THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schultz, Danielle
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Teixeira da Silva, Aline Aparecida, Rocha de Oliveira, Cristiane Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/322
Resumo: Playfulness in the school environment favors the development of investigative and creative actions in the teaching and learning process. This article presents the didactic game of pedagogical strategy for the teaching of Sciences. The board game called: “Guardians of Biodiversity”, aimed at the Atlantic Forest biome, was made with low-cost and easily accessible resources. The target group was the class of the 7th year of the final years of elementary school, carrying out the study in an urban and regular public school in the Zona da Mata Mineira (MG), in 2019. It is, therefore, a qualitative research and the information obtained was organized based on descriptive analysis. It is evidenced that the didactic game constitutes a viable alternative for the construction of knowledge in Science teaching in an interdisciplinary way, by stimulating the cooperative and socialization relations between educator-learner and learner-learners.
id IFMT_a2866e63f35f3779211398c6d1e759b5
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/322
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITYEL JUEGO COMO RECURSO PEDAGÓGICO EN LA ENSEÑANZA DE CIENCIAS: UNA PROPUESTA PARA EL ENSEÑO Y APRENDIZAJE DE LA BIODIVERSIDADO JOGO COMO RECURSO PEDAGÓGICO NO ENSINO DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSTA PARA O ENSINO E APRENDIZAGEM DA BIODIVERSIDADEJogo DidáticoEnsino e AprendizagemEnsino de CiênciasBiodiversidadeDidactic GameTeaching and learningScience teachingBiodiversityJuego didácticoEnseñanza y AprendizajeEnseñanza de CienciasBiodiversidadPlayfulness in the school environment favors the development of investigative and creative actions in the teaching and learning process. This article presents the didactic game of pedagogical strategy for the teaching of Sciences. The board game called: “Guardians of Biodiversity”, aimed at the Atlantic Forest biome, was made with low-cost and easily accessible resources. The target group was the class of the 7th year of the final years of elementary school, carrying out the study in an urban and regular public school in the Zona da Mata Mineira (MG), in 2019. It is, therefore, a qualitative research and the information obtained was organized based on descriptive analysis. It is evidenced that the didactic game constitutes a viable alternative for the construction of knowledge in Science teaching in an interdisciplinary way, by stimulating the cooperative and socialization relations between educator-learner and learner-learners.El carácter lúdico en el medio escolar es muy benéfico al desarrollo de acciones investigativas y creativas en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Este artículo presenta el juego didáctico como una táctica pedagógica para la enseñanza de Ciencias. El juego de tablero nombrado “Guardiões da Biodiversidade” que es direccionado al bioma de la Mata Atlántica, fue hecho con recursos de bajo costo y fácil accesibilidad. El público objeto elegido fue un grupo del 7º año de los años finales de la enseñanza básica. El estudio fue realizado en una escuela pública, urbana y regular de la Zona da Mata Mineira (MG), en 2019. De esta manera, es una investigación con carácter cualitativo y la información obtenida se organizó a partir de un análisis descriptivo. Se asegura que el juego didáctico es una opción viable para la construcción de conocimientos en la enseñanza de Ciencias de manera interdisciplinar, al inducir las relaciones de cooperación y socialización entre educador-educando y educandos-educandos.A ludicidade em ambiente escolar favorece o desenvolvimento de ações investigativas e criativas no processo de ensino e aprendizagem. Este artigo apresenta o jogo didático como estratégia pedagógica para o ensino de Ciências. O jogo de tabuleiro denominado: “Guardiões da Biodiversidade”, com direcionamento ao bioma da Mata Atlântica, foi confeccionado com recursos de baixo custo e de fácil acessibilidade. Selecionou-se, como público-alvo, a turma do 7º ano dos anos finais do Ensino Fundamental, realizando o estudo em uma escola pública urbana e regular da Zona da Mata Mineira (MG), em 2019. Trata-se, assim, de uma pesquisa de caráter qualitativo e as informações obtidas foram organizadas a partir da análise descritiva. Atesta-se que o jogo didático constitui uma alternativa viável para construção de conhecimentos no ensino de Ciências de forma interdisciplinar, ao estimular as relações de cooperação e socialização entre educador-educando e educandos-educandos.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/32210.23926/RPD.2021.v6.n2.e036.id1047Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e036Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e036Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0362526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/322/314Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchultz, DanielleTeixeira da Silva, Aline AparecidaRocha de Oliveira, Cristiane Lopes2023-05-30T00:42:44Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/322Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:42:44Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY
EL JUEGO COMO RECURSO PEDAGÓGICO EN LA ENSEÑANZA DE CIENCIAS: UNA PROPUESTA PARA EL ENSEÑO Y APRENDIZAJE DE LA BIODIVERSIDAD
O JOGO COMO RECURSO PEDAGÓGICO NO ENSINO DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSTA PARA O ENSINO E APRENDIZAGEM DA BIODIVERSIDADE
title THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY
spellingShingle THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY
Schultz, Danielle
Jogo Didático
Ensino e Aprendizagem
Ensino de Ciências
Biodiversidade
Didactic Game
Teaching and learning
Science teaching
Biodiversity
Juego didáctico
Enseñanza y Aprendizaje
Enseñanza de Ciencias
Biodiversidad
title_short THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY
title_full THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY
title_fullStr THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY
title_full_unstemmed THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY
title_sort THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY
author Schultz, Danielle
author_facet Schultz, Danielle
Teixeira da Silva, Aline Aparecida
Rocha de Oliveira, Cristiane Lopes
author_role author
author2 Teixeira da Silva, Aline Aparecida
Rocha de Oliveira, Cristiane Lopes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schultz, Danielle
Teixeira da Silva, Aline Aparecida
Rocha de Oliveira, Cristiane Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Jogo Didático
Ensino e Aprendizagem
Ensino de Ciências
Biodiversidade
Didactic Game
Teaching and learning
Science teaching
Biodiversity
Juego didáctico
Enseñanza y Aprendizaje
Enseñanza de Ciencias
Biodiversidad
topic Jogo Didático
Ensino e Aprendizagem
Ensino de Ciências
Biodiversidade
Didactic Game
Teaching and learning
Science teaching
Biodiversity
Juego didáctico
Enseñanza y Aprendizaje
Enseñanza de Ciencias
Biodiversidad
description Playfulness in the school environment favors the development of investigative and creative actions in the teaching and learning process. This article presents the didactic game of pedagogical strategy for the teaching of Sciences. The board game called: “Guardians of Biodiversity”, aimed at the Atlantic Forest biome, was made with low-cost and easily accessible resources. The target group was the class of the 7th year of the final years of elementary school, carrying out the study in an urban and regular public school in the Zona da Mata Mineira (MG), in 2019. It is, therefore, a qualitative research and the information obtained was organized based on descriptive analysis. It is evidenced that the didactic game constitutes a viable alternative for the construction of knowledge in Science teaching in an interdisciplinary way, by stimulating the cooperative and socialization relations between educator-learner and learner-learners.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/322
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e036.id1047
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/322
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e036.id1047
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/322/314
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e036
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e036
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e036
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941403619328