PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/180 |
Resumo: | This work aims to present an experience produced in the Pedagogical Residency Program of the Universidade Federal do Pampa, campus Caçapava do Sul/RS, concurrently to the supervised internship on the implementation of activities that involve the theme Environmental Education within everyday issues. Thus, the following research question was intended to be answered: does the implementation of activities focused on Environmental Education in everyday life contribute to learning in Chemistry? The research is qualitative in nature, and the data was produced from a logbook, audio recordings, and materials developed according to the proposed activities. From the data, analysis categories emerged, namely: (i) Recognition of chemical concepts and expressions; and (ii) Identification of scientific context in everyday situations. The results indicate that the use of topics related to the theme can favor a better understanding of chemical concepts. |
id |
IFMT_9b245a6848a25b65097946b8675c562b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/180 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHINGRESIDENCIA PEDAGÓGICA: LA INSERCIÓN DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL ARTICULADA CON LO COTIDIANO EN LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICARESIDÊNCIA PEDAGÓGICA: A INSERÇÃO DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL ARTICULADA COM QUESTÕES DO COTIDIANO NO ENSINO DE QUÍMICACotidianoEnsino de Ciências NaturaisPrática docenteDailyTeaching of Natural SciencesTeaching practiceDiariamenteEnseñanza de las Ciencias NaturalesPráctica docenteThis work aims to present an experience produced in the Pedagogical Residency Program of the Universidade Federal do Pampa, campus Caçapava do Sul/RS, concurrently to the supervised internship on the implementation of activities that involve the theme Environmental Education within everyday issues. Thus, the following research question was intended to be answered: does the implementation of activities focused on Environmental Education in everyday life contribute to learning in Chemistry? The research is qualitative in nature, and the data was produced from a logbook, audio recordings, and materials developed according to the proposed activities. From the data, analysis categories emerged, namely: (i) Recognition of chemical concepts and expressions; and (ii) Identification of scientific context in everyday situations. The results indicate that the use of topics related to the theme can favor a better understanding of chemical concepts.Este trabajo tiene como objetivo presentar una experiencia producida en el Programa de Residencia Pedagógica de la Universidad Federal de Pampa, campus Caçapava do Sul/RS, concomitante a la pasantía supervisada en la implementación de actividades que involucran la temática Educación Ambiental articulada a cuestiones cotidianas. Así, se pretendió responder a la siguiente pregunta de investigación: ¿La implementación de actividades dirigidas a la Educación Ambiental de vuelta a la vida cotidiana contribuye al aprendizaje en Química? La investigación es de carácter cualitativo, con datos producidos a partir de la bitácora, grabaciones de audio y materiales elaborados de acuerdo a las actividades propuestas. De los datos surgieron categorías de análisis, a saber: (i) Reconocimiento de conceptos y expresiones químicas; y (ii) Identificación del contexto científico en situaciones cotidianas. Los resultados indican que el uso de temas relacionados con el tema puede favorecer una mejor comprensión de los conceptos químicos.Este trabalho tem como objetivo apresentar uma experiência produzida no Programa de Residência Pedagógica da Universidade Federal do Pampa, campus Caçapava do Sul/RS, concomitante ao estágio supervisionado sobre a implementação de atividades que envolvem a temática Educação Ambiental articuladas às questões do cotidiano. Assim, pretendeu-se responder a seguinte pergunta de pesquisa: A implementação de atividades voltadas à Educação Ambiental ao cotidiano contribui para o aprendizado em Química? A pesquisa é de natureza qualitativa, sendo os dados produzidos a partir de diário de bordo, gravações de áudios e materiais elaborados conforme as atividades propostas. A partir dos dados emergiram categorias de análise, sendo elas: (i) Reconhecimento de conceitos e expressões químicas; e (ii) Identificação de contexto científico em situações cotidianas. Os resultados apontam que a utilização de assuntos relacionados à temática pode favorecer uma melhor compreensão de conceitos químicos.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/18010.23926/RPD.2023.v8.n1.e23036.id1762Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23036Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23036Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230362526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/180/172Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRosa, Ana Paula Marques daGoi, Mara Elisângela Jappe2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/180Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING RESIDENCIA PEDAGÓGICA: LA INSERCIÓN DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL ARTICULADA CON LO COTIDIANO EN LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA: A INSERÇÃO DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL ARTICULADA COM QUESTÕES DO COTIDIANO NO ENSINO DE QUÍMICA |
title |
PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING |
spellingShingle |
PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING Rosa, Ana Paula Marques da Cotidiano Ensino de Ciências Naturais Prática docente Daily Teaching of Natural Sciences Teaching practice Diariamente Enseñanza de las Ciencias Naturales Práctica docente |
title_short |
PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING |
title_full |
PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING |
title_fullStr |
PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING |
title_full_unstemmed |
PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING |
title_sort |
PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING |
author |
Rosa, Ana Paula Marques da |
author_facet |
Rosa, Ana Paula Marques da Goi, Mara Elisângela Jappe |
author_role |
author |
author2 |
Goi, Mara Elisângela Jappe |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosa, Ana Paula Marques da Goi, Mara Elisângela Jappe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cotidiano Ensino de Ciências Naturais Prática docente Daily Teaching of Natural Sciences Teaching practice Diariamente Enseñanza de las Ciencias Naturales Práctica docente |
topic |
Cotidiano Ensino de Ciências Naturais Prática docente Daily Teaching of Natural Sciences Teaching practice Diariamente Enseñanza de las Ciencias Naturales Práctica docente |
description |
This work aims to present an experience produced in the Pedagogical Residency Program of the Universidade Federal do Pampa, campus Caçapava do Sul/RS, concurrently to the supervised internship on the implementation of activities that involve the theme Environmental Education within everyday issues. Thus, the following research question was intended to be answered: does the implementation of activities focused on Environmental Education in everyday life contribute to learning in Chemistry? The research is qualitative in nature, and the data was produced from a logbook, audio recordings, and materials developed according to the proposed activities. From the data, analysis categories emerged, namely: (i) Recognition of chemical concepts and expressions; and (ii) Identification of scientific context in everyday situations. The results indicate that the use of topics related to the theme can favor a better understanding of chemical concepts. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/180 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23036.id1762 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/180 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23036.id1762 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/180/172 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23036 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23036 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23036 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939718557696 |