ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1070 |
Resumo: | This work aims to investigate the communication of science in the animated series Peixonauta. To this end, a documentary analysis of 27 episodes of the second season of the series was carried out. Based on the conception of science, activity of scientists and conception of childhood, it became evident that, although it is not produced for school purposes, the objectives of this animation are educational and follow a trend that is, to some extent, close to school conceptions of science. Although the life of animals is an aspect that is overexploited in these materials, information about animals that are close to children is infrequent in animation. The importance of this animation is reiterated as a possibility of promoting the language of scientific dissemination for children. |
id |
IFMT_55fcacd0c79985fbb54ba9ed5c96c059 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1070 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIESLA ANIMACIÓN ES PARA PECES: EL GÉNERO DE LA COMUNICACIÓN CIENTÍFICA EN LA SERIE PEIXONAUTAA ANIMAÇÃO ESTÁ PARA PEIXE: O GÊNERO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA NA SÉRIE PEIXONAUTAAnimaçãoDivulgação CientíficaInfânciaAnimationScientific divulgationChildhoodAnimaciónDivulgación científicaInfanciaThis work aims to investigate the communication of science in the animated series Peixonauta. To this end, a documentary analysis of 27 episodes of the second season of the series was carried out. Based on the conception of science, activity of scientists and conception of childhood, it became evident that, although it is not produced for school purposes, the objectives of this animation are educational and follow a trend that is, to some extent, close to school conceptions of science. Although the life of animals is an aspect that is overexploited in these materials, information about animals that are close to children is infrequent in animation. The importance of this animation is reiterated as a possibility of promoting the language of scientific dissemination for children.Este trabajo tiene como objetivo investigar la comunicación de la ciencia en la serie animada Peixonauta. Para ello, se realizó un análisis documental de 27 episodios de la segunda temporada de la serie. A partir de la concepción de la ciencia, la actividad de los científicos y la concepción de la infancia, se hizo evidente que, si bien no se produce con fines escolares, los objetivos de esta animación son educativos y siguen una tendencia, en cierta medida, cercana a la escuela. concepciones de la ciencia. Si bien la vida de los animales es un aspecto sobreexplotado en estos materiales, la información sobre animales cercanos a los niños es poco frecuente en la animación. Se reitera la importancia de esta animación como posibilidad de promover el lenguaje de divulgación científica para los niños.Este trabalho tem como objetivo investigar a comunicação da ciência na série animada Peixonauta. Para tanto, foi realizada uma análise documental de 27 episódios da segunda temporada da série. Baseado na concepção de ciência, atividade dos cientistas e concepção de infância evidenciou-se que, embora não seja produzido para fins escolares, os objetivos dessa animação são educacionais e seguem a uma tendência que se aproxima, em alguma medida, de concepções escolares de ciência. Embora a vida dos animais seja um aspecto excessivamente explorado nesses materiais, informações sobre os bichos que estão próximos às crianças são pouco frequentes na animação. Reitera-se a importância dessa animação como possibilidade de promoção da linguagem de divulgação científica para crianças.Revista Prática Docente2021-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/107010.23926/RPD.2021.v6.n2.e043.id1070Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e043Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e043Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0432526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1070/514Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCâmara, Yara MoreiraAlmeida, Sheila Alves de2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1070Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES LA ANIMACIÓN ES PARA PECES: EL GÉNERO DE LA COMUNICACIÓN CIENTÍFICA EN LA SERIE PEIXONAUTA A ANIMAÇÃO ESTÁ PARA PEIXE: O GÊNERO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA NA SÉRIE PEIXONAUTA |
title |
ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES |
spellingShingle |
ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES Câmara, Yara Moreira Animação Divulgação Científica Infância Animation Scientific divulgation Childhood Animación Divulgación científica Infancia |
title_short |
ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES |
title_full |
ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES |
title_fullStr |
ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES |
title_full_unstemmed |
ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES |
title_sort |
ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES |
author |
Câmara, Yara Moreira |
author_facet |
Câmara, Yara Moreira Almeida, Sheila Alves de |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Sheila Alves de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Câmara, Yara Moreira Almeida, Sheila Alves de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Animação Divulgação Científica Infância Animation Scientific divulgation Childhood Animación Divulgación científica Infancia |
topic |
Animação Divulgação Científica Infância Animation Scientific divulgation Childhood Animación Divulgación científica Infancia |
description |
This work aims to investigate the communication of science in the animated series Peixonauta. To this end, a documentary analysis of 27 episodes of the second season of the series was carried out. Based on the conception of science, activity of scientists and conception of childhood, it became evident that, although it is not produced for school purposes, the objectives of this animation are educational and follow a trend that is, to some extent, close to school conceptions of science. Although the life of animals is an aspect that is overexploited in these materials, information about animals that are close to children is infrequent in animation. The importance of this animation is reiterated as a possibility of promoting the language of scientific dissemination for children. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1070 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e043.id1070 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1070 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e043.id1070 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1070/514 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e043 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e043 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e043 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205725592715264 |