WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima de Oliveira, Caio Vitor Sales
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cunha de Menezes, João Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/385
Resumo: The museums are popular non-formal learning environments that are visited by different subjects of society, but less explored by teachers. In this scenario, this paper presents purpose a reflection on the perceptions of high school students about a guided tour in two museums developed by undergraduate students in the Institutional Program for Scholarship Initiation to Teaching. Through narratives produced by the high school students and analyzed according to Textual Discourse Analysis, it was possible to analyze different perceptions. Following this methodology, we obtained three categories: Association with experiences and previous knowledge, Museum as a space of junction, practice with theory, and PIBID's contribution in the guided visit. With this result, it was possible to conclude the importance of working in non-formal educational environments as the relevance of the project in the learning process of high school students.
id IFMT_74eb5083dc37da4611b7d9354ad34054
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/385
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM¿QUÉ HAY EN EL MUSEO DE LA ENSEÑANZA? LA PERCEPCIÓN DE LOS ESTUDIANTES DE SECUNDARIA SOBRE LA VISITA AL MUSEO DE CIENCIASO QUE TEM NO MUSEU PROFESSOR? PERCEPÇÕES DOS ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO SOBRE VISITA AO MUSEU DE CIÊNCIASEducação não formalFormação inicial docentePIBIDNon-formal educationPIBIDInitial teacher trainingEducación no formalFormación inicial del professoradoPIBIDThe museums are popular non-formal learning environments that are visited by different subjects of society, but less explored by teachers. In this scenario, this paper presents purpose a reflection on the perceptions of high school students about a guided tour in two museums developed by undergraduate students in the Institutional Program for Scholarship Initiation to Teaching. Through narratives produced by the high school students and analyzed according to Textual Discourse Analysis, it was possible to analyze different perceptions. Following this methodology, we obtained three categories: Association with experiences and previous knowledge, Museum as a space of junction, practice with theory, and PIBID's contribution in the guided visit. With this result, it was possible to conclude the importance of working in non-formal educational environments as the relevance of the project in the learning process of high school students.Los museos son entornos populares de aprendizaje no formal que son visitados por diferentes sujetos de la sociedad, pero poco explorados por los profesores. En este escenario, este trabajo presenta como propósito una reflexión sobre las percepciones de los estudiantes de secundaria sobre una visita guiada en dos museos desarrollada por estudiantes del Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia. A través de las narraciones producidas por los estudiantes de secundaria y analizadas según el Análisis Textual del Discurso fue posible analizar las diferentes percepciones. Siguiendo esta metodología, obtuvimos tres categorías: Asociación con experiencias y conocimientos previos, Museo como espacio de confluencia, práctica con teoría y aportación de PIBID en la visita guiada. Con este resultado se pudo concluir la importancia del trabajo en entornos educativos no formales como la relevancia del proyecto en el proceso de aprendizaje de los estudiantes de secundaria.Os museus são ambientes de aprendizagens não formais populares que são visitados por diferentes sujeitos da sociedade, mas pouco explorado por professores. Neste cenário, este trabalho apresenta como propósito uma reflexão sobre as percepções de estudantes do ensino médio sobre uma visita guiada em dois museus desenvolvidos por licenciandos do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Por meio de narrativas produzidas pelos estudantes de ensino médio e analisadas segundo Análise Textual Discursiva foi possível analisar diferentes percepções. Seguindo está metodologia, obtivemos três categorias: Associação com vivências e conhecimentos prévios, Museu como espaço de junção, prática com a teoria e Contribuição do PIBID na visita guiada. Com esse resultado foi possível concluir a importância de se trabalhar em ambientais não formais de ensino como a relevância do projeto no processo de aprendizagem dos estudantes de ensino médio.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/38510.23926/RPD.2021.v6.n1.e22.id967Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e022Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e022Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0222526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/385/376Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima de Oliveira, Caio Vitor Sales Cunha de Menezes, João Paulo2023-05-27T21:25:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/385Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T21:25:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM
¿QUÉ HAY EN EL MUSEO DE LA ENSEÑANZA? LA PERCEPCIÓN DE LOS ESTUDIANTES DE SECUNDARIA SOBRE LA VISITA AL MUSEO DE CIENCIAS
O QUE TEM NO MUSEU PROFESSOR? PERCEPÇÕES DOS ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO SOBRE VISITA AO MUSEU DE CIÊNCIAS
title WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM
spellingShingle WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM
Lima de Oliveira, Caio Vitor Sales
Educação não formal
Formação inicial docente
PIBID
Non-formal education
PIBID
Initial teacher training
Educación no formal
Formación inicial del professorado
PIBID
title_short WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM
title_full WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM
title_fullStr WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM
title_full_unstemmed WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM
title_sort WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM
author Lima de Oliveira, Caio Vitor Sales
author_facet Lima de Oliveira, Caio Vitor Sales
Cunha de Menezes, João Paulo
author_role author
author2 Cunha de Menezes, João Paulo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima de Oliveira, Caio Vitor Sales
Cunha de Menezes, João Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação não formal
Formação inicial docente
PIBID
Non-formal education
PIBID
Initial teacher training
Educación no formal
Formación inicial del professorado
PIBID
topic Educação não formal
Formação inicial docente
PIBID
Non-formal education
PIBID
Initial teacher training
Educación no formal
Formación inicial del professorado
PIBID
description The museums are popular non-formal learning environments that are visited by different subjects of society, but less explored by teachers. In this scenario, this paper presents purpose a reflection on the perceptions of high school students about a guided tour in two museums developed by undergraduate students in the Institutional Program for Scholarship Initiation to Teaching. Through narratives produced by the high school students and analyzed according to Textual Discourse Analysis, it was possible to analyze different perceptions. Following this methodology, we obtained three categories: Association with experiences and previous knowledge, Museum as a space of junction, practice with theory, and PIBID's contribution in the guided visit. With this result, it was possible to conclude the importance of working in non-formal educational environments as the relevance of the project in the learning process of high school students.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/385
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e22.id967
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/385
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e22.id967
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/385/376
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e022
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e022
Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e022
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943163129856