cabral
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Cristiane Rodrigues de
Silva, Cirlande Cabral
dc.subject.por.fl_str_mv Educação inclusiva
Educação de surdos
Categorias analíticas
Inclusive education
Deaf education
Analytical categories
Educación inclusiva
Educación para sordos
Categorías analíticas
topic Educação inclusiva
Educação de surdos
Categorias analíticas
Inclusive education
Deaf education
Analytical categories
Educación inclusiva
Educación para sordos
Categorías analíticas
description The inclusion of deaf students in the context of regular school is still a major challenge. The objective of this work was to analyze how the process of inclusion of deaf students in the Technical Courses of the Federal Institute of Amazonas - Campus Manaus Centro occurs. 06 deaf students, 06 teachers, 04 pedagogues, 01 NAPNE representative and 02 Libras Interpreters and Translators participated in the research. Interviews, observations (record in a field diary) and conversation circles were used for data collection. The analysis of the data was made through Content Analysis with the obtaining of 03. The categories obtained indicate that the process of inclusion in that Institute has started and is underway (even if in an incipient way) but still needs adjustments and repairs for the its strengthening through the transformation of inclusive or partial actions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Linguagens
Linguagens
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/976
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e021.id976
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/976
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e021.id976
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/976/467
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): January to April 2021; e021
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Enero a Abril de 2021; e021
Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e021
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725513023488