Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana, Lucas Henrique
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Moita, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro, Lucas, Leandro Mário
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3674
Resumo: Computational Thinking has been attracting attention from many teachers and researchers, however, there is a lack of studies that articulate it with the variety of content taught in schools. Considering this scenario, this article aims to investigate the ‘Congruences game’ as a dialogue between geometry learning and computational thinking. This research focuses on a qualitative approach and has been applied to eight students from 8th grade of a public school at Campina Grande, Paraíba (Brazil). The results revealed students’ ability to develop different strategies to verify the congruence and non-congruence of triangles, wich can be associated with computational thinking abilities. They also pointed to the possibility of new studies about computational thinking and its associations with other scholar content.
id UCS-4_0d10e5e7c51a6d4442167b64b602bd77
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3674
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinkingJuego de las congruencias: un diálogo entre el aprendizaje de geometría y el pensamiento computacionalJogo das congruências: um diálogo entre a aprendizagem de geometria e o pensamento computacionalGeometriaPensamento ComputacionalCongruência de TriângulosJogosGeometryComputational ThinkingTriangles CongruenceGamesGeometríaPensamiento ComputacionalCongruencia de TriángulosJuegosComputational Thinking has been attracting attention from many teachers and researchers, however, there is a lack of studies that articulate it with the variety of content taught in schools. Considering this scenario, this article aims to investigate the ‘Congruences game’ as a dialogue between geometry learning and computational thinking. This research focuses on a qualitative approach and has been applied to eight students from 8th grade of a public school at Campina Grande, Paraíba (Brazil). The results revealed students’ ability to develop different strategies to verify the congruence and non-congruence of triangles, wich can be associated with computational thinking abilities. They also pointed to the possibility of new studies about computational thinking and its associations with other scholar content.El tema ‘Pensamiento Computacional’ ha atraído la atención de muchos profesores y pesquisidores, todavía, aún faltan estudios que lo articulen con los diferentes contenidos que se abordan en las escuelas. Ante este escenario, este artículo tiene por objetivo investigar el juego de las congruencias como una posibilidad de diálogo entre el aprendizaje de geometría y el pensamiento computacional. La investigación se desarrolló a través de un abordaje cualitativa y fue aplicada con ocho estudiantes de una escuela pública localizada en Campina Grande, Paraíba (Brasil), de escolaridad equivalente a educación secundaria obligatoria. Los resultados revelaron que los estudiantes consiguieron desenvolver diferentes estrategias para verificar la congruencia y la no congruencia de triángulos y que esas estrategias se conectaron con las habilidades del pensamiento computacional. Además, fue verificado que es posible desenvolver nuevos estudios sobre el pensamiento computacional y sus conexiones con otros contenidos escolares.O tema ‘pensamento computacional’ vem atraindo a atenção de muitos professores e pesquisadores, no entanto, ainda existe uma lacuna de estudos que o articulem com os diferentes conteúdos abordados nas escolas. Tendo em vista esse cenário, este artigo objetiva investigar o ‘Jogo das congruências’ como uma possibilidade de diálogo entre a aprendizagem de geometria e o pensamento computacional. A pesquisa foi desenvolvida sob uma abordagem qualitativa e aplicada com oito alunos do oitavo ano do Ensino Fundamental de uma escola pública localizada em Campina Grande - Paraíba. Os resultados revelaram que a turma foi capaz de desenvolver diferentes estratégias para verificar a congruência e a não congruência de triângulos e que essas estratégias apresentam conexões com as habilidades do Pensamento Computacional. Além disso, verificou-se que é possível desenvolver novos estudos sobre o Pensamento Computacional e suas associações com outros conteúdos escolares.Editora Cruzeiro do Sul2022-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/367410.26843/rencima.v13n5a20Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3674/1910https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessViana, Lucas HenriqueMoita, Filomena Maria Gonçalves da Silva CordeiroLucas, Leandro Mário2022-12-04T22:34:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3674Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-12-04T22:34:26Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking
Juego de las congruencias: un diálogo entre el aprendizaje de geometría y el pensamiento computacional
Jogo das congruências: um diálogo entre a aprendizagem de geometria e o pensamento computacional
title Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking
spellingShingle Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking
Viana, Lucas Henrique
Geometria
Pensamento Computacional
Congruência de Triângulos
Jogos
Geometry
Computational Thinking
Triangles Congruence
Games
Geometría
Pensamiento Computacional
Congruencia de Triángulos
Juegos
title_short Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking
title_full Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking
title_fullStr Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking
title_full_unstemmed Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking
title_sort Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking
author Viana, Lucas Henrique
author_facet Viana, Lucas Henrique
Moita, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro
Lucas, Leandro Mário
author_role author
author2 Moita, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro
Lucas, Leandro Mário
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana, Lucas Henrique
Moita, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro
Lucas, Leandro Mário
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria
Pensamento Computacional
Congruência de Triângulos
Jogos
Geometry
Computational Thinking
Triangles Congruence
Games
Geometría
Pensamiento Computacional
Congruencia de Triángulos
Juegos
topic Geometria
Pensamento Computacional
Congruência de Triângulos
Jogos
Geometry
Computational Thinking
Triangles Congruence
Games
Geometría
Pensamiento Computacional
Congruencia de Triángulos
Juegos
description Computational Thinking has been attracting attention from many teachers and researchers, however, there is a lack of studies that articulate it with the variety of content taught in schools. Considering this scenario, this article aims to investigate the ‘Congruences game’ as a dialogue between geometry learning and computational thinking. This research focuses on a qualitative approach and has been applied to eight students from 8th grade of a public school at Campina Grande, Paraíba (Brazil). The results revealed students’ ability to develop different strategies to verify the congruence and non-congruence of triangles, wich can be associated with computational thinking abilities. They also pointed to the possibility of new studies about computational thinking and its associations with other scholar content.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3674
10.26843/rencima.v13n5a20
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3674
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n5a20
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3674/1910
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-24
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133559574528