EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Fernanda Luzia de Almeida
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Jacqueline Silva da, Quartieri, Marli Teresinha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1353
Resumo: This article aims to promote a reflection on school evaluation, discussing how it could stop being an instrument focused on results and becoming a practice focused on the effective learning of students. This is a case study with a qualitative approach, based on authors such as Gil (2018), Luckesi (2010, 2011, 2013) and Hoffmann (2011) and on data obtained from a semi-structured interview with four educators from Barra do Garças-MT, analyzed from the perspective of content analysis, according to Bardin (2011). As the main result of this study, it could be understood that the excessive focus on obtaining grades has been the relevant reason for an assessment to be seen as causing fear and anxiety in many students, making its transformation into a practice focused on learning essential, which demands that it be understood as a continuous, inclusive, flexible activity and that encourages a reflection on the educational process.
id IFMT_97b83a32fdc86ded1e63400fec4b76f8
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1353
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNINGLA EVALUACIÓN COMO PRÁCTICA FUNDAMENTAL PARA EL APRENDIZAJE EFECTIVOA AVALIAÇÃO COMO PRÁTICA FUNDAMENTAL PARA A APRENDIZAGEM EFETIVAEvaluationEducational ProcessEffective LearninEvaluaciónProceso EducativoAprendizaje efectivoAvaliaçãoProcesso EducativoAprendizagem efetivaThis article aims to promote a reflection on school evaluation, discussing how it could stop being an instrument focused on results and becoming a practice focused on the effective learning of students. This is a case study with a qualitative approach, based on authors such as Gil (2018), Luckesi (2010, 2011, 2013) and Hoffmann (2011) and on data obtained from a semi-structured interview with four educators from Barra do Garças-MT, analyzed from the perspective of content analysis, according to Bardin (2011). As the main result of this study, it could be understood that the excessive focus on obtaining grades has been the relevant reason for an assessment to be seen as causing fear and anxiety in many students, making its transformation into a practice focused on learning essential, which demands that it be understood as a continuous, inclusive, flexible activity and that encourages a reflection on the educational process.Este artículo tiene como objetivo promover una reflexión sobre la evaluación escolar, discutiendo cómo podría convertirse en una práctica enfocada en el aprendizaje efectivo de los estudiantes. Se trata de un estudio de caso, con un enfoque cualitativo, que se basó en autores como Gil (2018), Luckesi (2010, 2011, 2013) y Hoffmann (2011) y en datos recolectados de una entrevista semiestructurada a cuatro educadores de Barra do Garças-MT, analizados bajo la óptica del análisis de contenido, según Bardin (2011). Como resultado principal de este estudio, se pudo comprender que el excesivo enfoque en la obtención de calificaciones ha sido un motivo relevante que la evaluación sea vista como causante de miedo y ansiedad en muchos estudiantes, haciendo imprescindible su transformación en práctica centrada en el aprendizaje, lo que requiere que se entienda como una actividad continua, inclusiva, flexible e incitante a la reflexión sobre el proceso educativo.Este artigo tem por objetivo promover uma reflexão sobre a avaliação escolar, discutindo sobre como ela poderia passar a ser uma prática focada na aprendizagem efetiva dos alunos. Trata-se de um estudo de caso, com abordagem qualitativa, que se baseou em autores como Gil (2018), Luckesi (2010, 2011, 2013) e Hoffmann (2011) e em dados que foram obtidos a partir de uma entrevista semiestruturada com quatro educadores de Barra do Garças-MT, analisados sob a ótica da análise de conteúdo, segundo Bardin (2011). Como principal resultado deste estudo, pôde-se compreender que o demasiado enfoque na obtenção de notas tem sido motivo relevante para a avaliação ser vista como causadora de temor e ansiedade em muitos estudantes, tornando-se essencial sua transformação em prática focada na aprendizagem, o que requer que seja entendida como atividade contínua, inclusiva, flexível e instigadora de reflexão sobre o processo educativo.Revista Prática Docente2022-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/135310.23926/RPD.2022.v7.n1.004.id1353Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; 004Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; 004Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); 0042526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1353/596Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMiranda, Fernanda Luzia de AlmeidaSilva, Jacqueline Silva daQuartieri, Marli Teresinha2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1353Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING
LA EVALUACIÓN COMO PRÁCTICA FUNDAMENTAL PARA EL APRENDIZAJE EFECTIVO
A AVALIAÇÃO COMO PRÁTICA FUNDAMENTAL PARA A APRENDIZAGEM EFETIVA
title EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING
spellingShingle EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING
Miranda, Fernanda Luzia de Almeida
Evaluation
Educational Process
Effective Learnin
Evaluación
Proceso Educativo
Aprendizaje efectivo
Avaliação
Processo Educativo
Aprendizagem efetiva
title_short EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING
title_full EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING
title_fullStr EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING
title_full_unstemmed EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING
title_sort EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING
author Miranda, Fernanda Luzia de Almeida
author_facet Miranda, Fernanda Luzia de Almeida
Silva, Jacqueline Silva da
Quartieri, Marli Teresinha
author_role author
author2 Silva, Jacqueline Silva da
Quartieri, Marli Teresinha
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Fernanda Luzia de Almeida
Silva, Jacqueline Silva da
Quartieri, Marli Teresinha
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluation
Educational Process
Effective Learnin
Evaluación
Proceso Educativo
Aprendizaje efectivo
Avaliação
Processo Educativo
Aprendizagem efetiva
topic Evaluation
Educational Process
Effective Learnin
Evaluación
Proceso Educativo
Aprendizaje efectivo
Avaliação
Processo Educativo
Aprendizagem efetiva
description This article aims to promote a reflection on school evaluation, discussing how it could stop being an instrument focused on results and becoming a practice focused on the effective learning of students. This is a case study with a qualitative approach, based on authors such as Gil (2018), Luckesi (2010, 2011, 2013) and Hoffmann (2011) and on data obtained from a semi-structured interview with four educators from Barra do Garças-MT, analyzed from the perspective of content analysis, according to Bardin (2011). As the main result of this study, it could be understood that the excessive focus on obtaining grades has been the relevant reason for an assessment to be seen as causing fear and anxiety in many students, making its transformation into a practice focused on learning essential, which demands that it be understood as a continuous, inclusive, flexible activity and that encourages a reflection on the educational process.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1353
10.23926/RPD.2022.v7.n1.004.id1353
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1353
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.004.id1353
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1353/596
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; 004
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; 004
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); 004
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726228152320