Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3674 |
Resumo: | Computational Thinking has been attracting attention from many teachers and researchers, however, there is a lack of studies that articulate it with the variety of content taught in schools. Considering this scenario, this article aims to investigate the ‘Congruences game’ as a dialogue between geometry learning and computational thinking. This research focuses on a qualitative approach and has been applied to eight students from 8th grade of a public school at Campina Grande, Paraíba (Brazil). The results revealed students’ ability to develop different strategies to verify the congruence and non-congruence of triangles, wich can be associated with computational thinking abilities. They also pointed to the possibility of new studies about computational thinking and its associations with other scholar content. |
id |
UCS-4_0d10e5e7c51a6d4442167b64b602bd77 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3674 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinkingJuego de las congruencias: un diálogo entre el aprendizaje de geometría y el pensamiento computacionalJogo das congruências: um diálogo entre a aprendizagem de geometria e o pensamento computacionalGeometriaPensamento ComputacionalCongruência de TriângulosJogosGeometryComputational ThinkingTriangles CongruenceGamesGeometríaPensamiento ComputacionalCongruencia de TriángulosJuegosComputational Thinking has been attracting attention from many teachers and researchers, however, there is a lack of studies that articulate it with the variety of content taught in schools. Considering this scenario, this article aims to investigate the ‘Congruences game’ as a dialogue between geometry learning and computational thinking. This research focuses on a qualitative approach and has been applied to eight students from 8th grade of a public school at Campina Grande, Paraíba (Brazil). The results revealed students’ ability to develop different strategies to verify the congruence and non-congruence of triangles, wich can be associated with computational thinking abilities. They also pointed to the possibility of new studies about computational thinking and its associations with other scholar content.El tema ‘Pensamiento Computacional’ ha atraído la atención de muchos profesores y pesquisidores, todavía, aún faltan estudios que lo articulen con los diferentes contenidos que se abordan en las escuelas. Ante este escenario, este artículo tiene por objetivo investigar el juego de las congruencias como una posibilidad de diálogo entre el aprendizaje de geometría y el pensamiento computacional. La investigación se desarrolló a través de un abordaje cualitativa y fue aplicada con ocho estudiantes de una escuela pública localizada en Campina Grande, Paraíba (Brasil), de escolaridad equivalente a educación secundaria obligatoria. Los resultados revelaron que los estudiantes consiguieron desenvolver diferentes estrategias para verificar la congruencia y la no congruencia de triángulos y que esas estrategias se conectaron con las habilidades del pensamiento computacional. Además, fue verificado que es posible desenvolver nuevos estudios sobre el pensamiento computacional y sus conexiones con otros contenidos escolares.O tema ‘pensamento computacional’ vem atraindo a atenção de muitos professores e pesquisadores, no entanto, ainda existe uma lacuna de estudos que o articulem com os diferentes conteúdos abordados nas escolas. Tendo em vista esse cenário, este artigo objetiva investigar o ‘Jogo das congruências’ como uma possibilidade de diálogo entre a aprendizagem de geometria e o pensamento computacional. A pesquisa foi desenvolvida sob uma abordagem qualitativa e aplicada com oito alunos do oitavo ano do Ensino Fundamental de uma escola pública localizada em Campina Grande - Paraíba. Os resultados revelaram que a turma foi capaz de desenvolver diferentes estratégias para verificar a congruência e a não congruência de triângulos e que essas estratégias apresentam conexões com as habilidades do Pensamento Computacional. Além disso, verificou-se que é possível desenvolver novos estudos sobre o Pensamento Computacional e suas associações com outros conteúdos escolares.Editora Cruzeiro do Sul2022-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/367410.26843/rencima.v13n5a20Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3674/1910https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessViana, Lucas HenriqueMoita, Filomena Maria Gonçalves da Silva CordeiroLucas, Leandro Mário2022-12-04T22:34:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3674Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-12-04T22:34:26Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking Juego de las congruencias: un diálogo entre el aprendizaje de geometría y el pensamiento computacional Jogo das congruências: um diálogo entre a aprendizagem de geometria e o pensamento computacional |
title |
Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking |
spellingShingle |
Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking Viana, Lucas Henrique Geometria Pensamento Computacional Congruência de Triângulos Jogos Geometry Computational Thinking Triangles Congruence Games Geometría Pensamiento Computacional Congruencia de Triángulos Juegos |
title_short |
Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking |
title_full |
Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking |
title_fullStr |
Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking |
title_full_unstemmed |
Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking |
title_sort |
Congruence game: a dialogue between learning geometry and computational thinking |
author |
Viana, Lucas Henrique |
author_facet |
Viana, Lucas Henrique Moita, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro Lucas, Leandro Mário |
author_role |
author |
author2 |
Moita, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro Lucas, Leandro Mário |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana, Lucas Henrique Moita, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro Lucas, Leandro Mário |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometria Pensamento Computacional Congruência de Triângulos Jogos Geometry Computational Thinking Triangles Congruence Games Geometría Pensamiento Computacional Congruencia de Triángulos Juegos |
topic |
Geometria Pensamento Computacional Congruência de Triângulos Jogos Geometry Computational Thinking Triangles Congruence Games Geometría Pensamiento Computacional Congruencia de Triángulos Juegos |
description |
Computational Thinking has been attracting attention from many teachers and researchers, however, there is a lack of studies that articulate it with the variety of content taught in schools. Considering this scenario, this article aims to investigate the ‘Congruences game’ as a dialogue between geometry learning and computational thinking. This research focuses on a qualitative approach and has been applied to eight students from 8th grade of a public school at Campina Grande, Paraíba (Brazil). The results revealed students’ ability to develop different strategies to verify the congruence and non-congruence of triangles, wich can be associated with computational thinking abilities. They also pointed to the possibility of new studies about computational thinking and its associations with other scholar content. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3674 10.26843/rencima.v13n5a20 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3674 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n5a20 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3674/1910 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-24 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133559574528 |