ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/147 |
Resumo: | Courses aimed at continuing education, in school physical education, have a lower offer when compared to the areas of physical preparation. When it comes to special physical education, this number is even lower. In order to verify the repercussion of this scenario, the objective of the present study is to analyze the characteristics of the continuing education of teachers of the basic education network in the city of Rio de Janeiro, especially the knowledge about teaching for PCDs. A structured questionnaire was applied that allowed to carry out a mapping of the continuing education of teachers who work in basic education in the city. Among the results, it was found that 27.3% of the sample had post graduate courses in the school area and only 6.8% in the area of adapted physical education. The data reveal the need to rethink the supply and demand strategies for specialization courses, especially for the care of PWDs at school. |
id |
IFMT_2ac259611b53301de3a21954b353a185 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/147 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERSLA EDUCACIÓN FÍSICA ADAPTADA: UNA REALIDAD LEJANA EM LA FORMACIÓN CONTINUA DEL PROFESORADOEDUCAÇÃO FÍSICA ADAPTADA: UMA REALIDADE DISTANTE NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE DOCENTESEducação FísicaEducação continuadaPCDEducação Física adaptadaPhysical educationContinuing educationPWDAdapted physical educationEducación físicaEducación contínuaPCDEducación física adaptadaCourses aimed at continuing education, in school physical education, have a lower offer when compared to the areas of physical preparation. When it comes to special physical education, this number is even lower. In order to verify the repercussion of this scenario, the objective of the present study is to analyze the characteristics of the continuing education of teachers of the basic education network in the city of Rio de Janeiro, especially the knowledge about teaching for PCDs. A structured questionnaire was applied that allowed to carry out a mapping of the continuing education of teachers who work in basic education in the city. Among the results, it was found that 27.3% of the sample had post graduate courses in the school area and only 6.8% in the area of adapted physical education. The data reveal the need to rethink the supply and demand strategies for specialization courses, especially for the care of PWDs at school.Los cursos destinados a la educación continua, en la Educación Física Escolar, tienen una oferta menor cuando se comparan con las áreas de preparación física. Cuando se trata de Educación Física especial, este número es aún más bajo. Para verificar la repercusión de este escenario, el objetivo del presente estudio es analizar las características de la formación permanente de los docentes de lared de educación básica en la ciudad de Río de Janeiro, especialmente el conocimiento sobre la enseñanza de los PCD. Se aplicó un cuestionario estructurado que permitió realizar un mapeo de la formación continua de los docentes que se desempeñan en la educación básica de la ciudad. Entre los resultados se encontró que el 27,3% de la muestra contaba con pos gradosen el área escolar y solo el 6,8% en el área de Educación Física adaptada. Los datos revelan la necesidad de repensar las estrategias de oferta y demanda de cursos de especialización, especialmente para la atención de las PCD en la escuela.Cursos voltados à educação continuada, na Educação Física escolar, apresentam menor oferta quando comparados às áreas de preparação física. Quando se trata da Educação Física Especial, este número é ainda menor. A fim de verificar a repercussão deste cenário, o objetivo do presente estudo é analisar as características da formação continuada de professores da rede básica de ensino na cidade do Rio de Janeiro, em especial ao conhecimento sobre a docência para PCDs. Foi aplicado questionário estruturado, que permitiu realizar um mapeamento da formação continuada de professores que atuam na Educação Básica na cidade. Dentre os resultados, verificou-se que 27,3% da amostra detinham cursos de pós-graduação na área escolar e apenas 6,8% na área de Educação Física adaptada. Os dados revelam a necessidade de repensar as estratégias de oferta e demanda de cursos de especialização, em especial o atendimento de PCDs na escola.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/14710.23926/RPD.2023.v8.n1.e23002.id1691Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23002Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23002Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230022526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/147/139Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAntunes, Marcelo MoreiraPinto, Luiz Felipe Machado2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/147Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS LA EDUCACIÓN FÍSICA ADAPTADA: UNA REALIDAD LEJANA EM LA FORMACIÓN CONTINUA DEL PROFESORADO EDUCAÇÃO FÍSICA ADAPTADA: UMA REALIDADE DISTANTE NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE DOCENTES |
title |
ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS |
spellingShingle |
ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS Antunes, Marcelo Moreira Educação Física Educação continuada PCD Educação Física adaptada Physical education Continuing education PWD Adapted physical education Educación física Educación contínua PCD Educación física adaptada |
title_short |
ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS |
title_full |
ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS |
title_fullStr |
ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS |
title_full_unstemmed |
ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS |
title_sort |
ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: A DISTANT REALITY IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS |
author |
Antunes, Marcelo Moreira |
author_facet |
Antunes, Marcelo Moreira Pinto, Luiz Felipe Machado |
author_role |
author |
author2 |
Pinto, Luiz Felipe Machado |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Antunes, Marcelo Moreira Pinto, Luiz Felipe Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física Educação continuada PCD Educação Física adaptada Physical education Continuing education PWD Adapted physical education Educación física Educación contínua PCD Educación física adaptada |
topic |
Educação Física Educação continuada PCD Educação Física adaptada Physical education Continuing education PWD Adapted physical education Educación física Educación contínua PCD Educación física adaptada |
description |
Courses aimed at continuing education, in school physical education, have a lower offer when compared to the areas of physical preparation. When it comes to special physical education, this number is even lower. In order to verify the repercussion of this scenario, the objective of the present study is to analyze the characteristics of the continuing education of teachers of the basic education network in the city of Rio de Janeiro, especially the knowledge about teaching for PCDs. A structured questionnaire was applied that allowed to carry out a mapping of the continuing education of teachers who work in basic education in the city. Among the results, it was found that 27.3% of the sample had post graduate courses in the school area and only 6.8% in the area of adapted physical education. The data reveal the need to rethink the supply and demand strategies for specialization courses, especially for the care of PWDs at school. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Languages Lenguas Linguagens |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/147 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23002.id1691 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/147 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23002.id1691 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/147/139 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23002 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23002 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23002 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939608457216 |