SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rufino da Silva, Cassiano
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cury Soares, Alessandro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/293
Resumo: It is important that the processes of teaching and learning in science are significant and add values to the life of the individual and society in general. In view of the evidenced, it is necessary to report the objectives of this article: to articulate the teaching knowledge; the formative processes and professional practice of science teachers due to the use of non-formal learning spaces as a science teaching and learning strategy. For this study, a methodological path was used that permeates descriptive and exploratory bibliographic research. Therefore, we identified the importance of articulating the evidenced concepts and statements, adding values in science teaching.
id IFMT_89259d37e94df3bfc427c46a87275cf4
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/293
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGELA FORMACIÓN DEL PROFESOR DE CIENCIAS, LOS ESPACIOS NO FORMALES Y LA CONSTITUCIÓN DEL CONOCIMIENTO DOCENTEA FORMAÇÃO INICIAL DO PROFESSOR DE CIÊNCIAS, OS ESPAÇOS NÃO FORMAIS E A CONSTITUIÇÃO DE SABERES DOCENTESEnsino de ciênciasSaberes docentesEspaços não formaisScience teachingKnow teachersNon-formal spacesEnseñanza de las ciênciasConocimiento de los professoresEspacios no formalesIt is important that the processes of teaching and learning in science are significant and add values to the life of the individual and society in general. In view of the evidenced, it is necessary to report the objectives of this article: to articulate the teaching knowledge; the formative processes and professional practice of science teachers due to the use of non-formal learning spaces as a science teaching and learning strategy. For this study, a methodological path was used that permeates descriptive and exploratory bibliographic research. Therefore, we identified the importance of articulating the evidenced concepts and statements, adding values in science teaching.Es importante que los procesos de enseñanza y aprendizaje en la ciencia sean significativos y añadan valores a la vida del individuo y de la sociedad en general. En vista de lo evidenciado, es necesario relatar los objetivos de este artículo: articular el conocimiento docente; los procesos formativos y la práctica profesional de los profesores de ciencias debido al uso de espacios de aprendizaje no formales como estrategia de enseñanza y aprendizaje de las ciencias. Para este estudio, se utilizó un camino metodológico que impregna la investigación bibliográfica descriptiva y exploratoria. Por lo tanto, identificamos la importancia de articular los conceptos y declaraciones evidenciados, agregando valores en el área de la enseñanza de las ciencias.É importante que os processos de ensino e aprendizagem em ciências sejam significativos e agreguem valores à vida do indivíduo e à sociedade de modo geral. Logo, o presente artigo tem o objetivo de analisar a presença dos saberes docentes no processo de formação inicial de professores de biologia acerca da prática da utilização dos espaços não formais como uma possibilidade para a construção do conhecimento e transformação da realidade em que se vive. Para este estudo foi utilizado um trajeto metodológico que perpassa a pesquisa bibliográfica descritiva e exploratória. Assim sendo, identificamos a importância de articular os evidenciados conceitos e enunciados, agregando valores na área de ensino de ciências.Revista Prática Docente2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/29310.23926/RPD.2021.v6.n3.e081.id1235Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e081Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e081Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0812526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/293/282Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRufino da Silva, CassianoCury Soares, Alessandro2023-05-25T23:13:14Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/293Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T23:13:14Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE
LA FORMACIÓN DEL PROFESOR DE CIENCIAS, LOS ESPACIOS NO FORMALES Y LA CONSTITUCIÓN DEL CONOCIMIENTO DOCENTE
A FORMAÇÃO INICIAL DO PROFESSOR DE CIÊNCIAS, OS ESPAÇOS NÃO FORMAIS E A CONSTITUIÇÃO DE SABERES DOCENTES
title SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE
spellingShingle SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE
Rufino da Silva, Cassiano
Ensino de ciências
Saberes docentes
Espaços não formais
Science teaching
Know teachers
Non-formal spaces
Enseñanza de las ciências
Conocimiento de los professores
Espacios no formales
title_short SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE
title_full SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE
title_fullStr SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE
title_full_unstemmed SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE
title_sort SCIENCE TEACHER EDUCATION, THE NON-FORMAL SPACES AND THE CONSTITUTION OF TEACHING KNOWLEDGE
author Rufino da Silva, Cassiano
author_facet Rufino da Silva, Cassiano
Cury Soares, Alessandro
author_role author
author2 Cury Soares, Alessandro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rufino da Silva, Cassiano
Cury Soares, Alessandro
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de ciências
Saberes docentes
Espaços não formais
Science teaching
Know teachers
Non-formal spaces
Enseñanza de las ciências
Conocimiento de los professores
Espacios no formales
topic Ensino de ciências
Saberes docentes
Espaços não formais
Science teaching
Know teachers
Non-formal spaces
Enseñanza de las ciências
Conocimiento de los professores
Espacios no formales
description It is important that the processes of teaching and learning in science are significant and add values to the life of the individual and society in general. In view of the evidenced, it is necessary to report the objectives of this article: to articulate the teaching knowledge; the formative processes and professional practice of science teachers due to the use of non-formal learning spaces as a science teaching and learning strategy. For this study, a methodological path was used that permeates descriptive and exploratory bibliographic research. Therefore, we identified the importance of articulating the evidenced concepts and statements, adding values in science teaching.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/293
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e081.id1235
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/293
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e081.id1235
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/293/282
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e081
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e081
Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e081
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941318684672