THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/322 |
Resumo: | Playfulness in the school environment favors the development of investigative and creative actions in the teaching and learning process. This article presents the didactic game of pedagogical strategy for the teaching of Sciences. The board game called: “Guardians of Biodiversity”, aimed at the Atlantic Forest biome, was made with low-cost and easily accessible resources. The target group was the class of the 7th year of the final years of elementary school, carrying out the study in an urban and regular public school in the Zona da Mata Mineira (MG), in 2019. It is, therefore, a qualitative research and the information obtained was organized based on descriptive analysis. It is evidenced that the didactic game constitutes a viable alternative for the construction of knowledge in Science teaching in an interdisciplinary way, by stimulating the cooperative and socialization relations between educator-learner and learner-learners. |
id |
IFMT_a2866e63f35f3779211398c6d1e759b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/322 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITYEL JUEGO COMO RECURSO PEDAGÓGICO EN LA ENSEÑANZA DE CIENCIAS: UNA PROPUESTA PARA EL ENSEÑO Y APRENDIZAJE DE LA BIODIVERSIDADO JOGO COMO RECURSO PEDAGÓGICO NO ENSINO DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSTA PARA O ENSINO E APRENDIZAGEM DA BIODIVERSIDADEJogo DidáticoEnsino e AprendizagemEnsino de CiênciasBiodiversidadeDidactic GameTeaching and learningScience teachingBiodiversityJuego didácticoEnseñanza y AprendizajeEnseñanza de CienciasBiodiversidadPlayfulness in the school environment favors the development of investigative and creative actions in the teaching and learning process. This article presents the didactic game of pedagogical strategy for the teaching of Sciences. The board game called: “Guardians of Biodiversity”, aimed at the Atlantic Forest biome, was made with low-cost and easily accessible resources. The target group was the class of the 7th year of the final years of elementary school, carrying out the study in an urban and regular public school in the Zona da Mata Mineira (MG), in 2019. It is, therefore, a qualitative research and the information obtained was organized based on descriptive analysis. It is evidenced that the didactic game constitutes a viable alternative for the construction of knowledge in Science teaching in an interdisciplinary way, by stimulating the cooperative and socialization relations between educator-learner and learner-learners.El carácter lúdico en el medio escolar es muy benéfico al desarrollo de acciones investigativas y creativas en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Este artículo presenta el juego didáctico como una táctica pedagógica para la enseñanza de Ciencias. El juego de tablero nombrado “Guardiões da Biodiversidade” que es direccionado al bioma de la Mata Atlántica, fue hecho con recursos de bajo costo y fácil accesibilidad. El público objeto elegido fue un grupo del 7º año de los años finales de la enseñanza básica. El estudio fue realizado en una escuela pública, urbana y regular de la Zona da Mata Mineira (MG), en 2019. De esta manera, es una investigación con carácter cualitativo y la información obtenida se organizó a partir de un análisis descriptivo. Se asegura que el juego didáctico es una opción viable para la construcción de conocimientos en la enseñanza de Ciencias de manera interdisciplinar, al inducir las relaciones de cooperación y socialización entre educador-educando y educandos-educandos.A ludicidade em ambiente escolar favorece o desenvolvimento de ações investigativas e criativas no processo de ensino e aprendizagem. Este artigo apresenta o jogo didático como estratégia pedagógica para o ensino de Ciências. O jogo de tabuleiro denominado: “Guardiões da Biodiversidade”, com direcionamento ao bioma da Mata Atlântica, foi confeccionado com recursos de baixo custo e de fácil acessibilidade. Selecionou-se, como público-alvo, a turma do 7º ano dos anos finais do Ensino Fundamental, realizando o estudo em uma escola pública urbana e regular da Zona da Mata Mineira (MG), em 2019. Trata-se, assim, de uma pesquisa de caráter qualitativo e as informações obtidas foram organizadas a partir da análise descritiva. Atesta-se que o jogo didático constitui uma alternativa viável para construção de conhecimentos no ensino de Ciências de forma interdisciplinar, ao estimular as relações de cooperação e socialização entre educador-educando e educandos-educandos.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/32210.23926/RPD.2021.v6.n2.e036.id1047Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e036Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e036Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0362526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/322/314Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchultz, DanielleTeixeira da Silva, Aline AparecidaRocha de Oliveira, Cristiane Lopes2023-05-30T00:42:44Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/322Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:42:44Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY EL JUEGO COMO RECURSO PEDAGÓGICO EN LA ENSEÑANZA DE CIENCIAS: UNA PROPUESTA PARA EL ENSEÑO Y APRENDIZAJE DE LA BIODIVERSIDAD O JOGO COMO RECURSO PEDAGÓGICO NO ENSINO DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSTA PARA O ENSINO E APRENDIZAGEM DA BIODIVERSIDADE |
title |
THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY |
spellingShingle |
THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY Schultz, Danielle Jogo Didático Ensino e Aprendizagem Ensino de Ciências Biodiversidade Didactic Game Teaching and learning Science teaching Biodiversity Juego didáctico Enseñanza y Aprendizaje Enseñanza de Ciencias Biodiversidad |
title_short |
THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY |
title_full |
THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY |
title_fullStr |
THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY |
title_full_unstemmed |
THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY |
title_sort |
THE GAME AS A PEDAGOGICAL RESOURCE IN SCIENCE EDUCATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING AND LEARNING OF BIODIVERSITY |
author |
Schultz, Danielle |
author_facet |
Schultz, Danielle Teixeira da Silva, Aline Aparecida Rocha de Oliveira, Cristiane Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira da Silva, Aline Aparecida Rocha de Oliveira, Cristiane Lopes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schultz, Danielle Teixeira da Silva, Aline Aparecida Rocha de Oliveira, Cristiane Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogo Didático Ensino e Aprendizagem Ensino de Ciências Biodiversidade Didactic Game Teaching and learning Science teaching Biodiversity Juego didáctico Enseñanza y Aprendizaje Enseñanza de Ciencias Biodiversidad |
topic |
Jogo Didático Ensino e Aprendizagem Ensino de Ciências Biodiversidade Didactic Game Teaching and learning Science teaching Biodiversity Juego didáctico Enseñanza y Aprendizaje Enseñanza de Ciencias Biodiversidad |
description |
Playfulness in the school environment favors the development of investigative and creative actions in the teaching and learning process. This article presents the didactic game of pedagogical strategy for the teaching of Sciences. The board game called: “Guardians of Biodiversity”, aimed at the Atlantic Forest biome, was made with low-cost and easily accessible resources. The target group was the class of the 7th year of the final years of elementary school, carrying out the study in an urban and regular public school in the Zona da Mata Mineira (MG), in 2019. It is, therefore, a qualitative research and the information obtained was organized based on descriptive analysis. It is evidenced that the didactic game constitutes a viable alternative for the construction of knowledge in Science teaching in an interdisciplinary way, by stimulating the cooperative and socialization relations between educator-learner and learner-learners. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/322 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e036.id1047 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/322 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e036.id1047 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/322/314 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e036 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e036 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e036 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941403619328 |