Geometric Racing game: an experience report on a proposal for teaching geometry in a 6th grade class

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dornelles, Deise Cristina Noronha
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Figueiredo, Juliana Dacyelles Santos, Trevisan, Andreia Cristina Rodrigues, Trevisan, Eberson Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1520
Resumo: In this report, we seek to present the development of a proposal for the teaching of geometry, carried out from the analysis of didactic material, instigated in a discipline of the Graduate Program in Teaching Natural Sciences and Mathematics at UFMT – Sinop. The analyzed material is configured as a teaching material intended for the 6th year of Elementary School, and the analysis was based on Bardin's Content Analysis (2011). After this process, a game was developed, entitled Geometric Race, in order to complement the didactic material used in the classroom. The developed game is configured as a training game, following the classification proposed by Lara (2003). In this experience report, we present the proposal developed, as well as encourage the need to seek alternatives, as well as the game, to complement teaching materials, aiming to effectively develop the teaching of mathematics.
id IFMT_6ba8de8a5987342de6ba49bd17f398cb
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1520
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Geometric Racing game: an experience report on a proposal for teaching geometry in a 6th grade classJuego de Carreras Geometricas: un relato de experiencia sobre una propuesta para la enseñanza de la geometría en una clase de sexto gradoJogo Corrida Geométrica: um relato de experiência sobre uma proposta para o ensino de geometria em uma turma de 6º anoElementary SchoolTextbookGeometryGamesEnseñanza fundamentalLibro de textoGeometríaJuegosEnsino fundamentalLivro didáticoGeometriaJogosIn this report, we seek to present the development of a proposal for the teaching of geometry, carried out from the analysis of didactic material, instigated in a discipline of the Graduate Program in Teaching Natural Sciences and Mathematics at UFMT – Sinop. The analyzed material is configured as a teaching material intended for the 6th year of Elementary School, and the analysis was based on Bardin's Content Analysis (2011). After this process, a game was developed, entitled Geometric Race, in order to complement the didactic material used in the classroom. The developed game is configured as a training game, following the classification proposed by Lara (2003). In this experience report, we present the proposal developed, as well as encourage the need to seek alternatives, as well as the game, to complement teaching materials, aiming to effectively develop the teaching of mathematics.En este informe buscamos presentar el desarrollo de una propuesta para la enseñanza de la geometría, realizada a partir del análisis de material didáctico, planteado en una asignatura del Programa de Posgrado en Enseñanza de Ciencias Naturales y Matemáticas de la UFMT – Sinop. El material analizado se configura como un cuadernillo destinado al sexto año de primaria y el análisis se basó en el Análisis de Contenido de Bardin (2011). Luego de este proceso, se elaboró un juego, denominado Carrera Geométrica, con el fin de complementar el material didáctico utilizado en el aula. El juego desarrollado se configura como un juego de entrenamiento, siguiendo la clasificación propuesta por Lara (2003). En este relato de experiencia, presentamos la propuesta desarrollada, así como incentivamos la necesidad de buscar alternativas, así como el juego, para complementar los materiales didácticos, con el objetivo de desarrollar efectivamente la enseñanza de las matemáticas.Neste relato, buscamos apresentar o desenvolvimento de uma proposta para o ensino de geometria, realizada a partir da análise de material didático, suscitado em uma disciplina do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática da UFMT – Sinop. O material analisado configura-se como uma apostila destinada ao 6º ano do Ensino Fundamental e a análise deu-se por meio da Análise de Conteúdo de Bardin (2011). Após esse processo, foi desenvolvido um jogo, intitulado Corrida Geométrica, no intuito de complementar o material didático utilizado em sala de aula. O jogo desenvolvido configura-se como de treinamento, seguindo a classificação proposta por Lara (2003). Neste relato de experiência, apresentamos a proposta desenvolvida, bem como fomentamos a necessidade de buscarmos alternativas, assim como o jogo, para a complementação de materiais didáticos, visando, com isso, desenvolver efetivamente o ensino de matemática.Revista Prática Docente2022-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/152010.23926/RPD.2022.v7.n3.e22081.id1520Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22081Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22081Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220812526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1520/722Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDornelles, Deise Cristina NoronhaFigueiredo, Juliana Dacyelles SantosTrevisan, Andreia Cristina RodriguesTrevisan, Eberson Paulo2022-12-09T14:51:05Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1520Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-09T14:51:05Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Geometric Racing game: an experience report on a proposal for teaching geometry in a 6th grade class
Juego de Carreras Geometricas: un relato de experiencia sobre una propuesta para la enseñanza de la geometría en una clase de sexto grado
Jogo Corrida Geométrica: um relato de experiência sobre uma proposta para o ensino de geometria em uma turma de 6º ano
title Geometric Racing game: an experience report on a proposal for teaching geometry in a 6th grade class
spellingShingle Geometric Racing game: an experience report on a proposal for teaching geometry in a 6th grade class
Dornelles, Deise Cristina Noronha
Elementary School
Textbook
Geometry
Games
Enseñanza fundamental
Libro de texto
Geometría
Juegos
Ensino fundamental
Livro didático
Geometria
Jogos
title_short Geometric Racing game: an experience report on a proposal for teaching geometry in a 6th grade class
title_full Geometric Racing game: an experience report on a proposal for teaching geometry in a 6th grade class
title_fullStr Geometric Racing game: an experience report on a proposal for teaching geometry in a 6th grade class
title_full_unstemmed Geometric Racing game: an experience report on a proposal for teaching geometry in a 6th grade class
title_sort Geometric Racing game: an experience report on a proposal for teaching geometry in a 6th grade class
author Dornelles, Deise Cristina Noronha
author_facet Dornelles, Deise Cristina Noronha
Figueiredo, Juliana Dacyelles Santos
Trevisan, Andreia Cristina Rodrigues
Trevisan, Eberson Paulo
author_role author
author2 Figueiredo, Juliana Dacyelles Santos
Trevisan, Andreia Cristina Rodrigues
Trevisan, Eberson Paulo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dornelles, Deise Cristina Noronha
Figueiredo, Juliana Dacyelles Santos
Trevisan, Andreia Cristina Rodrigues
Trevisan, Eberson Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv Elementary School
Textbook
Geometry
Games
Enseñanza fundamental
Libro de texto
Geometría
Juegos
Ensino fundamental
Livro didático
Geometria
Jogos
topic Elementary School
Textbook
Geometry
Games
Enseñanza fundamental
Libro de texto
Geometría
Juegos
Ensino fundamental
Livro didático
Geometria
Jogos
description In this report, we seek to present the development of a proposal for the teaching of geometry, carried out from the analysis of didactic material, instigated in a discipline of the Graduate Program in Teaching Natural Sciences and Mathematics at UFMT – Sinop. The analyzed material is configured as a teaching material intended for the 6th year of Elementary School, and the analysis was based on Bardin's Content Analysis (2011). After this process, a game was developed, entitled Geometric Race, in order to complement the didactic material used in the classroom. The developed game is configured as a training game, following the classification proposed by Lara (2003). In this experience report, we present the proposal developed, as well as encourage the need to seek alternatives, as well as the game, to complement teaching materials, aiming to effectively develop the teaching of mathematics.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Matemática
Matemática
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1520
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22081.id1520
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1520
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22081.id1520
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1520/722
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22081
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22081
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22081
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726335107072