PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Ana Paula Marques da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Goi, Mara Elisângela Jappe
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/180
Resumo: This work aims to present an experience produced in the Pedagogical Residency Program of the Universidade Federal do Pampa, campus Caçapava do Sul/RS, concurrently to the supervised internship on the implementation of activities that involve the theme Environmental Education within everyday issues. Thus, the following research question was intended to be answered: does the implementation of activities focused on Environmental Education in everyday life contribute to learning in Chemistry? The research is qualitative in nature, and the data was produced from a logbook, audio recordings, and materials developed according to the proposed activities. From the data, analysis categories emerged, namely: (i) Recognition of chemical concepts and expressions; and (ii) Identification of scientific context in everyday situations. The results indicate that the use of topics related to the theme can favor a better understanding of chemical concepts.
id IFMT_9b245a6848a25b65097946b8675c562b
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/180
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHINGRESIDENCIA PEDAGÓGICA: LA INSERCIÓN DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL ARTICULADA CON LO COTIDIANO EN LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICARESIDÊNCIA PEDAGÓGICA: A INSERÇÃO DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL ARTICULADA COM QUESTÕES DO COTIDIANO NO ENSINO DE QUÍMICACotidianoEnsino de Ciências NaturaisPrática docenteDailyTeaching of Natural SciencesTeaching practiceDiariamenteEnseñanza de las Ciencias NaturalesPráctica docenteThis work aims to present an experience produced in the Pedagogical Residency Program of the Universidade Federal do Pampa, campus Caçapava do Sul/RS, concurrently to the supervised internship on the implementation of activities that involve the theme Environmental Education within everyday issues. Thus, the following research question was intended to be answered: does the implementation of activities focused on Environmental Education in everyday life contribute to learning in Chemistry? The research is qualitative in nature, and the data was produced from a logbook, audio recordings, and materials developed according to the proposed activities. From the data, analysis categories emerged, namely: (i) Recognition of chemical concepts and expressions; and (ii) Identification of scientific context in everyday situations. The results indicate that the use of topics related to the theme can favor a better understanding of chemical concepts.Este trabajo tiene como objetivo presentar una experiencia producida en el Programa de Residencia Pedagógica de la Universidad Federal de Pampa, campus Caçapava do Sul/RS, concomitante a la pasantía supervisada en la implementación de actividades que involucran la temática Educación Ambiental articulada a cuestiones cotidianas. Así, se pretendió responder a la siguiente pregunta de investigación: ¿La implementación de actividades dirigidas a la Educación Ambiental de vuelta a la vida cotidiana contribuye al aprendizaje en Química? La investigación es de carácter cualitativo, con datos producidos a partir de la bitácora, grabaciones de audio y materiales elaborados de acuerdo a las actividades propuestas. De los datos surgieron categorías de análisis, a saber: (i) Reconocimiento de conceptos y expresiones químicas; y (ii) Identificación del contexto científico en situaciones cotidianas. Los resultados indican que el uso de temas relacionados con el tema puede favorecer una mejor comprensión de los conceptos químicos.Este trabalho tem como objetivo apresentar uma experiência produzida no Programa de Residência Pedagógica da Universidade Federal do Pampa, campus Caçapava do Sul/RS, concomitante ao estágio supervisionado sobre a implementação de atividades que envolvem a temática Educação Ambiental articuladas às questões do cotidiano. Assim, pretendeu-se responder a seguinte pergunta de pesquisa: A implementação de atividades voltadas à Educação Ambiental ao cotidiano contribui para o aprendizado em Química? A pesquisa é de natureza qualitativa, sendo os dados produzidos a partir de diário de bordo, gravações de áudios e materiais elaborados conforme as atividades propostas. A partir dos dados emergiram categorias de análise, sendo elas: (i) Reconhecimento de conceitos e expressões químicas; e (ii) Identificação de contexto científico em situações cotidianas. Os resultados apontam que a utilização de assuntos relacionados à temática pode favorecer uma melhor compreensão de conceitos químicos.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/18010.23926/RPD.2023.v8.n1.e23036.id1762Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23036Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23036Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230362526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/180/172Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRosa, Ana Paula Marques daGoi, Mara Elisângela Jappe2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/180Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING
RESIDENCIA PEDAGÓGICA: LA INSERCIÓN DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL ARTICULADA CON LO COTIDIANO EN LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA
RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA: A INSERÇÃO DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL ARTICULADA COM QUESTÕES DO COTIDIANO NO ENSINO DE QUÍMICA
title PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING
spellingShingle PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING
Rosa, Ana Paula Marques da
Cotidiano
Ensino de Ciências Naturais
Prática docente
Daily
Teaching of Natural Sciences
Teaching practice
Diariamente
Enseñanza de las Ciencias Naturales
Práctica docente
title_short PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING
title_full PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING
title_fullStr PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING
title_full_unstemmed PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING
title_sort PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING
author Rosa, Ana Paula Marques da
author_facet Rosa, Ana Paula Marques da
Goi, Mara Elisângela Jappe
author_role author
author2 Goi, Mara Elisângela Jappe
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Ana Paula Marques da
Goi, Mara Elisângela Jappe
dc.subject.por.fl_str_mv Cotidiano
Ensino de Ciências Naturais
Prática docente
Daily
Teaching of Natural Sciences
Teaching practice
Diariamente
Enseñanza de las Ciencias Naturales
Práctica docente
topic Cotidiano
Ensino de Ciências Naturais
Prática docente
Daily
Teaching of Natural Sciences
Teaching practice
Diariamente
Enseñanza de las Ciencias Naturales
Práctica docente
description This work aims to present an experience produced in the Pedagogical Residency Program of the Universidade Federal do Pampa, campus Caçapava do Sul/RS, concurrently to the supervised internship on the implementation of activities that involve the theme Environmental Education within everyday issues. Thus, the following research question was intended to be answered: does the implementation of activities focused on Environmental Education in everyday life contribute to learning in Chemistry? The research is qualitative in nature, and the data was produced from a logbook, audio recordings, and materials developed according to the proposed activities. From the data, analysis categories emerged, namely: (i) Recognition of chemical concepts and expressions; and (ii) Identification of scientific context in everyday situations. The results indicate that the use of topics related to the theme can favor a better understanding of chemical concepts.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/180
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23036.id1762
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/180
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23036.id1762
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/180/172
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23036
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23036
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23036
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939718557696