SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/293 |
Resumo: | It is important that the processes of teaching and learning in science are significant and add values to the life of the individual and society in general. In view of the evidenced, it is necessary to report the objectives of this article: to articulate the teaching knowledge; the formative processes and professional practice of science teachers due to the use of non-formal learning spaces as a science teaching and learning strategy. For this study, a methodological path was used that permeates descriptive and exploratory bibliographic research. Therefore, we identified the importance of articulating the evidenced concepts and statements, adding values in science teaching. |
id |
IFMT_89259d37e94df3bfc427c46a87275cf4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/293 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGELA FORMACIÓN DEL PROFESOR DE CIENCIAS, LOS ESPACIOS NO FORMALES Y LA CONSTITUCIÓN DEL CONOCIMIENTO DOCENTEA FORMAÇÃO INICIAL DO PROFESSOR DE CIÊNCIAS, OS ESPAÇOS NÃO FORMAIS E A CONSTITUIÇÃO DE SABERES DOCENTESEnsino de ciênciasSaberes docentesEspaços não formaisScience teachingKnow teachersNon-formal spacesEnseñanza de las ciênciasConocimiento de los professoresEspacios no formalesIt is important that the processes of teaching and learning in science are significant and add values to the life of the individual and society in general. In view of the evidenced, it is necessary to report the objectives of this article: to articulate the teaching knowledge; the formative processes and professional practice of science teachers due to the use of non-formal learning spaces as a science teaching and learning strategy. For this study, a methodological path was used that permeates descriptive and exploratory bibliographic research. Therefore, we identified the importance of articulating the evidenced concepts and statements, adding values in science teaching.Es importante que los procesos de enseñanza y aprendizaje en la ciencia sean significativos y añadan valores a la vida del individuo y de la sociedad en general. En vista de lo evidenciado, es necesario relatar los objetivos de este artículo: articular el conocimiento docente; los procesos formativos y la práctica profesional de los profesores de ciencias debido al uso de espacios de aprendizaje no formales como estrategia de enseñanza y aprendizaje de las ciencias. Para este estudio, se utilizó un camino metodológico que impregna la investigación bibliográfica descriptiva y exploratoria. Por lo tanto, identificamos la importancia de articular los conceptos y declaraciones evidenciados, agregando valores en el área de la enseñanza de las ciencias.É importante que os processos de ensino e aprendizagem em ciências sejam significativos e agreguem valores à vida do indivíduo e à sociedade de modo geral. Logo, o presente artigo tem o objetivo de analisar a presença dos saberes docentes no processo de formação inicial de professores de biologia acerca da prática da utilização dos espaços não formais como uma possibilidade para a construção do conhecimento e transformação da realidade em que se vive. Para este estudo foi utilizado um trajeto metodológico que perpassa a pesquisa bibliográfica descritiva e exploratória. Assim sendo, identificamos a importância de articular os evidenciados conceitos e enunciados, agregando valores na área de ensino de ciências.Revista Prática Docente2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/29310.23926/RPD.2021.v6.n3.e081.id1235Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e081Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e081Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0812526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/293/282Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRufino da Silva, CassianoCury Soares, Alessandro2023-05-25T23:13:14Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/293Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T23:13:14Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE LA FORMACIÓN DEL PROFESOR DE CIENCIAS, LOS ESPACIOS NO FORMALES Y LA CONSTITUCIÓN DEL CONOCIMIENTO DOCENTE A FORMAÇÃO INICIAL DO PROFESSOR DE CIÊNCIAS, OS ESPAÇOS NÃO FORMAIS E A CONSTITUIÇÃO DE SABERES DOCENTES |
title |
SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE |
spellingShingle |
SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE Rufino da Silva, Cassiano Ensino de ciências Saberes docentes Espaços não formais Science teaching Know teachers Non-formal spaces Enseñanza de las ciências Conocimiento de los professores Espacios no formales |
title_short |
SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE |
title_full |
SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE |
title_fullStr |
SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE |
title_full_unstemmed |
SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE |
title_sort |
SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE |
author |
Rufino da Silva, Cassiano |
author_facet |
Rufino da Silva, Cassiano Cury Soares, Alessandro |
author_role |
author |
author2 |
Cury Soares, Alessandro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rufino da Silva, Cassiano Cury Soares, Alessandro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de ciências Saberes docentes Espaços não formais Science teaching Know teachers Non-formal spaces Enseñanza de las ciências Conocimiento de los professores Espacios no formales |
topic |
Ensino de ciências Saberes docentes Espaços não formais Science teaching Know teachers Non-formal spaces Enseñanza de las ciências Conocimiento de los professores Espacios no formales |
description |
It is important that the processes of teaching and learning in science are significant and add values to the life of the individual and society in general. In view of the evidenced, it is necessary to report the objectives of this article: to articulate the teaching knowledge; the formative processes and professional practice of science teachers due to the use of non-formal learning spaces as a science teaching and learning strategy. For this study, a methodological path was used that permeates descriptive and exploratory bibliographic research. Therefore, we identified the importance of articulating the evidenced concepts and statements, adding values in science teaching. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/293 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e081.id1235 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/293 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e081.id1235 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/293/282 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e081 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e081 Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e081 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941318684672 |