EDUCATIONAL POLICIES AND THE ROLE OF SCHOOL: BETWEEN THE REAL AND THE IDEAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aoyama Barbosa Souza , Leila Cristina
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/648
Resumo: This article discusses the repercussion of Brazilian educational policies in this second decade of the 21st century. It is a theoretical essay based on authors who discuss the precariousness of education in Brazil by the adoption of public policies that maintains the relation of power and dominance among social classes and in thoughts on the function of the school for the contemporary society. In the light of historical-cultural theory and sociocritical pedagogies, the counter-hegemonic movement of educational professionals is defended against existing institutional models.
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spelling EDUCATIONAL POLICIES AND THE ROLE OF SCHOOL: BETWEEN THE REAL AND THE IDEALPOLÍTICAS EDUCACIONAIS E O PAPEL DA ESCOLA: ENTRE O REAL E O IDEALPolíticas públicas em educaçãoReforma educacionalEducação CríticaEducation public policyEducational reformCritical educationThis article discusses the repercussion of Brazilian educational policies in this second decade of the 21st century. It is a theoretical essay based on authors who discuss the precariousness of education in Brazil by the adoption of public policies that maintains the relation of power and dominance among social classes and in thoughts on the function of the school for the contemporary society. In the light of historical-cultural theory and sociocritical pedagogies, the counter-hegemonic movement of educational professionals is defended against existing institutional models.Este artigo discute a repercussão das políticas educacionais brasileiras nesta segunda década do século XXI. Trata-se de um ensaio teórico fundamentado em autores que discutem a precarização da educação no Brasil pela adoção de políticas públicas que mantém a relação de poder e domínio entre classes sociais e em reflexões sobre a função da escola para a sociedade contemporânea. Sob a luz da teoria histórico-cultural e das pedagogias sociocríticas defende-se o movimento contra-hegemônico dos profissionais da educação aos modelos institucionais vigentes.Revista Prática Docente2017-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/64810.23926/rpd.v2i1.51Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 112-120Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 112-120Revista Prática Docente; v. 2 n. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 112-1202526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/648/637Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Aoyama Barbosa Souza , Leila Cristina2023-06-01T18:57:28Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/648Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-01T18:57:28Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
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