From school to zoo: interdisciplinarity inside and outside the classroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Elias, Marcelo Alberto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gorla, Grasielle Cristina dos Santos Lembi, Oliveira, Adeilson Moizés de, Mendonça, Heitor Luciano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1490
Resumo: The present work aimed to investigate the interdisciplinary practice in a technical course in buildings integrated to high school. Thus, for the study, the curricular components of biology and technical project were chosen, thus uniting a component from the professional technical area and another from the area of general training. The interdisciplinary intervention took place in two quarters in the form of a project and also involved the participation of academics from two higher education courses. As an interdisciplinary product, the students carried out a technical visit and, after this visit, they prepared proposals for readjusting the animal enclosures of a zoo in the southern region of the country. The research results were produced from the content analysis and showed that interdisciplinarity has great potential for the meaning of concepts on the part of students, but the planning and teaching organization represent a great challenge for the consolidation of this practice in the school space.
id IFMT_23f3918e4c40ce6d643d5016b1ef8fbd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1490
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling From school to zoo: interdisciplinarity inside and outside the classroomDe la escuela al zoológico: interdisciplinariedad dentro y fuera del aulaDa escola para o Zoológico: a interdisciplinaridade dentro e fora da sala de aulaBuildings. Professional education. Biology Teaching. Technical project.Edificios. Educación profesional. Enseñanza de la Biología. Proyecto técnico.Edificações. Educação profissional. Ensino de Biologia. Projeto técnico.The present work aimed to investigate the interdisciplinary practice in a technical course in buildings integrated to high school. Thus, for the study, the curricular components of biology and technical project were chosen, thus uniting a component from the professional technical area and another from the area of general training. The interdisciplinary intervention took place in two quarters in the form of a project and also involved the participation of academics from two higher education courses. As an interdisciplinary product, the students carried out a technical visit and, after this visit, they prepared proposals for readjusting the animal enclosures of a zoo in the southern region of the country. The research results were produced from the content analysis and showed that interdisciplinarity has great potential for the meaning of concepts on the part of students, but the planning and teaching organization represent a great challenge for the consolidation of this practice in the school space.El presente trabajo tuvo como objetivo investigar la práctica interdisciplinaria en un curso técnico en edificaciones integrado al bachillerato. Así, para el estudio se escogieron los componentes curriculares de biología y proyecto técnico, uniéndose así un componente del área técnico profesional y otro del área de formación general. La intervención interdisciplinaria se realizó en dos cuatrimestres, en forma de proyecto, y contó también con la participación de académicos de dos cursos de educación superior. Como producto interdisciplinario, los estudiantes realizaron una visita técnica y, luego de esta visita, elaboraron propuestas para la readecuación de los recintos de animales de un zoológico en la región sur del país. Los resultados de la investigación se produjeron a partir del análisis de contenido y mostraron que la interdisciplinariedad tiene un gran potencial para la significación de conceptos por parte de los estudiantes, pero la planificación y organización de la enseñanza representan un gran desafío para la consolidación de esta práctica en el espacio escolar.O presente trabalho objetivou investigar a prática interdisciplinar em um curso técnico em edificações integrado ao ensino médio. Assim, para o estudo foram escolhidos os componentes curriculares de biologia e projeto técnico, unindo, dessa forma, um componente da área técnica profissional e outro da área de formação geral. A intervenção interdisciplinar, aconteceu em dois bimestres, na forma de projeto, e envolveu ainda a participação de acadêmicos de dois cursos superiores. Como produto interdisciplinar, os estudantes realizaram uma visita técnica e, posteriormente a essa visita, elaboraram propostas de readequações em recintos dos animais de um zoológico na região sul do país. Os resultados da pesquisa foram produzidos a partir da análise de conteúdo e demostraram que a interdisciplinaridade apresenta grande potencial para a significação de conceitos por parte dos estudantes, porém o planejamento e organização docente representam um grande desafio para a consolidação dessa prática no espaço escolar.Revista Prática Docente2022-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/149010.23926/RPD.2022.v7.n3.e22065.id1490Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22065Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22065Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220652526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1490/691Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessElias, Marcelo AlbertoGorla, Grasielle Cristina dos Santos LembiOliveira, Adeilson Moizés deMendonça, Heitor Luciano2022-12-09T14:51:05Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1490Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-09T14:51:05Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv From school to zoo: interdisciplinarity inside and outside the classroom
De la escuela al zoológico: interdisciplinariedad dentro y fuera del aula
Da escola para o Zoológico: a interdisciplinaridade dentro e fora da sala de aula
title From school to zoo: interdisciplinarity inside and outside the classroom
spellingShingle From school to zoo: interdisciplinarity inside and outside the classroom
Elias, Marcelo Alberto
Buildings. Professional education. Biology Teaching. Technical project.
Edificios. Educación profesional. Enseñanza de la Biología. Proyecto técnico.
Edificações. Educação profissional. Ensino de Biologia. Projeto técnico.
title_short From school to zoo: interdisciplinarity inside and outside the classroom
title_full From school to zoo: interdisciplinarity inside and outside the classroom
title_fullStr From school to zoo: interdisciplinarity inside and outside the classroom
title_full_unstemmed From school to zoo: interdisciplinarity inside and outside the classroom
title_sort From school to zoo: interdisciplinarity inside and outside the classroom
author Elias, Marcelo Alberto
author_facet Elias, Marcelo Alberto
Gorla, Grasielle Cristina dos Santos Lembi
Oliveira, Adeilson Moizés de
Mendonça, Heitor Luciano
author_role author
author2 Gorla, Grasielle Cristina dos Santos Lembi
Oliveira, Adeilson Moizés de
Mendonça, Heitor Luciano
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Elias, Marcelo Alberto
Gorla, Grasielle Cristina dos Santos Lembi
Oliveira, Adeilson Moizés de
Mendonça, Heitor Luciano
dc.subject.por.fl_str_mv Buildings. Professional education. Biology Teaching. Technical project.
Edificios. Educación profesional. Enseñanza de la Biología. Proyecto técnico.
Edificações. Educação profissional. Ensino de Biologia. Projeto técnico.
topic Buildings. Professional education. Biology Teaching. Technical project.
Edificios. Educación profesional. Enseñanza de la Biología. Proyecto técnico.
Edificações. Educação profissional. Ensino de Biologia. Projeto técnico.
description The present work aimed to investigate the interdisciplinary practice in a technical course in buildings integrated to high school. Thus, for the study, the curricular components of biology and technical project were chosen, thus uniting a component from the professional technical area and another from the area of general training. The interdisciplinary intervention took place in two quarters in the form of a project and also involved the participation of academics from two higher education courses. As an interdisciplinary product, the students carried out a technical visit and, after this visit, they prepared proposals for readjusting the animal enclosures of a zoo in the southern region of the country. The research results were produced from the content analysis and showed that interdisciplinarity has great potential for the meaning of concepts on the part of students, but the planning and teaching organization represent a great challenge for the consolidation of this practice in the school space.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1490
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22065.id1490
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1490
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22065.id1490
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1490/691
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22065
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22065
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22065
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726317281280