RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cristina Alves Matni, Renata
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Franco de Sá, Pedro, Lourdes Silva Santos, Maria de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/419
Resumo: This work presents the results of a research that aimed to obtain information about the students' attitudes towards Mathematics from studies already carried out from 1996-2016. The information was obtained from the analysis of Brazilian works on attitudes towards Mathematics. Mathematics Education and Education works were analyzed, in a total of 18 studies. The analysis of the works indicated that when students understand the subject, develop self-esteem and have a healthy relationship with the teacher, most of them present favorable attitudes towards the discipline. It was concluded that of the students who participated in the researches analyzed, the majority had a predominance of positive feelings in relation to Mathematics, contrary to common sense on the subject, and that negative attitudes increase in frequency with the advance of schooling and age.
id IFMT_3ab5e4f1d6391f68ec6355ce7d2d8ff4
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/419
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICSRESULTADOS DE ESTUDOS BRASILEIROS DE 1996-2016 SOBRE ATITUDES DE ESTUDANTES EM RELAÇÃO À MATEMÁTICAEducação MatemáticaAtitudes em Relação à MatemáticaSentimento em Relação à MatemáticaMathematical EducationAttitudes in relation to MathematicsFeelings in relation on MathematicsThis work presents the results of a research that aimed to obtain information about the students' attitudes towards Mathematics from studies already carried out from 1996-2016. The information was obtained from the analysis of Brazilian works on attitudes towards Mathematics. Mathematics Education and Education works were analyzed, in a total of 18 studies. The analysis of the works indicated that when students understand the subject, develop self-esteem and have a healthy relationship with the teacher, most of them present favorable attitudes towards the discipline. It was concluded that of the students who participated in the researches analyzed, the majority had a predominance of positive feelings in relation to Mathematics, contrary to common sense on the subject, and that negative attitudes increase in frequency with the advance of schooling and age.Este trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa que objetivou obter informações sobre as atitudes de estudantes em relação à Matemática a partir de estudos já realizados do período 1996-2016. As informações foram obtidas a partir da análise de trabalhos brasileiros sobre atitudes em relação à Matemática. Foram analisados trabalhos de Educação e Educação Matemática, em um total de 18 estudos. A análise dos trabalhos indicou que quando os estudantes compreendem o assunto, desenvolvem autoestima e tem um convívio saudável com o professor, a maior parte apresenta atitudes favoráveis em relação à disciplina. Concluiu-se que dos estudantes que participaram das pesquisas analisadas a maioria apresentou predominância de sentimento positivo em relação à Matemática, contrariando o senso comum sobre o tema, e que as atitudes negativas aumentam de frequência com o avanço da escolaridade e idade.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/41910.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1547-1567.id857Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1547-1567Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1547-1567Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1547-15672526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/419/410Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Cristina Alves Matni, RenataFranco de Sá, Pedro Lourdes Silva Santos, Maria de2023-05-28T18:50:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/419Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T18:50:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS
RESULTADOS DE ESTUDOS BRASILEIROS DE 1996-2016 SOBRE ATITUDES DE ESTUDANTES EM RELAÇÃO À MATEMÁTICA
title RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS
spellingShingle RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS
Cristina Alves Matni, Renata
Educação Matemática
Atitudes em Relação à Matemática
Sentimento em Relação à Matemática
Mathematical Education
Attitudes in relation to Mathematics
Feelings in relation on Mathematics
title_short RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS
title_full RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS
title_fullStr RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS
title_full_unstemmed RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS
title_sort RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS
author Cristina Alves Matni, Renata
author_facet Cristina Alves Matni, Renata
Franco de Sá, Pedro
Lourdes Silva Santos, Maria de
author_role author
author2 Franco de Sá, Pedro
Lourdes Silva Santos, Maria de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cristina Alves Matni, Renata
Franco de Sá, Pedro
Lourdes Silva Santos, Maria de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Atitudes em Relação à Matemática
Sentimento em Relação à Matemática
Mathematical Education
Attitudes in relation to Mathematics
Feelings in relation on Mathematics
topic Educação Matemática
Atitudes em Relação à Matemática
Sentimento em Relação à Matemática
Mathematical Education
Attitudes in relation to Mathematics
Feelings in relation on Mathematics
description This work presents the results of a research that aimed to obtain information about the students' attitudes towards Mathematics from studies already carried out from 1996-2016. The information was obtained from the analysis of Brazilian works on attitudes towards Mathematics. Mathematics Education and Education works were analyzed, in a total of 18 studies. The analysis of the works indicated that when students understand the subject, develop self-esteem and have a healthy relationship with the teacher, most of them present favorable attitudes towards the discipline. It was concluded that of the students who participated in the researches analyzed, the majority had a predominance of positive feelings in relation to Mathematics, contrary to common sense on the subject, and that negative attitudes increase in frequency with the advance of schooling and age.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/419
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1547-1567.id857
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/419
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1547-1567.id857
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/419/410
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1547-1567
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1547-1567
Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1547-1567
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943238627328