RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/419 |
Resumo: | This work presents the results of a research that aimed to obtain information about the students' attitudes towards Mathematics from studies already carried out from 1996-2016. The information was obtained from the analysis of Brazilian works on attitudes towards Mathematics. Mathematics Education and Education works were analyzed, in a total of 18 studies. The analysis of the works indicated that when students understand the subject, develop self-esteem and have a healthy relationship with the teacher, most of them present favorable attitudes towards the discipline. It was concluded that of the students who participated in the researches analyzed, the majority had a predominance of positive feelings in relation to Mathematics, contrary to common sense on the subject, and that negative attitudes increase in frequency with the advance of schooling and age. |
id |
IFMT_3ab5e4f1d6391f68ec6355ce7d2d8ff4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/419 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICSRESULTADOS DE ESTUDOS BRASILEIROS DE 1996-2016 SOBRE ATITUDES DE ESTUDANTES EM RELAÇÃO À MATEMÁTICAEducação MatemáticaAtitudes em Relação à MatemáticaSentimento em Relação à MatemáticaMathematical EducationAttitudes in relation to MathematicsFeelings in relation on MathematicsThis work presents the results of a research that aimed to obtain information about the students' attitudes towards Mathematics from studies already carried out from 1996-2016. The information was obtained from the analysis of Brazilian works on attitudes towards Mathematics. Mathematics Education and Education works were analyzed, in a total of 18 studies. The analysis of the works indicated that when students understand the subject, develop self-esteem and have a healthy relationship with the teacher, most of them present favorable attitudes towards the discipline. It was concluded that of the students who participated in the researches analyzed, the majority had a predominance of positive feelings in relation to Mathematics, contrary to common sense on the subject, and that negative attitudes increase in frequency with the advance of schooling and age.Este trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa que objetivou obter informações sobre as atitudes de estudantes em relação à Matemática a partir de estudos já realizados do período 1996-2016. As informações foram obtidas a partir da análise de trabalhos brasileiros sobre atitudes em relação à Matemática. Foram analisados trabalhos de Educação e Educação Matemática, em um total de 18 estudos. A análise dos trabalhos indicou que quando os estudantes compreendem o assunto, desenvolvem autoestima e tem um convívio saudável com o professor, a maior parte apresenta atitudes favoráveis em relação à disciplina. Concluiu-se que dos estudantes que participaram das pesquisas analisadas a maioria apresentou predominância de sentimento positivo em relação à Matemática, contrariando o senso comum sobre o tema, e que as atitudes negativas aumentam de frequência com o avanço da escolaridade e idade.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/41910.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1547-1567.id857Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1547-1567Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1547-1567Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1547-15672526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/419/410Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Cristina Alves Matni, RenataFranco de Sá, Pedro Lourdes Silva Santos, Maria de2023-05-28T18:50:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/419Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T18:50:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS RESULTADOS DE ESTUDOS BRASILEIROS DE 1996-2016 SOBRE ATITUDES DE ESTUDANTES EM RELAÇÃO À MATEMÁTICA |
title |
RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS |
spellingShingle |
RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS Cristina Alves Matni, Renata Educação Matemática Atitudes em Relação à Matemática Sentimento em Relação à Matemática Mathematical Education Attitudes in relation to Mathematics Feelings in relation on Mathematics |
title_short |
RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS |
title_full |
RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS |
title_fullStr |
RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS |
title_full_unstemmed |
RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS |
title_sort |
RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS |
author |
Cristina Alves Matni, Renata |
author_facet |
Cristina Alves Matni, Renata Franco de Sá, Pedro Lourdes Silva Santos, Maria de |
author_role |
author |
author2 |
Franco de Sá, Pedro Lourdes Silva Santos, Maria de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cristina Alves Matni, Renata Franco de Sá, Pedro Lourdes Silva Santos, Maria de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Atitudes em Relação à Matemática Sentimento em Relação à Matemática Mathematical Education Attitudes in relation to Mathematics Feelings in relation on Mathematics |
topic |
Educação Matemática Atitudes em Relação à Matemática Sentimento em Relação à Matemática Mathematical Education Attitudes in relation to Mathematics Feelings in relation on Mathematics |
description |
This work presents the results of a research that aimed to obtain information about the students' attitudes towards Mathematics from studies already carried out from 1996-2016. The information was obtained from the analysis of Brazilian works on attitudes towards Mathematics. Mathematics Education and Education works were analyzed, in a total of 18 studies. The analysis of the works indicated that when students understand the subject, develop self-esteem and have a healthy relationship with the teacher, most of them present favorable attitudes towards the discipline. It was concluded that of the students who participated in the researches analyzed, the majority had a predominance of positive feelings in relation to Mathematics, contrary to common sense on the subject, and that negative attitudes increase in frequency with the advance of schooling and age. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/419 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1547-1567.id857 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/419 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1547-1567.id857 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/419/410 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1547-1567 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1547-1567 Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1547-1567 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943238627328 |