ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antunes, Marcelo Moreira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pinto, Luiz Felipe Machado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/147
Resumo: Courses aimed at continuing education, in school physical education, have a lower offer when compared to the areas of physical preparation. When it comes to special physical education, this number is even lower. In order to verify the repercussion of this scenario, the objective of the present study is to analyze the characteristics of the continuing education of teachers of the basic education network in the city of Rio de Janeiro, especially the knowledge about teaching for PCDs. A structured questionnaire was applied that allowed to carry out a mapping of the continuing education of teachers who work in basic education in the city. Among the results, it was found that 27.3% of the sample had post graduate courses in the school area and only 6.8% in the area of adapted physical education. The data reveal the need to rethink the supply and demand strategies for specialization courses, especially for the care of PWDs at school.
id IFMT_2ac259611b53301de3a21954b353a185
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/147
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERSLA EDUCACIÓN FÍSICA ADAPTADA: UNA REALIDAD LEJANA EM LA FORMACIÓN CONTINUA DEL PROFESORADOEDUCAÇÃO FÍSICA ADAPTADA: UMA REALIDADE DISTANTE NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE DOCENTESEducação FísicaEducação continuadaPCDEducação Física adaptadaPhysical educationContinuing educationPWDAdapted physical educationEducación físicaEducación contínuaPCDEducación física adaptadaCourses aimed at continuing education, in school physical education, have a lower offer when compared to the areas of physical preparation. When it comes to special physical education, this number is even lower. In order to verify the repercussion of this scenario, the objective of the present study is to analyze the characteristics of the continuing education of teachers of the basic education network in the city of Rio de Janeiro, especially the knowledge about teaching for PCDs. A structured questionnaire was applied that allowed to carry out a mapping of the continuing education of teachers who work in basic education in the city. Among the results, it was found that 27.3% of the sample had post graduate courses in the school area and only 6.8% in the area of adapted physical education. The data reveal the need to rethink the supply and demand strategies for specialization courses, especially for the care of PWDs at school.Los cursos destinados a la educación continua, en la Educación Física Escolar, tienen una oferta menor cuando se comparan con las áreas de preparación física. Cuando se trata de Educación Física especial, este número es aún más bajo. Para verificar la repercusión de este escenario, el objetivo del presente estudio es analizar las características de la formación permanente de los docentes de lared de educación básica en la ciudad de Río de Janeiro, especialmente el conocimiento sobre la enseñanza de los PCD. Se aplicó un cuestionario estructurado que permitió realizar un mapeo de la formación continua de los docentes que se desempeñan en la educación básica de la ciudad. Entre los resultados se encontró que el 27,3% de la muestra contaba con pos gradosen el área escolar y solo el 6,8% en el área de Educación Física adaptada. Los datos revelan la necesidad de repensar las estrategias de oferta y demanda de cursos de especialización, especialmente para la atención de las PCD en la escuela.Cursos voltados à educação continuada, na Educação Física escolar, apresentam menor oferta quando comparados às áreas de preparação física. Quando se trata da Educação Física Especial, este número é ainda menor. A fim de verificar a repercussão deste cenário, o objetivo do presente estudo é analisar as características da formação continuada de professores da rede básica de ensino na cidade do Rio de Janeiro, em especial ao conhecimento sobre a docência para PCDs. Foi aplicado questionário estruturado, que permitiu realizar um mapeamento da formação continuada de professores que atuam na Educação Básica na cidade. Dentre os resultados, verificou-se que 27,3% da amostra detinham cursos de pós-graduação na área escolar e apenas 6,8% na área de Educação Física adaptada. Os dados revelam a necessidade de repensar as estratégias de oferta e demanda de cursos de especialização, em especial o atendimento de PCDs na escola.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/14710.23926/RPD.2023.v8.n1.e23002.id1691Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23002Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23002Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230022526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/147/139Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAntunes, Marcelo MoreiraPinto, Luiz Felipe Machado2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/147Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
LA EDUCACIÓN FÍSICA ADAPTADA: UNA REALIDAD LEJANA EM LA FORMACIÓN CONTINUA DEL PROFESORADO
EDUCAÇÃO FÍSICA ADAPTADA: UMA REALIDADE DISTANTE NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE DOCENTES
title ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
spellingShingle ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
Antunes, Marcelo Moreira
Educação Física
Educação continuada
PCD
Educação Física adaptada
Physical education
Continuing education
PWD
Adapted physical education
Educación física
Educación contínua
PCD
Educación física adaptada
title_short ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
title_full ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
title_fullStr ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
title_full_unstemmed ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
title_sort ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
author Antunes, Marcelo Moreira
author_facet Antunes, Marcelo Moreira
Pinto, Luiz Felipe Machado
author_role author
author2 Pinto, Luiz Felipe Machado
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Antunes, Marcelo Moreira
Pinto, Luiz Felipe Machado
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física
Educação continuada
PCD
Educação Física adaptada
Physical education
Continuing education
PWD
Adapted physical education
Educación física
Educación contínua
PCD
Educación física adaptada
topic Educação Física
Educação continuada
PCD
Educação Física adaptada
Physical education
Continuing education
PWD
Adapted physical education
Educación física
Educación contínua
PCD
Educación física adaptada
description Courses aimed at continuing education, in school physical education, have a lower offer when compared to the areas of physical preparation. When it comes to special physical education, this number is even lower. In order to verify the repercussion of this scenario, the objective of the present study is to analyze the characteristics of the continuing education of teachers of the basic education network in the city of Rio de Janeiro, especially the knowledge about teaching for PCDs. A structured questionnaire was applied that allowed to carry out a mapping of the continuing education of teachers who work in basic education in the city. Among the results, it was found that 27.3% of the sample had post graduate courses in the school area and only 6.8% in the area of adapted physical education. The data reveal the need to rethink the supply and demand strategies for specialization courses, especially for the care of PWDs at school.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Languages
Lenguas
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/147
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23002.id1691
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/147
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23002.id1691
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/147/139
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23002
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23002
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23002
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939608457216